(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jan Salač, MAFRA

Turisty v Orlických horách nemá kdo obsluhovat, pracovníky vysála Škoda

  • 31
V Orlických horách chybí kuchaři, servírky, ale třeba také lyžařští instruktoři. Zaměstnavatelé v turistickém ruchu jen těžko konkurují automobilovému průmyslu, který v regionu rychle roste a tlačí mzdy vzhůru.

Přestože zimní sezona už na mnoha místech začala, řadě horských podnikatelů stále chybí zaměstnanci. Výjimkou není ani stylová restaurace penzionu Kozí chlívek v Deštném v Orlických horách. 

„Je to velký problém. Na začátku zimy nám chybí tři lidi – číšnici a servírky. Vůbec se nám nedaří je sehnat. Hledáme celoročně, byli jsme ochotní zaměstnat lidi dopředu už mimo sezonu, abychom zajistili dost personálu na zimu, ale nikoho jsme nesehnali. Věřili jsme, že v září se podaří sehnat alespoň čerstvé absolventy, že je zaučíme, ale nikoho jsme nesehnali. Zkoušíme inzeráty, kontaktujeme školy, ale zatím nic nepomáhá. Teď se ještě pokusíme někoho sehnat přes pracovní agenturu,“ říká provozní podniku Šárka Hejduková.

Práce na Rychnovsku

V regionu je dlouhodobě nejméně lidí bez práce z celé země. Nezaměstnanost v listopadu klesla na 1,2 procenta. Za rekordně nízkým údajem je rozrůstající se závod Škody Auto v Kvasinách. 

Úřady práce v regionu evidují na 1 440 volných míst a 685 nezaměstnaných. Přitom většina podnikatelů v turistickém ruchu už ani lidi přes úřad práce nehledá. 

„Evidujeme zájem o kuchaře, číšníky, pokojské a údržbáře v celkovém počtu 15 pracovníků,“ říká za rychnovský úřad práce Alena Martincová.

Podle ní je největší problém patnáct kilometrů vzdálená automobilka v Kvasinách: „Těžko se těm platovým podmínkám konkuruje. Zatím prostě víc zatěžujeme stávající personál, ale pokud by ten problém přetrvával, tak bychom museli například uvažovat o zkrácení otevírací doby restaurace.“

Konkurenci kvasinského závodu Škody Auto řeší i vlekaři. V deštenském skiareálu museli například zvyšovat platy. Podle Petra Prouzy ale naštěstí není práce u výrobní linky v továrně pro každého.

„Na horách je to něco jiného, hodně lidí dá přednost práci pod širým nebem,“ říká. 

Obdobnou zkušenost má i ředitel skicentra v nedalekých Říčkách Jan Duffek: „Loni jsme museli zvednout platy o pět až sedm procent. Sezonní práce v lyžařském centru je ale hodně specifická. Naši lidé dělají v létě třeba ve stavebnictví nebo v lese a na zimu se vracejí. Letos nám ale chybí obsluha parkoviště a velký problém je nedostatek lyžařských instruktorů. Loni jsme tuto potíž ještě neměli. Zatím to není až tak palčivé, ale nevím, jak zájem o výuku zajistíme třeba o jarních prázdninách.“

Podobně mluví i na opačné straně Orlických hor. Majitel malého areálu v Olešnici Radko Hartman hledá na zimu osm lidí. 

„Chybí mi instruktoři lyžování, lidi na zasněžování, ale také personál do restaurace. Lidi na trhu nejsou, na inzeráty se nikdo nepřihlásil. Do hotelu se mi podařilo třeba sehnat manžele, kteří mají na Moravě penzion u vinohradu. Ten na zimu zavřeli a pracují tady na horách,“ uvádí Hartman.

Hoteliéři v podhůří s ním souhlasí. „Řadový dělník si ve škodovce vydělá včetně nejrůznějších bonusů 30 tisíc čistého. Když někoho hledáme, musíme nabídnou podobné podmínky. Ročně v posledních letech přidáváme lidem na platu až 12 procent. Přitom naše podnikání neroste tak rychle a je čím dál těžší udržet naše podnikání v zisku. Za chvíli už nebudeme schopní velkým nadnárodním firmám konkurovat,“ říká jednatel April Hotelu Panorama v Rychnově nad Kněžnou Michael Duben.

Na překotný rozvoj automobilky doplácí už delší dobu řada lokálních firem nejen z oblasti cestovního ruchu. Firmy v celém regionu poukazují na umělé zvyšování mezd, aby jim neutíkali zaměstnanci. Pro ty je naopak výhodou, že když dobře platí automobilka, platit musí i ostatní.

„Tak obrovský růst mzdových nákladů si jako pozůstatek starých časů, kdy se všem měřilo stejně bez rozdílu na kvalitu jejich práce, už v žádném případě nebudeme moct dovolit,“ uvedl už v lednu předseda představenstva firmy Frost Food Jiří Vlček. Společnost vyrábí mražené potraviny a v Rokytnici v Orlických horách zaměstnává 160 lidí (více čtěte v článku Na rozvoj Kvasin doplácejí ostatní firmy, Škoda tlačí platy a bere lidi).

„Statistiky říkají, že s nezaměstnaností pod pět procent už nenajdete člověka, který by chtěl nebo mohl pracovat. V tomto ohledu jsme už v minusu,“ varoval místopředseda Asociace exportérů a předseda představenstva ATAS elektromotory Náchod Otto Daněk.