Město dá na skibusy z rozpočtu 532 tisíc korun. Loni to bylo 100 tisíc. Radnice sumu přidělila dopravci jako dotaci, podle opozice se mělo vypsat výběrové řízení. Provoz skibusů v Peci ročně vyjde na milion korun.
Trojice linek sváží pasažéry ke sjezdovkám v areálu Javor, který je hlavním nástupním místem pro lyžaře, od lanové dráhy na Sněžku, hotelu Horizont a z lokality penzionu Logla na Velké Pláni. Polovinu nákladů platí SkiResort, který ve středisku provozuje sjezdovky, 40 procent dosud platil Horizont a pět podnikatelů z okolí Logly.
Radnice každoročně hradila zbytek, tedy asi sto tisíc korun. Skibusy v Peci stejně jako ve Špindlerově Mlýně vozí lyžaře i ostatní návštěvníky zdarma.
Na hosty nezbývá místo
Ubytovatelé z Logly a okolí si stěžovali, že na jejich hosty ve skibusu nezbývá místo. Proto před sezonou odmítli lyžařskou dopravu spolufinancovat.
„Nové vedení města nám vyšlo vstříc. Nechtěli jsme přispívat na skibusovou linku, kterou jezdí všichni. Autobus, který jezdí od nás, je neustále plný,“ sdělila provozovatelka penzionu Logla Kateřina Jirásková. Aby to bylo „spravedlivé“, město zaplatilo i za hotel Horizont.
„Rozumím tomu, že se ubytovatelům z Logly nelíbí, když se jejich hosté do skibusu, který si platí, nedostanou. Na podzim mi řekli, že ve financování skibusů pokračovat nebudou,“ uvedla starostka Pece pod Sněžkou Ilona Karlíková (nestraník).
Linka z Logly na Javor je přitom podle ní z hlediska dopravní situace v celé Peci důležitá a je potřeba ji zachovat: „Pokud bychom se rozhodli ji zrušit, bude linka z Horizontu na Javor neustále plná. Dlouhodobě se snažíme, abychom Javoru ulevili od dopravy, která tam je značná.“
Peníze bez koncepce
Přidělení půlmilionové dotace na skibusy pro dopravce Romana Koulu, které na poslední schůzi schválili zastupitelé, opozice kritizovala. Podle Jiřího Holečka z ODS radnice měla vypsat na dopravce soutěž: „Jde o dotace na službu, která by se měla soutěžit nebo minimálně poptat v poptávkovém řízení. Měli bychom se chovat jako zodpovědní hospodáři.“
Podle Ziny Plchové (nestraník) je kromě toho taková podpora nesystémová: „Dát 532 tisíc korun jednomu dopravci, aniž by proběhlo řádné výběrové řízení, je chyba. Peníze navíc dáváme bez jakékoli koncepce. Neptáme se, jestli budou zvýhodněni ubytovatelé, kteří odvádějí poplatky a chovají se vůči městu zodpovědně.“
Město dotaci podle starostky poskytne na základě veřejnoprávní smlouvy. „Peníze půjdou ve prospěch místních občanů, lokality a turistů, kteří do Pece přijíždějí. Žádnou soutěž v tomto případě vypisovat nemusíme,“ argumentovala Ilona Karlíková.
Podobný systém financování skibusové dopravy funguje ve Špindlerově Mlýně. Jednu linku platí město, zbývající dvě skiareál. Skibusy tam také vozí všechny pasažéry bez rozdílu. Naproti tomu v Janských Lázních se cestující musejí prokázat skibusenkou, tedy kartou od hotelu nebo penzionu, který si službu platí. V Malé Úpě mají dopravu skibusem, který pendluje mezi Spáleným Mlýnem a Pomezními Boudami, zdarma pouze držitelé platného skipasu v lyžařské výzbroji a děti do šesti let. Ostatní si musí koupit jízdenku za 50 korun.