Středa 27. května 2020, svátek má Valdemar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. května 2020 Valdemar

Jaroměř se loučí s lokomotivou Conrad Vorlauf, vůči muzeu cítí křivdu

  15:33aktualizováno  15:33
Železniční nadšenci se v Jaroměři loučí s lokomotivou Conrad Vorlauf z roku 1873. Považují za nespravedlnost, že s nimi vlastník Národní technické muzeum neprodloužil nájemní smlouvu. Stroj, do něhož investovali při opravách vlastní miliony, převezou do Chomutova. Muzeum oponuje, že snahu o dohodu mělo, oprava v Jaroměři se navíc prý zbytečně vlekla.

Spolek Společnost železniční výtopna Jaroměř pojal loučení s „Konrádem“, který se může stát jednou z nejstarších provozuschopných lokomotiv v Evropě, jako smuteční událost. Nechyběla dávka patosu, lokomotiva dostala v sobotu dopoledne smuteční pásku s nápisem „Nikdy nezapomeneme“ a ve staré lucerně na její památku zapálili svíčku.

Od 1. listopadu má spolek třicetidenní lhůtu, aby lokomotivu předalo.

Fotogalerie

„Národní technické muzeum nepřipouští žádnou jinou variantu, než že musíme lokomotivu vrátit. Nový smluvní vztah s námi odmítají uzavřít, byť jsme se o to snažili i skrze ministerstvo kultury. Do projektu jsme vložili vlastních tři a půl milionu, které už nám nikdo nevrátí. Navíc si myslím, že ředitel technického muzea už teď bude jen horko těžko získávat peníze ze státního rozpočtu, aby oprava mašiny mohla pokračovat,“ uvedl jednatel Železničního muzea výtopna Jaroměř Bohuslav Škoda.

Peníze do lokomotivy jaroměřští nadšenci prý vložili s dobrou vírou, že až ji opraví, výtěžek z provozování půjde do jejich kapes, čímž by se jim peníze alespoň částečně vracely. Navíc by se mohli pyšnit unikátním provozuschopným exponátem a lákat na něj turisty. Místo toho se jim teď ještě přitížilo. 

„Pikantní je to, že nám loni na konci roku muzeum vypovědělo bez udání důvodů smlouvu o poskytování služeb, kvůli čemuž my ještě letos zaplatíme hotově 65 tisíc hotově za nájem této lokomotivy,“ řekl Škoda, který tvrdí, že kdyby šlo všechno podle plánu, mohla být oprava stroje dokončena už zhruba před dvěma lety (více o restaurování lokomotiv v Jaroměři čtěte zde). Když se však v roce 2010 dozvěděli, že jim za 7 let vyprší smlouva, práce na lokomotivě zpomalili.

„Tempo oprav bylo nepřijatelné“

Národní technické muzeum (NTM) oponuje, že už nemůže déle tolerovat stav, kdy je po 25 letech lokomotiva stále rozebraná a její rekonstrukce je dokončená jen zhruba z poloviny. „Tempem, jakým tato obnova probíhá ve Spolku Společnost železniční výtopna Jaroměř, by se lokomotiva obnovovala dalších 25 let, což je pro nás zcela nepřijatelné. Je velmi smutné, že spolek nás jen očerňuje a vůbec se nesnaží o dohodu při respektování zákonů této republiky. Holt, když se dohodnout nechtějí, dohoda není možná,“ uvedl ředitel Národního technického muzea v Praze Karel Ksandr.

Conrad Vorlauf

Nákladní lokomotivy této řady byly vyráběny v letech 1873 až 1883 a dodávány pro Rakouskou severozápadní dráhu a dráhu Lvov-Černovice-Jasy v celkovém počtu 65 kusů. Lokomotivy nesly po význačných lidech z obchodního, technického a veřejného života. 

Stroj s označením 340 dostal jméno vídeňském purkmistrovi Conradu Vorlaufovi. Z provozu byla vyřazena roku 1954 a poté odprodána na vlečku cihelny v Hodoníně, odkud ji v roce 1971 získat současný majitel Národní technické muzeum v Praze. 

"Konrád" je třetí nejstarší lokomotiva v Česku. Tlak páry v kotli činí 10 barů, pohání ji dvojčitý parní stroj na mokrou páru. Nejvyšší dovolená rychlost je 40 km/h. Hmotnost ve službě měla 44 tun. Výkon je 500 koňských sil.   

Původně byl prý variantě, že cenná památka zůstane v Jaroměři, nakloněn. „Spolku muzeum již 8. srpna 2014 nabídlo písemně koncepci budoucí spolupráce, která jasně deklarovala současnou i budoucí vzájemnou kooperaci při dokončování opravy a následném provozování lokomotivy. V této smlouvě mělo být také jasně deklarováno, že se 30. 6. 2015 uzavře mezi NTM a spolkem dohoda o ukončení stávající nájemní smlouvy a že my v následujících třech letech v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek lokomotivu na svůj náklad dofinancujeme a dokončíme. V návrhu smlouvy byl obsažen závazek muzea na spolupráci se spolkem na provozování dané lokomotivy po jejím dokončení. Na tuto nabídku ale spolek nepřistoupil,“ řekl Ksandr. 

„Nesolidní a neslušné jednání státní instituce“

Společnou řeč už pak nenašli ani v dalších letech, což trvá až do dneška. Přesun „Konráda“ nyní v Jaroměři berou jako křivdu a velkou nespravedlnost.

