Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Demolici nádraží v Prevýšově oddálila petice, vyhráno ale ještě nemá

  7:27
Na poslední chvíli se podařilo zastavit demolici devadesátiletého nádraží v Převýšově na Hradecku. Bourání oddálila hlavně petice s 1 236 podpisy, což je téměř čtyřnásobek obyvatel, než jich Převýšov má. Nádraží má ustoupit rychlejšímu cestování vlakem mezi Prahou a Hradcem Králové.

Přestože iniciativa vznikla na poslední chvíli, 1 236 podpisů má velkou váhu. Správa železnic (SŽ) od demolice prvorepublikové dominanty obce prozatím couvla.

Zastavení plánů neznamená vítězství, budova možná jen dostala čas navíc. Minulý týden do Převýšova dorazila delegace SŽ, která se dohodla na složení pracovní skupiny, jež prozkoumá, jaké jsou možnosti. První schůzka je naplánována na 8. června, o osudu nádraží má být jasno do konce července.

Ne že by před SŽ nebyly možnosti, jak budovu zachovat. Vždyť při projektování dvoukolejky Velký Osek - Hradec Králové - Choceň bylo na stole hned sedm variant vedení trati.

Historie nádraží v Převýšově

Stanice byla otevřena v roce 1888 s tratí z Velkého Oseka do Chlumce nad Cidlinou a první nádraží vzniklo z bývalé hájenky, kterou daroval hrabě Kinský. Nová budova podle návrhu architekta ministerstva železnic Miloše Fikra se otevřela 10. prosince 1931.

Za druhé světové války stanicí projížděly transporty vězňů do polských koncentračních táborů, 22. dubna 1945 sedm amerických hloubkových stíhačů zničilo strojní vlak, odpoledne 5. května místní muži odzbrojili stavební vlak, 8. května američtí letci rozstříleli dvě parní lokomotivy.

Podle organizátorů petice však železničáři vybrali tu nejhorší možnou, jež vede přímo přes výpravní budovu. Obchvat převýšovského nádraží by znamenal propad maximální rychlosti ze 140 na 105 kilometrů za hodinu a zdržení vlaků o půl minuty. To podle petičníků za zachování domu, v němž žijí čtyři rodiny s dětmi, rozhodně stojí.

Darování, anebo prodej?

Kromě časové úspory a komfortu cestujících v rychlících mezi Prahou a Hradcem Králové hovoří proti zachování nádraží jediné: peníze. Obec se domnívá, že Správa železnic, která pro budovu již nemá žádné použití, ji bude chtít Převýšovu nabídnout k prodeji.

„Rozpočet obce je však značně omezený. Jsem jednoznačně zastánce zachování nádraží, ale raději počkáme,“ říká starosta Miroslav Podnecký (Zahrádkáři Převýšov).

„Vyčkáváme, jak se to vyvine. Jednání bylo každopádně vstřícné, vzájemně jsme si vyjasnili nejasnosti a obě strany měly své argumenty pro i proti. Řekněme, že záchrana je na polovině cesty,“ doplňuje zakladatel petice Ladislav Steklý.

I on si uvědomuje, že darování domu obci je krajně nepravděpodobné. Tato možnost je sice možná, ale legislativa taková řešení připouští pouze ve výjimečných případech, které schvaluje vláda.

Petice však občas přinesou zásadní obrat. Důkazem toho je jen dva týdny zastavená demolice části nádraží v Holešově z konce 19. století. Šanci na záchranu oproti dřívějším demoličním plánům dostanou i vysloužilé nádražní budovy na historické trati z Olomouce do Opavy. SŽ pod tlakem různých spolků a politiků přistoupila na to, před bouráním oslovit více zájemců.

Budova je pro SŽ k ničemu

To se pravděpodobně bude týkat i Převýšova. „Odkup je jednou z možností a chápu, že pro obec by to bylo zřejmě dost problematické. Pracovní skupina má za úkol připravit návrh a do ceny promítnout případné demoliční náklady. Ty by měly vyjít až na deset milionů korun. Uvidíme, jaká vyjde cena, každopádně by šlo o miliony, které obec nemá,“ uvádí zakladatel petice.

