Architekt a autor několika hradeckých staveb Patrik Kotas představil vizi rozvoje. Radnice vidí v bývalém vojenském letišti velký potenciál pro různé směry lidské činnosti.
Podle studie by věkošský areál měla s okolím propojit jak severní tangenta, která letiště protne, tak i vlečka, která by se, bude-li vůle, mohla proměnit i v plnohodnotnou železniční trať. Práce mají začít už za rok.
„Že Hradec Králové letiště má, je velký dar jak na podnosu,“ říká Kotas, spoluautor připravovaného územního plánu města. V okolí většiny letišť, zejména v menších městech, podle něj přirozeně vznikají letištní města, do nichž se soustředí průmysl i další odvětví.
„Podnikatelé mají velký zájem na letišti investovat. Bez schválené rozvojové studie tohoto území jsme však dosud nemohli své pozemky poskytnout, proto jsme na koncepci letiště tlačili,“ vysvětluje Romana Lišková (HDK), náměstkyně primátora zodpovědná za městský majetek. Na dokumentaci nezbytné pro pro výstavbu technické a dopravní infrastruktury by se mohlo začít pracovat začátkem nadcházejícího roku.
„Díky studii můžeme s investory jednat o projektech a pronájmech na desítek let, případně o prodeji vybraných pozemků,“ dodává náměstkyně.
Letištní bulvár až k řídící věži
Podle městského architekta Petra Brůny už město připravuje první zasíťování. „Jednáme s ministerstvem průmyslu a obchodu, které na podobné projekty bude vypisovat dotace. Máme naději, že výstavbu infrastruktury by nám mohly pokrýt,“ uvedl Brůna.
Představitelé města by na letišti rádi viděli činnosti spojené s letectvím, především výrobu. Tu by mělo přinést Evropské centrum vývoje, výzkumu a výroby moderních turbovrtulových leteckých motorů.
Na projektu za asi 200 milionů korun se podílejí americká společnost GE Aviation, firma Orbis Avia a České vysoké učení technické (ČVUT). Američané jsou připraveni v Česku investovat další miliardy korun do výstavby zcela nové továrny na výrobu leteckých motorů, vhodnou lokalitu si však ještě vybírají.
Letištěm by podle Kotasova návrhu měl procházet letištní bulvár, který bude křižovat severní tangentu a končit u nové řídící věže. Investorské projekty by měly vznikat postupně podél bulváru a teprve pak se rozšiřovat dál do letiště.
Rozvojovou zónu Kotas naplánoval v jižní části, letová část ve východní části zůstane nezměněna. „Z hlediska plochy má dobré kapacity, které by i bez rozšiřování byly schopny absorbovat civilní, charterové i cargo lety,“ míní architekt. Letová část v současné době slouží zejména sportovnímu letectví, malým soukromým letadlům, výcviku a na jaře a na podzim se na ní konají Helicopter Show a CIAF.
Dva pozemky, dva nájemci
Bez plošných změn zůstane i severní část letiště, která slouží velkým hudebním akcím a na níž je jeden z největších českých automobilových polygonů, kde si amatérští i profesionální řidiči trénují řízení v různých povětrnostních podmínkách. Severní část letiště, Festivalpark, však kromě městských pozemků tvoří i pozemky soukromníka.
Obě části mají od loňského jara v pronájmu dva různí nájemci. Kvůli nedohodě například musel provoz skončit i automobilový závodní okruh Czech Ring (psali jsme zde). Dohoda obou nájemců byla potřebná i před konáním letních festivalů, které se konají na obou pozemcích. Podle představitelů města se však již oba nájemci dohodli a vzájemně spolu spolupracují (o sporu nájemců čtěte zde). Problém, který je momentálně ohledně vlastnických vztahů na letišti nejpalčivější, se týká drobných pozemků, o něž se soudí armáda se soukromou osobou.
„Tento minimálně 15 let se táhnoucí spor nás velmi mrzí. Odkládáním soudu jsme přišli o čas letiště rozvíjet,“ uvedl primátor Fink, podle nějž má město s armádou dlouhodobě slíbeno, že až spor skončí, armáda dané pozemky, které jsou chybějícími dílky skládanky, městu převezme. Rozvojový plán letiště, který Kotas představil, je podle něj vizí na 30 let.