Oheň zachvátil vagony u železničního muzea v Jaroměři, škoda je 1,7 milionu

  • 16
V noci hořely odstavené historické vagony u Železničního muzea Výtopna v Jaroměři. Oheň poškodil pět z nich. Spolek zprvu odhadl škodu na desítky milionů korun, vyšetřovatel hasičů ji odpoledne vyčíslil na 1,7 milionu.

Krajský dispečink hasičů dostal hlášení o požáru v 1:48.  Na místo vyjely čtyři jednotky.

„Hasiči požár rychle lokalizovali, ale i tak stačily plameny poškodit celkem pět vagonů. Následně prováděly jednotky dohašení uvnitř i vně vagonů, likvidaci požáru ohlásil velitel zásahu v 5:18,“ sdělila mluvčí krajských hasičů Martina Götzová.

Nová sloužící směna se vrátila na požářiště ještě po sedmé hodině. Dohasila ohniska, která se rozdoutnala, a provedla kontrolu místa události.

Vzhledem k historické hodnotě odstavených vagonů majitel odhadl škodu napřed na 81,2 milionu korun. Odpoledne však ohledali požářiště vyšetřovatelé hasičů a policie, důkladně jej zadokumentovali a nyní budou poznatky vyhodnocovat.

„Na základě ohledání byla také upřesněna škoda, kterou bude hasičský záchranný sbor u tohoto požáru evidovat. Škoda byla snížena na 1,7 milionu korun, uchráněné hodnoty představují asi 1 milion korun. Tato částka představuje materiální škodu,“ uvedla odpoledne mluvčí krajských hasičů.

Na místě zasahovali profesionální hasiči z Jaroměře, dále dobrovolné jednotky z Jaroměře, Velichovek a Kuksu.

Policie již začala vyšetřovat okolnosti a příčiny požáru, dosud nevyloučila žádnou z obvyklých vyšetřovacích verzí.

Předseda spolku Společnost železniční výtopna Jaroměř Bohuslav Škoda soudí, že požár někdo založil úmyslně.

„Vagony nebyly součástí prohlídkové trasy a čekaly na renovaci. Už dříve jsme je zabezpečili, aby se do nich nedalo vlézt. V poslední době jsme ve výtopně byli skoro denně a nevšimli jsme si, že by si v nich někdo udělal bydliště. Oheň nevypukl od nějakých kamínek ani závadou, někdo tam musel oheň rozdělat,“ řekl Bohuslav Škoda.

Podle něj shořely čtyři vozy, další dva sousedící s požárem byly poškozeny. Stalo se to asi 300 metrů od výtopny na odstavných kolejích.

„Dva ze shořelých vagonů byly salonní vozy maďarského Horthyho vlaku, používané za 2. světové války tamní elitou, které po válce zůstaly v Československu. Měly zachovalý interiér. Pro mě osobně je to velká ztráta. S maďarskými organizacemi bychom byli schopni se domluvit na spolupráci, snažili bychom se vozy obnovit. Něco pěkného mohlo vzniknout, ale teď už je to asi passé,“ litoval předseda spolku.

Škodu odhadl tak vysoko právě kvůli dvěma salonním vagonům Horthyho vlaku.

O Železniční muzeum Výtopna Jaroměř se starají dva neziskové spolky. Společnost železniční výtopna Jaroměř je provozovatelem muzea, Železniční muzeum Jaroměř spravuje areál. Nadšenci působí ve výtopně od roku 1987, pořádají historické jízdy, opravují exponáty a provázejí muzeem.

Před třemi lety po neshodě se státem muzeum přišlo o opravovanou lokomotivu Conrad Vorlauf. Nejnovějším přírůstkem je parní lokomotiva Štokr, kterou chce spolek opravit do podoby vhodné k vystavení, pořádá na to i sbírku.