V Hostinném na Trutnovsku se srazil minibus s osobním vlakem (26.7.2015).

V Hostinném na Trutnovsku se srazil minibus s osobním vlakem (26.7.2015). | foto: HZS Královéhradeckého kraje

Nebezpečné přejezdy v Hradeckém kraji? Řidiči nejvíc chybují na Jičínsku

  • 0
Nebezpečné železniční přejezdy podle policistů samy o sobě neexistují, nebezpečnými je dělají řidiči, kteří přes ně přejíždějí. V kraji se však nachází řada míst, kde řidiči chybují víc než na jiných. Rekordmanem jsou nenápadné Libošovice na Jičínsku.

Pendolino ani jiné rychlovlaky Královéhradeckým krajem sice neprojíždějí, ale ani tak se regionu železniční nehody nevyhýbají. V drtivé většině případů viníkem více či méně závažných nehod automobilů s vlakem je selhání řidičů.

„Drážní inspekce řeší příčiny vzniku nehod a ty jsou v naprosté většině všech střetnutí na železničních přejezdech na straně účastníků silničního provozu,“ říká mluvčí inspekce Martin Drápal.

Rekordmanem, na němž dochází k nehodám opakovaně, je nenápadný přejezd v Libošovicích na Jičínsku, který je bez závor, je však označen stopkou, na které by měl každý řidič bezpodmínečně zastavit. Mnozí se s tím však nenamáhají.

Nebezpečné přejezdy

Místa, kde se dle databáze Drážní inspekce od začátku roku 2008 až do konce července 2015 stalo nejvíc střetů automobilů s vlaky.

  • Sobotka - Libošovice a Libošovice - Malechovice: dohromady 10 nehod
  • Slemeno - Rychnov n. Kněžnou: 5 nehod
  • Lochenice - Smiřice: 4 nehody
  • Plotiště nad Labem - Všestary: 4 nehody
  • Dohalice - Sadová: 3 nehody

„Jde o komfortní přejezd bez děr ve vozovce a je z něj oběma směry dobře vidět. I přesto, že je přehledný, řidiči tam nedávají pozor,“ uvádí mluvčí krajských policistů Hana Klečalová. V posledních pěti letech tam řidiči vjeli pod vlak hned sedmkrát. Naposledy se tam lehce zranila řidička felicie loni v létě, když vjela přímo pod vlak a ten její vozidlo odhodil na železniční násep.

Od roku 2008 zahynulo na přejezdech v kraji 18 lidí

Podobně je na tom jen několik set metrů vzdálený přejezd, na kterém se za poslední roky staly tři nehody. Mezi nehodami, které Drážní inspekce eviduje od roku 2008, vyniká také přejezd mezi Slemenem a Rychnovem nad Kněžnou, kde se stalo pět nehod auta s vlakem, po čtyřech nehodách mají na kontě přejezdy mezi Lochenicemi a Smiřicemi, Opatovicemi nad Labem a Hradcem Králové a stanicemi Rychnov nad Kněžnou a Rychnov nad Kněžnou zastávka. Většina z těchto nehod se obešla pouze s lehkým zraněním či vůbec bez něho.

Nehod, které si vyžádaly oběti na životech, se od roku 2008 stalo v Královéhradeckém kraji 16 a zahynulo při nich 18 lidí.

Lidé opakovaně umírali zejména mezi Třebechovicemi pod Orebem a Petrovicemi nad Orlicí. Dvě smrtelné nehody se tam staly v roce 2010 s odstupem několika měsíců. V obou případech řidič vjel na přejezd navzdory blikajícím výstražným světlům.

I přes tyto nehody se policisté zdráhají jakýkoliv přejezd v Královéhradeckém kraji označit za nebezpečný. „Železniční přejezdy v pravidelných intervalech kontrolují dopravní inženýři krajského ředitelství policie ve spolupráci se správci a vlastníky jednotlivých komunikací a zástupci Správy železniční dopravní cesty. Případné zjištěné nebezpečné vlivy jsou ihned odstraněny,“ říká Klečalová.

Podle statistik Drážní inspekce Královéhradecký kraj ve srovnání s ostatními regiony v České republice patří k těm s nejnižší nehodovostí při střetu vlaků s osobními automobily.

Od začátku letošního roku do konce července se v kraji staly čtyři takové nehody, které se obešly bez zranění. V sousedním Pardubickém kraji došlo k šesti, ve Středočeském, kde se jich každoročně odehrává nejvíce, dokonce k 21 událostem.

Jedna z nejtragičtějších nehod v novodobé historii se stala v Hradci Králové - Březhradě, kde vlak v osmdesátikilometrové rychlosti smetl autobus dopravního podniku. Kromě jeho řidiče zemřely i dvě ženy a sedmnáctiletý student (o nehodě čtěte zde). 

Před pětadvaceti lety zemřelo šest lidí při srážce autobusu a vlaku v Třebechovicích pod Orebem.