Pondělí 17. ledna 2022, svátek má Drahoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 17. ledna 2022 Drahoslav

Parkování je čím dál větší problém. Hradec uvažuje o rezidenčních místech

  9:08
Hradec Králové oživil nápad na placené rezidenční parkování, avšak podle komise pro dopravu město postrádá systém. Situace s parkováním se na hradeckých sídlištích stále zhoršuje.

Řidiči v Hradci Králové parkují na zákazu stání, kde má být vyhrazený prostor pro hasiče. | foto: Lukáš Urban

Jen málokterý problém se v Hradci Králové zhoršuje tak rychle jako parkování na sídlištích. Živelně, chaoticky, s dodávkami i vraky mezi rodinnými auty – v systému bez pravidel platí jediné: Kdo dřív přijede, parkuje.

To trápí Moravské, Pražské i Slezské Předměstí, Labskou Kotlinu, situace se zhoršuje také v Malšovicích a Třebši, kde parkovací potíže ještě před několika lety místní neznali.

Hradec hledá recept. A zdá se, že našel: rezidenční parkování. Zmiňovalo jej už bývalé vedení města a opatrně s ním souhlasí i odborníci. Nápad se občas dostane na povrch, ale pak i na několik měsíců zmlkne.

Vlastně s ním nepočítá ani programové prohlášení koalice podepsané v lednu 2019, které zmiňuje jen potřebu komunikace s firmou ISP (Integrovaný systém parkování): „Aktivní spoluprací s ISP zefektivníme systém parkování ve městě včetně systému P+R a napojení na MHD.“

Jedno parkovací místo na každého

„Moje vize je, že každý byt bude mít nárok na jedno parkovací místo. Bude za to muset něco málo zaplatit, ale bude ho mít garantované. Pokud se ale rozhodne mít pět aut, další čtyři si bude muset dát někam dál,“ představila své vize náměstkyně primátora pro oblast správy majetku Věra Pourová (ANO) Deníku.

Naznačila, že parkovací poplatky by město vybíralo samo a firma ISP by do systému zapojená nebyla.

Náměstkyně chce získat podporu v zastupitelstvu. Problémem prý není ani tak to, že o nastavení pravidel rezidenčního parkování koalice dosud nejednala, jako spíš nesystematičnost.

Přehlížená komise pro dopravu

Důkazem může být přístup hradeckého vedení k městské komisi pro dopravu a podporu cyklistiky (KDC). Ta už zanedlouho rok bude bez šéfa, když uznávaný dopravní konzultant Zbyněk Sperat rezignoval kvůli nevalnému zájmu radnice o předkládané nápady. Jeho zástupcem a v době bezvládí vedoucím členem je architekt Roman Plát.

„Před dvěma týdny jsem posílal dopis panu náměstku Bláhovi, proč koalice a rada řeší témata dopravy bez názoru dopravní komise,“ řekl úřadující šéf.

Podle něj město nevzalo na vědomí jednotný názor KDC, která se kvůli neúměrným finančním nákladům postavila proti záměru vybudovat pod Velkým náměstím podzemní parkoviště.

Chybí debata

Plán na nastavení pravidel rezidenčního parkování sice komise neodmítla, ale město by údajně mělo postupovat uvážlivěji, jednotně a hlavně systematicky.

„První, co by měla radnice udělat, je vytvoření jednotného názoru na parkování. Je pravda, že městská i státní policie parkování vnímají jako velký problém a kapacitně nestačí pokutovat a vymáhat parkovné. Odrazem je nedávná záležitost v Labské Kotlině, kde se hasiči nemohli dostat k zásahu. Spěje to k řešení, ale my bychom nejraději viděli širší debatu veřejnosti, odborníků a politiků a společné hledání cesty. Bohužel tento směr však nezaznívá,“ konstatoval Plát.

„Město zkusilo, co se stane, když ten nápad zase nadhodí. Ozval se křik, ale dál se nic dít nebude,“ odhadl opoziční zastupitel Aleš Dohnal (Piráti).

Transparentní parkovné

Pourová připustila, že na sídlištích patrně skončí doba parkování zdarma, a to výměnou za výhody.

„Nové řešení samozřejmě obyvatele asi bude něco stát, ale chtěla bych jim dát přiměřenou míru jistoty, že šanci zaparkovat bude mít každý a nikoli pouze někdo. Musíme auta vytlačovat z míst, kde nemají co dělat. Dostat je z chodníků a zeleně bude prvořadé, další bude naučit lidi, že mají nárok na jedno parkovací místo,“ zdůraznila náměstkyně.

Roman Plát souhlasí, že před Hradcem nejspíš není jiná možnost než placené rezidenční stání. A připustil, že by se mělo zavést třeba i přes vžitý názor, že parkoviště u sídliště je všech.

„Množí se domácnosti se dvěma a více auty, se služebními auty, velmi často tam parkují dopravci nebo řemeslníci s dodávkami. To rozhodně není v pořádku a nedá se to vymáhat jiným způsobem než zpoplatněním dané části města. Rozhodně však nejsem příznivcem řešení, že najednou se vybere nějaká část a auta se odtud přelijí do jiné,“ řekl Plát.

