Parkování na starém náměstí v Rychnově nad Kněžnou

Parkování na starém náměstí v Rychnově nad Kněžnou | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Parkování v Rychnově se vrátí pod správu města, placená zóna se zmenší

  • 1
Parkovací systém v Rychnově nad Kněžnou už nebude provozovat soukromá pražská firma City Parking Group (dříve Aktiv Parking), které na konci roku skončí smlouva. Radnice chce parkování organizovat sama. Podstatně také sníží zónu placeného stání.

Společnost začala v Rychnově zajišťovat parkovací systém v roce 2007, tedy ve stejné době, kdy parkovací plochy do rukou soukromé firmy svěřil také Hradec Králové. Jenže na rozdíl od krajského města, kde peníze plynou do kapsy ISP (dříve Atol), v Rychnově je inkasuje město a firmě platí podstatnou část „jen“ za provozování systému. Navíc závazek je mnohem kratší: deset let oproti hradeckým třem desítkám.

„Smlouva o zajištění parkovacího systému ve městě Rychnov nad Kněžnou vyprší 31. prosince. V současné době, po projednání v dopravní komisi a po připomínkách jednotlivých zastupitelů, připravujeme příslušné dokumenty, kterými se bude parkování ve městě řídit,“ uvedl starosta Jan Skořepa.

City Parking Group zajišťuje parkování i v dalších východočeských městech, třeba v Dobrušce, Kostelci nad Orlicí, Jaroměři či Náchodě. Její automaty stojí i v Hradci Králové. Firma má vlastníky v Nizozemí a Polsku a operuje po celé republice i v několika slovenských městech.

Lidé za stání ušetří

Radnice v Rychnově nad Kněžnou chce parkování ve městě výrazně změnit. Ušetřit by měli lidé, kteří jsou ochotni po centru se pohybovat pěšky místo popojíždění autem. Dosud se platí za stání na Dobrovského ulici pod zámkem, v ulicích SNP nebo Na Trávníku.

To má však od nového roku skončit. Nově zůstanou zpoplatněna pouze parkovací místa ve středu města, tedy na Starém a Poláčkově náměstí, ve Svatohavelské a Bezručově ulici a na parkovištích u pěší zóny vedle Havlíčkovy ulice.

„Kdo nebude nutně potřebovat zaparkovat v centru města a bude ochoten ujít zhruba sto až dvě stě metrů, nebude za parkování platit nic,“ upozornil Skořepa.

Město chce v několika lokalitách také zachovat vyhrazená parkovací místa pro místní občany. Jde o ulice, kde dnes platí rezidentní parkovací karty. Aby se nestalo, že jejich místa zaberou lidé do centra jen dojíždějící, radnice hned v první fázi zavádění nového systému tato místa vyhradí pro majitele vozů s trvalým pobytem ve městě. Rezidentní karty budou zdarma, avšak rodiny je mohou využít pouze pro jedno vozidlo.

Pro podnikatele město zavede abonentní karty, které jim umožní stání buď u provozovny, nebo v celém zpoplatněném systému. Ceník zatím radnice nepředstavila. Dosud podnikatelé za přenosnou abonentní kartu platí 5 tisíc korun za rok, za kartu s parkováním po celém městě dvojnásobek. Rezidenti platí za první auto 500 korun ročně, za druhé 750 a za každé další tisícovku.

O peníze nikdo nepřijde

Problém je, že platnost ročních parkovacích karet se neodvíjí od kalendářního roku, ale průběžně od data nákupu. Lidé si proto teď ještě mohou koupit roční parkovací kartu, jejíž platnost však v prosinci skončí. Od ledna jim tak zůstane v ruce nevyužitelná karta na část roku 2018. Radnice ujišťuje, že obyvatelům a podnikatelům bude tyto náklady kompenzovat.

„Podle stávající smlouvy je příjemcem všech částek za zpoplatněné parkování město, ale jejich podstatná část je pak převedena výše zmíněné firmě za poskytování jejích služeb. Proto se domnívám, že město je povinno vyrovnat se se svými občany i s podnikateli a poměrnou část finančních prostředků, uhrazenou za parkování v roce 2018, jim vrátit. Tato akce proběhne v prvním čtvrtletí roku 2018,“ ujistil starosta.

Radnice chce část peněz na kompenzaci za zrušené parkovací karty získat také od provozovatele parkovacího systému. Zatím se na tom však obě strany nedohodly.