náhledy
Konec lanové dráhy z Pece pod Sněžkou na Růžovou horu je tady. Stanice na Růžové hoře půjde během pár dnů k zemi.
Autor: Martin Veselý, MF DNES
V neděli dolní část lanovky na Sněžku svezla poslední turisty a několik hodin poté se na ni nekompromisně vrhli muži s rozbrušovačkami, tesařskými kladivy a velkými klíči na uvolňování matek.
Autor: Martin Veselý, MF DNES
Kromě budovy se stavbaři pustili i do demontáže obrovského hnacího zařízení lanovky, o které projevilo zájem železniční oddělení Národního technického muzea v Praze.
Autor: Martin Veselý, MF DNES
Hnací zařízení, dva stožáry a několik sedaček budou prý první lanovou dráhou, která sbírky muzea obohatí. Zatím poputují do depozitáře v Chomutově.
Autor: Martin Veselý, MF DNES
"To víte, nostalgii určitě cítím. Vždyť jsem na lanovce pracoval pětadvacet let! Teď si musím počkat na novou, na kterou se ale už těším," povzdychl si staničník Zbyněk Jedlička, který sundával informační tabule z budovy na Růžové hoře.
Autor: Martin Veselý, MF DNES
Budova mezistanice lanovky okolojdoucím turistům doslova mizí před očima.
Autor: Martin Veselý, MF DNES
Dřevěnou střechu, která ji kryla, museli tesaři rozebírat ručně prkno po prkně, pak nastoupily těžké stroje.
Autor: Martin Veselý, MF DNES
Novou stanici projektanti posunuli o pár metrů dál. Za rok a půl by se tak už turisté měli vozit moderní čtyřmístnou kabinkovou lanovkou.
Autor: Martin Veselý, MF DNES
Kvůli špatně přístupnému terénu v nejpřísněji chráněné zóně Krkonošského národního parku jsou stavbaři nuceni tahat kabely po zemi ručně jako za starých časů.
Autor: Martin Veselý, MF DNES
Lanová dráha zatím ještě vyváží na Růžovou horu stavbaře a materiál. Měla by ale jezdit maximálně týden.
Autor: Martin Veselý, MF DNES
"Pak se stavbaři chtějí pustit do bourání tratí a předpokládám, že v půli září tady už nic nebude. Tedy kromě stanice Pec pod Sněžkou, která projde rekonstrukcí a měla by sloužit jako muzeum," řekl náčelník lanové dráhy Jiří Martinec, který jí šéfuje už patnáct let.
Autor: Martin Veselý, MF DNES
Historie lanovky vyrobené v Transportě Chrudim sahá až do roku 1949. Nová kabinková lanovka od italské firmy Leitner by měla přepravit 250 lidí za hodinu a zároveň zkrátit čas cesty na vrchol Sněžky. Na rozdíl od té původní by měla lépe odolávat větru.
Autor: Martin Veselý, MF DNES