Po více než roce od spuštění revoluční novinky nyní došlo k pozoruhodnému názorovému rozkolu uvnitř vládnoucí hradecké koalice.
„Pokud management úkoly od rady odflákne, nebo ještě hůř vůbec nesplní, bude to pro mě důvod vyvolání hlasování o odvolání ředitele a jeho náměstka,“ řekl radní a předseda komise pro informatiku Aleš Dohnal (Piráti).
„Management dopravního podniku rozhodně nemá založené ruce. Naopak dělá maximum pro zlepšení situace,“ kontroval radní a náměstek primátorky pro oblast dopravy Miroslav Hloušek (ODS).
Pravda je, že i po řadě měsíců má odbavovací systém v městské hromadné dopravě (MHD) své mouchy.
Uživatelsky není zrovna přívětivý a problémy s obsluhou takzvaných validátorů nemají pouze starší ročníky. Elektronika také příliš nezrychlila. Jak se zdá, také platba kartou – avizovaná jako největší benefit celého systému – není bezchybná.
Myslí, že zaplatili, a jedou načerno
„Za poslední týden jsem jel dvakrát trolejbusem přes celé město. Platil jsem mobilem, tedy aspoň jsem si to myslel, protože nic nenasvědčovalo o opaku. Jenže systém mi ani jednou neodečetl ani korunu. Revizor by se mnou tedy klidně mohl zacházet jako s černým pasažérem,“ konstatoval dvaačtyřicetiletý Jakub, jehož totožnost redakce zná.
17. ledna 2024 |
„Já chtěla zaplatit městskou kartou, a nešlo to ani u jednoho odbavovacího zařízení. Nakonec jsem to šla pro klidné svědomí říct řidiči, který jen mávl rukou a odvezl mě zadarmo. Tímto způsobem dopravnímu podniku už určitě utekla spousta peněz,“ doplnila paní Ilona z Plácek.
Zatímco radní Aleš Dohnal říká, že „vedení dopravního podniku měsíce strkalo hlavu do písku, případně argumentovalo tím, že v jiných městech je to ještě horší,“ jeho koaliční kolega Miroslav Hloušek z problémů neviní městskou společnost, která „dělá maximum pro vymáhání toho, co obsahuje smlouva s dodavatelem odbavovacího systému, a další problémy souvisí se subdodavatelem, tedy obchodní bankou“.
Plusy převažují, říká ředitel
Podle ředitele hradeckého dopravního podniku Zdeňka Abrahama jednoznačně převažují plusy celého odbavovacího systému.
„Denně odbavíme kolem sto tisíc cestujících, ale stížností nebo reklamací jsou jednotky týdně. Ano, mohou se vyskytnout občasné komplikace, ale určitě nic vážného. Pokud se čtečka zasekne, existují další možnosti, například popojít k dalším dveřím a validátoru anebo zaplatit u řidiče. Stále navíc existují SMS jízdenky nebo časové. Možností, jak se vyhnout jízdě načerno, je více. Řidič i revizoři navíc poznají, zda se něco dělo s čtečkou či nikoli,“ upozornil šéf společnosti.
„Ve skutečnosti, když zejména občasnému cestujícímu dvakrát, třikrát neprojde platba třeba mobilem, jeho reakcí není stížnost na dopravní podnik, ale příště si lístek koupí jinak, nebo dokonce MHD vůbec nejede,“ odpověděl Aleš Dohnal, podle kterého jsou dalšími komplikacemi ekonomické problémy a dluhy dodavatelské firmy EMtest a také to, že dopravní podnik není vlastníkem kódu a dokumentace k softwaru odbavovacího systému.
Co když selže dodavatel
Rolí náměstka Miroslava Hlouška je tlumočení podniku, aby vytvořil alternativu pro případ, kdyby EMtest nebyl schopen systém vyladit k dokonalosti:
„My funkčnost odbavovacího systému mapujeme. Jsme na dobré cestě, ale pravda je, že na můj vkus už to trvá příliš dlouho. Na druhou stranu například v Teplicích se vinou chyb v systému v MHD několik týdnů neplatilo.“
Podle jednoho hradeckého zastupitele, který si nepřál být jmenován, se město spíš než na chyby v systému soustředí na elektronické propojení s kartami Iredo, tedy Integrovanou regionální dopravou východních Čech. Kdyby se to totiž nepodařilo, Hradec by nesplnil podmínku dotace na systém asi za 25 milionů korun.
Zdražení? Pasažérů přibyloBřeznové zdražení jízdného v hradecké MHD se obešlo bez velkých politických diskusí a alespoň podle čerstvých dat navýšení cen poměrně dobře přijali i pasažéři. Dopravní podnik data analyzuje každého čtvrt roku a poslední srovnání ukazuje trend, který město naplňuje lehkým optimismem. „Můžeme porovnávat kvartály. Nyní máme uzavřená data za ten třetí. Pokud ta čerstvá porovnáme s loňskem, máme navýšení asi o 870 tisíc cestujících a jen v tržbách to pak představuje nárůst kolem devíti milionů korun,“ řekl šéf podniku Zdeněk Abraham. Když Hradec jízdné na začátku března zvedl v průměru o 10 až 30 procent, město si od nepopulárního opatření slibovalo roční zisk kolem 12 milionů korun navíc. Do té doby dopravní podnik na jízdném za jeden rok vybíral asi 110 milionů korun. Nejcitelnější změna přišla u nejběžnějšího typu jízdenky. Při platbě čipovou městskou nebo bankovní kartou činilo jarní zdražení téměř 80 procent: ze 14 na současných 25 korun. „Změna tarifu se zkrátka osvědčila a je to i díky odbavovacímu systému. Je jen minimum nákupu jízdného u řidiče, klesají také prodeje papírových jízdenek a naopak enormně se zvýšily prodeje z bankovní karty,“ popsal ředitel DP. Zdražení jízdného sice vytáhne peníze z peněženek cestujících, ale trochu pomůže městu, které jen loni dotovalo 380 miliony korun prokazatelnou ztrátu dopravního podniku. Již nyní město ví, že společnost žádá o dalších deset milionů navíc. „Dotaci bude nutné posílit minimálně o mzdové prostředky, začíná a současně končí více řidičů. Naštěstí se daří náborové akce. Současně se musíme zabývat určitou reprodukcí vozového parku. Na to musíme najít další prostředky,“ podotkl Miroslav Hloušek (ODS), náměstek primátorky pro oblast dopravy. Podle Hlouška si podnik ve srovnání s jinými městy vede ještě přijatelně: „Měl jsem možnost na svazu měst a obcí vyslechnout předsedu Františka Lukla. Ostatní statutární města se na dotacích svých MHD pohybují mezi čtyřmi až 4,5 tisíci korunami na každého občana města. My jsme tedy na samé spodní hranici.“ |