Za rodinou do Hradce Králové jezdí důchodkyně Helena Šourková jednou za čas. Proto ani nezvažovala, že by si pořídila zdejší městskou kartu, a při příjezdu do města si na nádraží pravidelně kupuje papírové jízdenky.
Povinná zastávka v trafice se však brzy stane minulostí. Technici hradeckého dopravního podniku totiž právě v těchto dnech montují do vozů nový odbavovací systém, který umožní platit při nástupu bankovní kartou, telefonem či chytrými hodinkami.
„To by bylo určitě ulehčení. Už bych nemusela počítat s tím, že si někde na nádraží koupím lístek, a vyhradit si na to čas,“ vítá novinku Helena Šourková.
Bankovní karty začnou ve vozech fungovat automaticky ihned po změně systému. Cestující se nemusí nikde registrovat jako při žádosti o vydání městské karty.
„Když přijede turista třeba z Plzně, nastoupí do vozu, přiloží kartu a zvolí, třeba že chce jízdenku pro dospělého a dvě děti. Ve všední den kromě večera už nebude muset nastupovat předními dveřmi a kupovat lístek u řidiče,“ vysvětluje ředitel dopravního podniku Zdeněk Abraham.
Časem přibudou i další karty
Kromě platebních karet má novinka v budoucnu akceptovat také čipové karty z dalších dopravních systémů, jako jsou IN karta Českých drah, regionální karta Iredo nebo Pardubická karta.
Podmínky sdílení však bude dopravce teprve vyjednávat. Možnost platit elektronickou peněženkou na kartě Iredo by uvítala i důchodkyně Jiřina Vrátilová z Luže na Chrudimsku. Kartu si pořídila, aby mohla výhodněji cestovat meziměstskými autobusy. Když přijede do Hradce, i ona dnes volí papírový lístek.
Nový elektrobusV příštích dnech má do hradeckých ulic vyjet na testování v Česku první kloubový elektrobus od společnosti SOR Libchavy. Hradec ho bude zkoušet do května. Dosud má na pěti linkách krátké elektrobusy, jenže na hlavní trasy potřebuje právě dlouhou variantu vozu. Podle výrobce má dojezd 350 kilometrů, což Hradci na denní provoz stačí. |
„Iredo kartu mám a bylo by dobré, kdybych ji mohla používat i na městskou dopravu. Bude to urychlení, člověk nemusí letět kupovat lístek. Myslela jsem, že si na kartu nezvyknu, ale dnes už platím i v obchodech jenom takhle,“ míní Jiřina Vrátilová.
Dopravní podnik chce o zapojení cizích karet jednat až ve chvíli, kdy bude nový systém odzkoušen. Zatím jsou jednotky nainstalované v několika málo vozech. První zkušební autobus s novou technologií jezdí po Hradci od října. Ve středu do ulic poprvé vyjel také první modernizovaný trolejbus.
Kromě validátorů a palubní jednotky u řidiče má také speciální modul, který sám přenastavuje výhybky na trolejovém vedení. „Ve středu dopoledne jsme ho testovali na všech výhybkách ve městě a odpoledne už vezl první cestující,“ popisuje ředitel.
Na montáži pracuje v garážích skupina techniků, kteří za den stihnou vyměnit jednotky ve čtyřech vozech. Novinka se do provozu bude dostávat postupně. Naplno se systém rozjede koncem dubna.
Dopravní podnik přitom počítal s tím, že výměna se podaří ještě v loňském roce. Dodávku 747 jednotek však zbrzdil nedostatek čipů. Systém je vybavený také GPS lokátorem, který dispečerům odesílá polohu autobusů. Výměny se dočkají i označníky na zastávkách, které by měly automaticky informovat o poloze a zpoždění spojů.
„Cestující dostanou také novou aplikaci nebo modernizovaný e-shop,“ sděluje mluvčí radnice Kateřina Rohlíčková.
Vytíženost změří lišty
Do 52 vozů chce dopravní podnik nainstalovat také sčítací lišty. Ty budou snímat pohyb osob ve dveřích a ukládat data o vytíženosti spojů a zastávek. Posloužit mají k zefektivnění provozu, například ke zřizování nových přestupních uzlů.
Měnit se zatím nemají ceny jízdného. Dopravce chce počkat, jak pasažéři novinky přijmou.
„Abychom viděli, jak cestující pochopili systém a co jim nejvíce vyhovuje. Třeba v Pardubicích zmizelo placení v hotovosti a zmizely papírové lístky, protože všichni začali platit kartami,“ vysvětluje ředitel.