Podle něj by město mělo uvažovat o vlastním výběru parkovného, v minulosti se hovořilo o tom, že by systém provozoval třeba dopravní podnik.

„V západních metropolích je zvykem, že výtěžek parkovného je na transparentním účtu, peníze nejsou součástí rozpočtu města, ale dělí se na třetiny. Jedna jde na podporu MHD, druhá na podporu nemotorové dopravy a třetí na zlepšení samotné dopravy, třeba na výstavbu parkovacích domů,“ upozornil Plát.

Benešova třída jako „vzor“

Na Benešově třídě, která může názorně ilustrovat všechny parkovací minusy, se uvažuje o zřízení mnoha stovek míst. Stavba dvoupodlažního parkovacího domu výškově shodného s úrovní třídy je v plánu u polikliniky, další by měly být ve střední části u pobočky pošty i naproti sousední základní škole v Mandysově ulici. Celkem by přinesly 900 míst.

Podle Dohnala se město trochu přepočítalo, když rovnou navrhlo rozšíření zpoplatněného parkování a zapomnělo uvést předcházející kroky.

„Krokem čísla jedna by mělo být vytvoření analýzy, co dělá nejvíce problémů, kolik máme vraků a kolik parkovacích míst zabírají dodávky a služební auta. Krok číslo dva je porozhlédnout se po jiných českých městech a na západě, zkusit vymyslet systém a aplikovat jej na Hradec. Krok tři by měl zajistit, aby lidé viděli, že město chce situaci řešit aktivně a ne pouze represí. Myslím tím, že na velkých sídlištích by mělo začít se stavbou parkovacího domu. A teprve pak by Hradec měl uvažovat o zpoplatnění,“ míní pirátský zastupitel.

V zahraničí regulují parkování přísně, ale pro obyvatele, kteří se parkovacího místa vzdají, zavedli bonusy. Za první auto v rodině poplatek příliš citelný není, za každé další však je mnohem vyšší. A nemotoristé bez aut mohou jezdit MHD zdarma.

  • Nejčtenější

Parkoviště pod Šerlichem byla o víkendu plná, policie obracela řidiče

Oba víkendové dny byla plná parkoviště na Šerlichu v Orlických horách do devíti hodin dopoledne. Policisté pak museli...

Peníze samy padaly z bankomatu, muž odevzdal na policii 144 tisíc

Nezvyklé chování jednoho z bankomatů na Rychnovsku překvapilo muže, který šel kolem něj. Přístroj vydal celkem 144...

Řidič autobusu napomenul hlučné děti, jejich otec mu uštědřil ránu pěstí

Před soudem skončí incident, který se loni v říjnu odehrál v linkovém autobusu na Náchodsku. Šoféra vozu tam za jízdy...

Kdo má zbraň, je špatný, stěžuje si puškař na přílišnou byrokracii

Čtvrt století vyrábí puškař Miloš Skrbek repliky historických zbraní. Jeho řemeslo však znesnadňují byrokracie a nová...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Průlet zářícího bolidu atmosférou zachytila kamera v Krkonoších

Bolid, tedy velmi jasný meteor, spatřilo ve středu po 18. hodině díky jasné obloze hodně lidí. Mnozí své pozorování...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Zastupitelé Hradce rozhodnou, zda u budoucí arény zůstane stará tribuna

Stavba multifunkčního stadionu v Hradci Králové sice do několika týdnů začne, ale o demolici vysloužilé tribuny se mezi...

Druhá vlna slučování škol v Královéhradeckém kraji dopadla na Opočno

Pět středních škol v Královéhradeckém kraji čekají změny. Druhá vlna optimalizace však místo citelného řezu v podobě...

Kdo má zbraň, je špatný, stěžuje si puškař na přílišnou byrokracii

Čtvrt století vyrábí puškař Miloš Skrbek repliky historických zbraní. Jeho řemeslo však znesnadňují byrokracie a nová...

Hradec zpoplatnil parkovací místa pro koloběžky, ty ale z města zmizely

Od Nového roku měly firmy Bolt a Lime platit Hradci Králové za parkovací místa pro koloběžky. Namísto placení ale...

Advantage Consulting, s.r.o.
SOFTWARE ENGINEER C#/.NET/IoT HOME OFFICE (100.000 CZK)

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha, Jihočeský kraj, Královéhradecký kraj, Pardubický kraj
nabízený plat: 80 000 - 100 000 Kč

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Lela má poměr s jiným. Hrál si na kamaráda, spal s mou ženou, říká Vémola

Karlos Vémola (36) se v emotivním nočním živém vysílání na sociálních sítích svěřil s tím, že opět řeší problémy ve...

Ženy před objektivem: Když činžák ukrývá milovnici BDSM

Je to jako nahlédnout do života neobyčejné obyvatelky obyčejného domu. Fotoset slovenské modelky Patrície naznačuje, že...

Chybné ceny Lega vyvolaly vlnu nákupů. E-shop objednávky stornoval

První lednový víkend byl plný slev napříč všemi kategoriemi. Ovšem pro milovníky Lega se stal infarktovým momentem. Na...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...