Nenápadným, ale hodně bolestivým místem na dopravní mapě Hradce Králové je takzvaná myší díra spojující centrum města s částí Kukleny u areálu ZVU. S plánovaným zdvoukolejněním úseku trati mezi Hradcem Králové a Opatovicemi nad Labem, které by mělo být hotové v roce 2020, se měl podjezd pod kolejemi rozšířit a prohloubit. To by ulevilo dopravě na frekventované cestě, kterou řada řidičů využívá i jako spojnici mezi Hradcem a dálnicí D 11. Město se však nyní z rekonstrukce podjezdu snaží vycouvat. Důvod? Peníze.
„Oprava samotného mostu by stála minimálně 120 milionů korun, kompletní podjezd by se mohl vyšplhat až na 200 milionů, a tolik peněz v současné době nemáme, protože je před námi řada dalších investičních akcí, jako například Velké náměstí či rekonstrukce teras,“ zdůvodňuje náměstek primátora pro rozvoj Jindřich Vedlich (TOP 09). Možnost získat dotaci prý v současnosti neexistuje.
Magistrát má totiž problém i s tím, že most je v majetku Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).
„Investice do cizího majetku je problematická,“ tvrdí Vedlich, který ještě chce jet v následujících týdnech jednat na ministerstvo dopravy a zjistit, zda by nebylo možné dát přestavbu podjezdu do celkových nákladů přestavby trati.
Ty by podle odhadu SŽDC měly na úseku Opatovice - Hradec činit zhruba 3,5 miliardy korun. Správa však s kompletní rekonstrukcí podjezdu nepočítá (více o rozšíření trati zde).
„Železniční most přes kuklenský podjezd je z hlediska SŽDC vyhodnocen jako vyhovující a do stavby jsou zahrnuty pouze potřebné sanace nosné konstrukce mostu,“ vysvětluje mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.
Případnou rekonstrukci již řešil výbor pro územní plánování a dostane se i na stůl komise pro dopravu. Mezi členy obou složek však nevládne úplná shoda. Rozhodnutí města kritizuje například člen výboru architekt František Křelina, podle nějž by město takovou šanci nemělo promarnit.
Doprava v podjezdu naroste, varuje architekt
„Pro město je to historická šance. Všechny problémy se objeví v plné kráse v okamžiku, kdy bude uvedeno do provozu obchodní centrum Aupark a také až dojde k napojení Kuklen na D 11,“ upozorňuje architekt.
„A finančně je to jako jedna okružní křižovatka u Auparku,“ naráží Křelina na křižovatku u Koruny, kterou řada obyvatel města kritizuje kvůli její vysoké ceně a také velké fontáně, již považují za zbytečnost (více čtěte zde).
„Máme dvě studie týkající se Auparku, Gočárovy a Pražské třídy, v nichž je zahrnut i tento podjezd. Dopravní propustnost je podle nich dostatečná na dalších 30 let,“ vyvrací argumenty kritiků Vedlich a tvrdí, že rekonstrukce podjezdu není na zdvoukolejnění trati závislá a bude ji možné provést i později.
Podjezd železniční trati je velkým trápením Kuklen již dlouhodobě, neboť je úzký a doprava z Pražské třídy se tak před ním svádí ze čtyř pouze do dvou pruhů. Okrajovou částí města přitom projede denně přes 18 tisíc automobilů a po napojení dálnice u Hradce se dá předpokládat, že číslo ještě naroste.
Se zdvoukolejňováním trati mezi Hradcem a Pardubicemi začala SŽDC v loňském roce. První etapu mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem za 770 milionů korun dokončí v řádu týdnů, již od 31. října by na úseku měl začít provoz.
Zahájit další etapu stavby směrem k Hradci Králové chce SŽDC v druhé polovině roku 2018. Kromě zdvoukolejnění trati mezi Hradcem a Opatovicemi chce Správa zrekonstruovat také nádraží v Hradci Králové, zastávku Opatovice nad Labem Pohřebačka a vybudovat novou zastávku Březhrad.