Devadesátiletá budova, jež v roce 2003 prošla nákladnou rekonstrukcí, je pro SŽ více než zbytečná. Železničáři upozorňují, že její provoz je dlouhodobě ztrátový a navíc není vhodná pro případnou montáž nových technologií pro modernizaci páteřní trati.

„Krajina kolem obce je bohatá na chráněné přírodní celky, což nám výrazně omezuje možnosti vedení trasy. Naší prioritou bylo vyhnout se chráněným územím a současně zachovat maximální možnou traťovou rychlost,“ říká Michal Froněk, vedoucí oddělení přípravy staveb ze SŽ.

„Setkání v Převýšově, na kterém bychom vysvětlili celý proces výběru nové trasy, jsme plánovali dlouhodobě, ale epidemická situace ho dovolila až nyní. Na druhou stranu nám to umožnilo před jednáním prověřit možnosti zachování výpravní budovy,“ vysvětluje hlavní inženýr stavby Jan Beneš.

Místo nádraží jen zastávka

Podle SŽ padla první zmínka o demolici nádraží už v roce 2018, Převýšov se v proceduře EIA k vlivům na životní prostředí nevyjádřil. Bourání měla posvětit i připravená dokumentace pro územní rozhodnutí.

„Petice zasáhla na poslední chvíli, protože dalším krokem už byla demolice. Ta se nyní zarazila a řeší se jiná alternativa. Podle mě zpomalení vlaků o několik vteřin stojí za to, aby byla zachována dominantní budova s historií. Nádraží v Převýšově je bezesporu to nejkrásnější a nejpřínosnější, co zde obci historie železnice přinesla a přináší,“ míní Steklý.

Kdyby i pracovní skupina došla k závěru, že demoliční plány jsou neodvratné, místo nádraží z roku 1931 by v Převýšově vznikla jen malá zastávka.

„Vzhledem k frekvenci cestujících, kterých je 40 za den, je v místě stanice navržena zastávka včetně bezbariérového přístupu a přístřešků,“ říká mluvčí SŽ Nela Friebová.

  • Nejčtenější

Plechový úkaz s atmosférou devadesátek. Polská tržnice dál láká zbožím i cenami

18. dubna 2024

Premium Rázovitá tržnice táhne do polského pohraničního městečka Kudowa Zdrój tisíce Čechů. Autobusy sem už...

Zloději očesali nové vozy u autosalonu, škoda se šplhá ke dvěma milionům

19. dubna 2024  10:47

Dva muži s pestrou trestní minulostí způsobili škodu za téměř dva miliony korun, když se v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Špindlerův Mlýn povolil propojení skiareálů, parkovací terminál počká

22. dubna 2024

Premium Kvůli raketově rostoucím nákladům musela společnost Melida zcela přepracovat projekt na lyžařské...

Řidič na stavbě vypil lahev vodky a převrátil tatru, nadýchal tři promile

19. dubna 2024  12:55

Během pracovní doby popíjel na stavbě dálnice nedaleko Hradce Králové sedmačtyřicetiletý řidič...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Křižovatka byla příliš přehledná, divoké řidiče zkrotí kruhový objezd

22. dubna 2024  9:45

Ještě před začátkem léta začne přestavba křižovatky U Voříšku, na spojnici mezi Častolovicemi a...

Ministr zamítl rozklady obce Všestary a občanů proti stavbě D35 u Hradce

25. dubna 2024  9:54

Ředitelství silnic a dálnic má pravomocné stavební povolení na stavbu úseku dálnice D35 ze Sadové k...

První záchranka na elektřinu. V Hradci od ní očekávají výkon a levnější provoz

24. dubna 2024  15:35

Záchranáři v Hradci Králové si jako první v republice pořídili pro výjezdovou skupinu s lékařem...

Basketbalistka Čuperková završila kariéru. I bez medaile byl konec příjemný, říká

24. dubna 2024  14:31

Do osmé sezony v hradeckém dresu vstoupila Kristýna Čuperková kvůli dlouhému zranění se zpožděním a...

Přesuny v extralize: Hradecký útok posílí Pour z Plzně, do Vítkovic míří Hladonik

24. dubna 2024  12:13,  aktualizováno  13:38

Hokejisté Hradce Králové získali novou posilu do útoku. Barvy Východočechů bude hájit Jakub Pour,...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...