O náklady se původně rovným dílem měly postarat stát, kraj a město. Rovněž hradecká radnice nyní prosazuje, aby Mileta zůstala pouze na papíře. | foto: Archiv projektantů

Půlmiliardová hradecká křižovatka Mileta jde po 11 letech příprav k ledu

  • 2
Královéhradecká křižovatka Mileta zůstane s definitivní platností jen na papíře. Plánovaná stavba strategického významu doplatila na neúměrnou finanční náročnost, ale hlavně "se zjistilo", že by dopravě v Hradci jen přitížila. Místo mimoúrovňové křižovatky vznikne menší a levnější dílo.

Už třicet let se ví o tom, že nejslabší místo hradeckého silničního okruhu zoufale potřebuje změnu. A když v létě 2002 "trojkoalice" Ředitelství silnic a dálnic - město - krajský úřad slavnostně představila vizualizace monstrózní křižovatky odhadem za 415 milionů korun, hovořilo se o termínu dokončení v srpnu 2006.

Projekt, který přežil devět ministrů dopravy, vítězně prošel mnoha administrativními úkony a stále má platné územní rozhodnutí, posílá do hrobu kromě nedostatku peněz vzácně jednotný názor dopravních expertů. Podle informací MF DNES ho brzy zruší i společné rozhodnutí radnice a kraje.

Křižovatka Mileta v Hradci Králové

Obří mimoúrovňová křižovatka se čtyřpruhovým podjezdem je najednou zcela zbytečná a prý by přidělala jen spoustu potíží.

"Je to brutální stavba, která by jen narušila provoz. Je pravda, že kolony u Milety by byly minulostí. Jenže by se okamžitě vytvořily na ostatních křižovatkách. Ta stavba se takhle blízko od hradeckého centra vůbec nehodí, protože je to spíš bariéra," říká Zbyněk Sperat z Centra dopravního výzkumu, který je spoluautorem čerstvého dopravního auditu města.

I radnice chce, aby Mileta zůstala jen na papíře

Podle dobře informovaného zdroje půjde projekt staré Milety definitivně přes palubu už na pondělním rokování krajských a městských špiček. Do hry totiž vstupuje zcela nová studie, která je o více než 300 milionů levnější a přitom efektivnější.

"Nová křižovatka by se měla vejít maximálně do 100 milionů korun. Bude to sice poněkud omezené, ale zároveň funkční dopravní řešení," slibuje šéf hradecké pobočky ŘSD Marek Novotný. Také on se domnívá, že původní velkorysý návrh je na nic: "Tranzit aut se stejně s dobudováním takzvané severní tangenty bude odehrávat jinde."

O náklady se původně rovným dílem měly postarat stát, kraj a město. Rovněž radnice nyní prosazuje, aby Mileta zůstala pouze na papíře.

"Je to tak. Snažíme se o změnu územního rozhodnutí, aby se celá stavba maximálně zjednodušila a zlevnila. Na stole je v současné době hned několik zajímavých řešení," sděluje náměstek primátora Jindřich Vedlich.

Křižovatka Mileta a její proměny

Velkorysá varianta

Průměr 90 metrů, dvouúrovňová, čtyři podchody i cyklistické stezky. Taková měla být křižovatka Mileta za 415 milionů korun.

Úsporná varianta

Přestože na papíře či v představách existuje více řešení, nejvíce příznivců má jednoúrovňová kruhová křižovatka s dalšími dvěma menšími rondely u fakultní nemocnice. Cena by měla být do 100 milionů korun.

Současná Mileta

Křižovatka u fakultní nemocnice je bezkonkurenčně nejvytíženější komunikací v celém Královéhradeckém kraji. Sčítání dopravy prokázalo, že jen ve směru od mostu u soutoku po ní denně projede téměř 30 tisíc vozů.

Vyčkávací taktiku navrhuje bývalý krajský radní pro dopravu Josef Ješina.

"Sama o sobě by Mileta dopravu vůbec nezředila, protože by byly potřeba další velmi nákladné křižovatky. V současné době je nápor dopravy na střed města obrovský, ale možná by se mělo počkat, co s ní udělá dokončení dálnice do Plotišť," uvažuje dopravní odborník.

Křižovatka Mileta by zatížila ty okolní

Přání Ješiny se splní. Když půjde vše podle plánů, dálnice D11 k branám města dorazí v říjnu 2014 a projekt nové Milety v tu dobu ještě bude s jistotou tvrdě spát.

"Sice je katastrofa, že se jedna křižovatka ve městě řeší tak neuvěřitelně dlouho, ale nyní to už skutečně vypadá docela reálně," myslí si šéf hradecké pobočky ŘSD Novotný.

Zatímco starou Miletu zahubily příliš velká finanční náročnost a nepotřebnost, ve hře se udržely dva menší kruhové objezdy u fakultní nemocnice. Důvod? Zcela nevyhovující způsob vyjíždění z areálu špitálu.

Kruhová křižovatka, která dostala pracovní jméno Zborovská, by však řešila více problémů naráz: napojení nemocnice, univerzitního kampusu, staré Třebše, výjezd záchranných vozů i Benešovy třídy.

Dalším argumentem proti stavbě mimoúrovňové Milety byla obava o neúměrné zatížení okolních křižovatek, především však Brněnské. "Také tato křižovatka projde změnami. Upraví se pokud možno nejsnadnějším způsobem tak, aby měla co největší kapacitu," dodává Novotný.