Pomohl tlak veřejnosti i to, že Jičín měl zavedení alternativních metod výuky ve svých strategických dokumentech. Právě na to se rodiče odkazovali, když se loni s požadavkem na zřízení Montessori školy obrátili na radnici.
Reakce byla od začátku pozitivní, město už loni deklarovalo, že možnosti prověří. A podařilo se to rychle. Nová třída se má otevřít už v září.
„První dotazy na toto téma jsem zaznamenal před rokem a tři čtvrtě. Loni došlo k prvnímu výstřelu do prostoru. My tím vlastně naplňujeme strategický plán z roku 2019, kde se píše, že Jičín nabízí málo jiných způsobů vzdělávání,“ vysvětluje ochotu města vyslyšet rodiče místostarosta města Petr Hamáček (KDU-ČSL).
Rodiče uspořádali loni v březnu v jičínském rodinném centru Kapička seminář, kde zjišťovali zájem veřejnosti. Pomohla i znalost školského prostředí, protože jednou z iniciátorek je pedagožka Speciálně pedagogického centra v Jičíně Jana Stuchlíková.
„Mám syna, který nastoupí do první třídy. Ale také patnáctiletou dceru, která prošla běžným základním vzděláním a mně se to prostě nelíbilo. Je to nesamostatně přemýšlející tvor, do školy chodila nerada. Chtěla jsem proto pro syna něco jiného, aby se učil sebehodnocení, samostatnosti, aby samostatně myslel,“ vysvětluje svou motivaci Stuchlíková.
Při práci v poradně se setkala s řadou rodičů, kterým také hlavní vzdělávací proud příliš nevyhovuje
„Jen málokoho z nich napadne, že by se mohl ptát na nějaké alternativy. Myslím, že rodiče nejsou tolik informovaní, a ti, kteří opravdu chtěli něco jiného, si založili komunitní školu, kde vzdělávají děti v režimu domácí školy. Já jsem však chtěla něco pod normální městskou školou,“ pokračuje.
Otázka je, kolik dětí se přihlásí
Když začala hledat rodiče s podobným zájmem, potkala manžele Živčákovy a po úvodních jednáních s radnicí, aby měli lepší vyjednávací pozici, spolu založili spolek Rodiče dětí Montessori Jičín.
„Na začátku jsme tomu moc nevěřili, ale šli jsme do toho s tím, proč to nezkusit. Náš syn má jít v září do školy a přiznám se, byli jsme trochu sobečtí a chtěli to stihnout,“ přiznává Ondřej Živčák.
Učebnice je svazovaly. Základka v Trutnově učí jinak, obejde se i bez zvonění |
Facebooková skupina spolku má téměř sto členů. Největším otazníkem nyní je, kolik z nich bude mít skutečný zájem své děti do nové třídy přihlásit.
„Často to jsou rodiče, kteří se o to jen zajímají nebo mají ještě školkové děti a jednou by je rádi poslali do Montessori třídy. V tuto chvíli se nám podařilo zajistit kroužek, takovou přípravku pro předškolní děti. Tam máme sedm dětí, s nimiž počítáme, že v září určitě nastoupí,“ říká Živčák.
Kroužek, který má předškolní děti připravit na školní výuku podle Marie Montessori, se schází při jičínském rodinném centru Kapička jednou týdně. Vzdělávací metoda totiž předpokládá, že se děti s tímto režimem setkají už ve školce. Žádná taková však v Jičíně není.
Třídy vzniknou místo banky
Jičínská radnice už loni v létě rozhodla, že třída vznikne pod hlavičkou základní školy v ulici 17. listopadu. Dlouho však nebylo jasné kde. Teprve nedávno radnice rozhodla, že pro odloučené pracoviště školy upraví prostory v bývalé budově Komerční banky, která patří městu. Jen projekt nyní přijde na 144 tisíc korun, další miliony spolknou stavební úpravy.
Aby se mohla první třída otevřít už v září, upraví město bývalý školnický byt v hlavní budově školy v ulici 17. listopadu.
„Práce už jsou vysoutěženy za 1,5 milionu korun. Místnosti bychom museli rekonstruovat tak jako tak, protože tam nejsou ani podlahy,“ vysvětluje Hamáček.
Známky nedávám, mobily nezakazuju, říká nejinspirativnější učitelka Česka |
Škola chce do první Montessori třídy přijmout až 20 dětí. V budoucnu by se mohla rozdělit na dvě až tři paralelní třídy. Výuka totiž funguje v trojročí. V jedné třídě tak bývá například po osmi žácích z první, druhé a třetí třídy.
„Myslím, že v každém okresním městě by měla být nějaká Montessori třída. Jsem rád, že jsem dostal důvěru a bude to dělat naše škola. Už máme supervizora, který na přípravu výuky dohlíží a paní učitelka od ledna navštěvuje kurzy Montessori. Mám asi čtyři zájemkyně, které by sem chtěly jít učit, a čekám, kolik přijde žáků k zápisu,“ podporuje novinku ředitel školy Jaroslav Kostelníček.
Pilotní třídu má vést učitelka Martina Vizibová, která dříve působila na soukromé Škole Bodláka a Pampelišky ve Veliši. Právě tam se s prvky Montessori seznámila poprvé. „Když člověk nabírá zkušenosti, cítí, že to dělá trochu jinak než kolegové, a v tom jsem se našla,“ přiznává učitelka.
Čím se vyznačuje Montessori pedagogikaMaria Montessori vytvořila prakticky zaměřený systém po zkušenostech s mentálně retardovanými dětmi, Dům dětí otevřela roku 1907 pro sociálně slabé děti. Důležitý je v této metodice partnerský přístup, ve věkově smíšené skupině platí pravidla. Dítě si svobodně volí svou činnost, některou si však vybrat musí a povinností je dokončit práci. V jednotlivých činnostech postupuje podle toho, jak je na ně zralé. Pracuje s „připraveným prostředím“ třídy, které je strohé a nabízí speciální pomůcky, například v matematice se děti seznamují s geometrickými tvary a objekty, na kuličkách se učí, jak vypadají jednotky, desítky, stovky i tisíce, abecedu se učí obtahováním písmen, zeměpisné znalosti třeba o Evropě se už ve školce učí kupříkladu pomocí slepých map jako puzzle. Důraz se klade i na to, aby děti zvládly praktické činnosti, třeba zametání, praní. Učitel pozoruje, nepřikazuje, nenapomíná, chyby se berou nikoli jako selhání, ale jako součást procesu učení. |