„Chápeme to jako nesolidní a neslušné jednání státní instituce. U nás to měli zadarmo, takhle bude na lokomotivě někdo pracovat za peníze. Doplatili jsme na to, že jsme se starali o cizí věci, to se vám vždycky vrátí. Věřili jsme, že stát bude solidní partner, ale k tomu bohužel nedošlo. Chtěli jsme, abychom za naše snahy alespoň nemuseli letos platit zmíněný nájem. Dalším návrhem bylo, aby alespoň nechali stroj v Jaroměři, i kdybychom na něm neměli pracovat my, ale státem vysoutěžená firma. Nic z toho muzeum nepodpořilo a trvá si na svém, že lokomotiva musí do Chomutova,“ argumentuje Škoda.

Stav, do které situace došla, ředitele Ksandra mrzí. „Je pochopitelné, že obzvláště někteří členové spolku, kteří s lokomotivou spojili svůj život, nesou věc těžce. Na druhou stranu i pracovníci muzea strávili velmi mnoho času vymýšlením modelu nové následné spolupráce. I my tak máme značný pocit zmaru, že jsme společnou řeč nenalezli. Pokud se však neshodneme na základních principech fungování smluvního vztahu v souladu se zákonnými normami, tak nemůžeme sbírkový předmět zapsaný v centrální evidenci nechat jen tak být v expozici cizího muzea. Během oněch 25 let, kdy je lokomotiva v Jaroměři, došlo k podstatným změnám zákonných norem a Národní technické muzeum je povinno se těmito zákony jako státní příspěvková organizace řídit,“ uvedl.

Muzeum chce lokomotivu zprovoznit do pěti let

Jaroměřský spolek se jen těžko smiřuje s faktem, že pokud definitivně přijde o lokomotivu, přijde o všechno, co do ní vložili. Ze svého financovali například opravu kotle za milion 700 tisíc korun. Oprava rámu stála asi sto tisíc, výměna obručí na hlavních nápravách 150 tisíc. A takto by bylo možné pokračovat.

Péče, kterou společnost v Jaroměři lokomotivě věnovala, zůstane podle šéfa technického muzea napořád součástí sbírkového předmětu. Jaroměřský spolek navíc podle něj dopředu věděl, že peníze investované do oprav jim nikdo zpětně kompenzovat nebude.

„S tímto dopředu zasmluvněným stanoviskem bylo Železniční muzeum v Jaroměři po celou dobu obeznámeno, souhlasilo s ním a nikdy ho nezpochybnilo. To, že vložené finanční prostředky po vypršení smluvního vztahu se oboustranně umořují, jasně deklaruje příslušný odstavec nájemní smlouvy. Zároveň je třeba také konstatovat, že za posledních osm let jsme spolku za provedené práce a služby zaplatili celkem 666,4 tisíce korun,“ řekl Ksandr.

Muzeum by chtělo lokomotivu zprovoznit do tří až pěti let. „Bohužel nutno konstatovat, že kdyby Společnost železniční výtopna Jaroměř přistoupila na naši nabídku ze srpna 2014, mohla být již nyní po třech letech rekonstrukčních prací na náš náklad lokomotiva Conrad Vorlauf těsně před dokončením,“ uzavřel Ksandr.

  • Nejčtenější

Za vraždu manželky střelou do hlavy v hospodě dostal otec tří dětí 14 let

Krajský soud v Hradci Králové poslal obžalovaného M. D. na 14 let do věznice s ostrahou za vraždu manželky. Loni v...

Speleologové odhalili už 600 metrů Albeřické jeskyně a nejsou na konci

Premium Překvapující informace vydává v poslední době podzemí Krkonoš. V rozsáhlém projektu Správy Krkonošského národního parku...

Pes pokousal strojvedoucího vlaku na Jičínsku. Souprava nabrala zpoždění

Pes jednoho z cestujících v sobotu dopoledne pokousal strojvedoucího vlaku na Jičínsku. Vlak kvůli incidentu nabral...

Asociace dala Hradci ultimátum kvůli Žejdlovi. Klub o něm nevěděl

Spory hráčské asociace extraligových hokejistů a Hradce Králové pokračují. Petr Šidlík se domluvil na snížení...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zámek Opočno zůstane státu, zamítl Ústavní soud stížnost dědičky

Zámek v Opočně na Rychnovsku zůstane ve správě státu, rozhodl Ústavní soud. Zamítl tak stížnost Kristiny...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Policista rozprodal nakradené routery za dva miliony, soud mu dal podmínku

Vrchlabský policista, sloužící v útvaru Ochranné služby Policie ČR, kradl z IT firmy routery, které potom rozprodával....

Virus ohrožuje magický kostel v Orlických horách, obec spoléhá na dárce

Koronavirus zkomplikoval plány na opravu magického kostela svatého Jana Nepomuckého ve Vrchní Orlici. Obec Bartošovice...

Ministr podepsal nové ochranné zóny Krkonoš, platit začnou od července

Ministr životního prostředí Richard Brabec podepsal novou vyhlášku o vymezení zón ochrany přírody Krkonošského...

Pes pokousal strojvedoucího vlaku na Jičínsku. Souprava nabrala zpoždění

Pes jednoho z cestujících v sobotu dopoledne pokousal strojvedoucího vlaku na Jičínsku. Vlak kvůli incidentu nabral...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz