Srovnání nového loga města Náchod s velmi podobným logem značky Nespresso.

Srovnání nového loga města Náchod s velmi podobným logem značky Nespresso. | foto: koláž iDNES.cz

Logo Náchoda stálo 150 tisíc. Má základ za dvě stovky a připomíná kávovar

  • 28
Náchodská radnice čelí kritice laické i odborné za pořízení nového městského loga. Stálo 150 tisíc korun, přitom sama radnice přiznává, že vzniklo úpravou grafiky z fotobanky. Odborníci navíc kromě vysoké ceny poukazují na grafické chyby i podobnost s logem kávovarů Nespresso.

Kritika nového náchodského loga má tři linie.

Jako první si ho všiml odborný grafický časopis Font, který poukázal na podobnost s logem značky Nespresso. To však podle odborníků, které oslovila redakce iDNES.cz, nemusí být chybou autora.

„Takovéhle věci se stávají. Na světě je příliš mnoho tvarů. Asi bych uvěřil, že k tomu došel na základě nějaké úvahy a ta podobnost je jen náhoda,“ říká logolog Simon Anfilov, který je autorem třeba loga Rádia Impuls.

„Ačkoliv tam ta podobnost je, sdílím názor, že všechno na světě už bylo jednou vymyšlené. Ve své době bylo kritizované logo Hradce Králové za podobnost s logem Národního památkového ústavu a nemyslím si, že autor hradeckého loga to obkreslil. Podobnosti často vznikají neuvědoměle, podvědomě,“ vysvětluje ředitel hradecké kreativní agentury Fifty Fifty Michal Šeba, jehož tým vytvořil například oceňovaný design k revitalizaci Hospitalu Kuks nebo rekonstrukci Bílé věže v Hradci Králové.

V narážce na podobnost s logem Nespresso se na internetu objevila celá řada vtipů. Na facebookovém profilu města v komentářích pod prezentací loga napsal Zdeněk Jeff Nývlt: „Díky bohu, konečně jsme světoví.“ Josef Habr se ptá: „A přijede i Clooney?“ A Mára Vlček napsal: „Možná jen dodat, že už mají vyřešený i slogan: Náchod, What else.“

Radnice i autor inspiraci logem Nespresso odmítají. Podle nich jde o náhodu, která pramení ze stejného konceptu založeného na prvním písmeně názvu.

Na internetu koluje hned několik variant parodie nového loga města Náchod, které otočením N dostalo jiné jméno.

„Za sebe mohu říct, že jsem se Nespressem neinspiroval. Nedělám v tomto byznysu týden, abych na sebe nechal poslat právníky,“ odmítl kritiku autor náchodského loga Jaroslav Hainzel.

„Podobností v logotypech bychom našly stovky. Není to tak dlouho, kdy bylo zveřejněno logo Českého rozhlasu, kritici hlasitě protestovali, že je to okopírované logo ČEZ. Kritika odezněla a logo velmi dobře funguje,“ argumentuje mluvčí náchodské radnice Nina Adlof, podle níž se kritika u nových log objevuje pravidelně. Před třemi lety se snesla třeba na Dopravní podnik města Hradce Králové. Lidem tehdy vadilo, že jeho nový znak je příliš jednoduchý (více čtěte zde).

Objevily se však i předělávky náchodského loga. Radim Mütsch vložil do komentářů koláž s textem „prodám kávovar značky Náchod“, uživatel Kuba Kůrka logo upravil do podoby pro nedaleké Nové Město nad Metují, prý to trvalo dvě minuty. „Do návrhu jsem zakomponoval meandry a skaliska Pekelského údolí. Viděl bych to na 499 tisíc,“ naráží na cenu loga Kůrka.

Hned několikrát se v souvislosti s náchodským logem objevila jiná předělávka. Její autoři písmeno N pootočili o 90 stupňů a z Náchoda tak udělali Záchod.

Logo z fotobanky

Zásadnější je však kritika ceny a především způsobu, jakým logo vzniklo. Grafici se pozastavují nad částkou 150 tisíc korun, která podle nich neodpovídá logu vytvořenému úpravou grafiky z fotobanky.

Právě to je třetí a nejvýraznější linie kritiky. Velmi podobné logo lze totiž na internetu koupit za zhruba 200 korun. Obrázek v takzvaných křivkách pak stačí jen mírně upravit a nový vizuál Náchoda je na světě.

„Symbol města je viditelně inspirovaný symbolem z image banky. To může být frustrující pro profesionály z oboru grafického designu a určitě i pro širokou veřejnost,” říká Simon Anfilov.

Význam loga

Nové logo Náchoda má podobu zeleno-modrého písmene N, jehož linky přecházejí ve vlny, které podle autora symbolizují řeku Metuji a okolní zelené kopce. Symbol doplňuje také nápis Náchod v tučném provedení fontu Arial, který je běžnou součástí textových editorů.

„Ikona má znázorňovat členitost terénu města, malebné kopce a údolí, plynoucí řeku Metuji. Pospolu držící zelená složka reprezentující zeleň, modrá coby řeka a vodstvo, které k Náchodu také patří, ve finále vytvářejí písmeno N coby iniciální značku,“ popisuje logo mluvčí Náchoda Nina Adlof.

Dokonce i samo město přiznává, že tvar N autoři nakoupili. Mluvčí to napsala ve vysvětlení, kterým chtěla vyvrátit riziko, že by Nespresso mohlo Náchod žalovat z plagiátorství:

„Základ ikony N byl zakoupen a použit z veřejně dostupných světových databank a fotobank, následně rozpracován a dokončen k potřebám loga Města Náchod,“ uvedla mluvčí.

„Prosím, nesnažte se obhájit neobhajitelné. Že město, kde se v minulosti narodili jedni z nejlepších světových typografů, vybírá svoji značku v logobance je zarážející samo o sobě. Dejte to pryč, děláte velkou ostudu celému městu,“ komentoval logo na facebookovém profilu města Kristián Havel.

Lidé z oboru však kritizují i grafickou kvalitu návrhu. Terčem jsou křivky v symbolu N, nepříliš estetická čárka nad „a“ ve slově Náchod i nesoulad mezi grafikou a použitým písmem.

„Nedotažené křivky uprostřed symbolu N. Nejsou plynulé,“ napsal Jan Vítek. „Za tohle se vyhazuje už od zkoušky,“ dodal Tomáš Zadák.

Autor loga jeho vznik příliš komentovat nechtěl. Odmítl, že by si práci zjednodušoval a odkazy na fotobanku označil za nesmyslné.

„Objevily se (na internetu) linky z fotobanky. Lidé tvrdí, že to logo je stejné. Pokud se podíváte, zjistíte, že stejné není,“ řekl iDNES.cz Jaroslav Hainzel. O chvíli později však existenci předlohy potvrdil: „Dotvořili jsme něco, kde jsme z nějakého základu vytvořili to, co je finálně zveřejněno.“

Radnice zdala zpracování nového loga letos v květnu. Náchod dosud používal pouze městský znak, který však není v některých situacích zcela vhodný. O novém logu rozhodovala rada města, která nejprve ze 30 návrhů vybrala ten Hainzelův. V září pak rozhodla o finální ze tří předložených variant, které již spojovala modrá a zelená barva.

Odborníci: Cena je dobrá, nesedí kvalita

Zveřejnit ostatní návrhy radnice odmítá. „O zveřejnění dalších návrhů neuvažujeme, protože by to nabourávalo šíření nové značky. Pokud jde o veřejné soutěže na toto téma, jsou města jako Liberec, který to zkouší už potřetí a pokaždé musel soutěž zrušit. Je to skutečně velmi subjektivní záležitost,“ zdůvodňuje uzavřenou volbu mluvčí.

Kritizovanou cenu 150 tisíc korun město odůvodňuje tím, že zakázka kromě návrhu loga zahrnovala také zpracování kompletního grafického manuálu i další servis a podporu při zavádění značky, úpravě písemností a dalších materiálů města. Radnice bude s novým logem tvořit i nové webové stránky.

„Dokážu si představit, že toto je velice komfortní cena za firemní identitu. Ale odpovídá spíše dílu, které je vytvořené autorsky od A do Z,“ upozorňuje Michal Šeba z hradecké kreativní agentury Fifty Fifty, podle něhož nejsou podobné částky za autorskou tvorbu v oboru ničím výjimečným.

„Problém vidím v tom, že uživatelnost toho symbolu je hodně komplikovaná. Je to nesourodé, i vzhledem k písmu. Graficky ta úroveň výstupu není na cenu 150 tisíc korun. Na druhou stranu je to skvělá zpráva pro profesionály v oblasti grafického designu, že by si mohli za zpracování velmi průměrného loga účtovat 150 tisíc korun,“ dodává v nadsázce Anfilov.