Úterý 11. května 2021, svátek má Svatava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 11. května 2021 Svatava

Paroplavba v Hradci se chystá na sezonu jen zvolna, kapitána trápila záda

  7:39
Bolavá záda kapitána Jaroslava Kostkana vyvolávají obavy o začátek letošní paroplavební sezony na Labi v Hradci Králové. I kvůli počasí a koronaviru zatím přípravy stojí, paroplavci vyplují zřejmě až v červnu. Nástupce nemají, práce a plánů je přitom dost.

Budování nové náplavky s promenádou u Labe v Hradci Králové (25. července 2012) | foto: Martin Veselý, MF DNES

Již dvaadvacet let vyplouvají Jaroslav Kostkan a Zdeněk Balský každé jaro na Labe se svými plavidly. Zakladatelé a provozovatelé Hradecké paroplavební společnosti touto dobou představovali novinky v podobě dalších lodí zařazovaných postupně do jejich flotily nebo rozšiřování služeb v přístavu na Smetanově nábřeží.

Letos je vše jinak. Po loňské sezoně ovlivněné koronavirem přišly obavy o začátek té letošní. Ještě nedávno totiž tahoun společnosti Jaroslav Kostkan ležel v hradecké nemocnici. Už týdny je s bolavými zády doma, pracovat však nemůže. Natož chystat lodě.

„Ráno mě manželka odveze na injekci a pak ležím, ani se nehnu. V dílnách u lodí jsem zatím nebyl a ani nemám chuť tam jít. V jiných letech jsme tam už touto dobou dávno pracovali, dělali jsme i přes zimu. Zamlada jsem prodělal dvě operace ploténky, ale celá léta jsem potom bez problémů fungoval. No a nedávno to přišlo znovu. Byl pátek, nastartoval jsem auto, že pojedu z práce domů. A už jsem do něj nenasedl,“ vypráví Kostkan.

„Teď se neví, co bude, protože beze mě paroplavba nevypluje. Čeká nás spousta práce, a já vůbec nevím, jestli se budu moct zapojit. V našem mančaftu už jsou jen staří chlapi. Když skládáme nebo instalujeme parní kotle a stroje, je to na záda náročné. Kdybych je neměl v pořádku, nedovedu si představit, kdo by to dělal,“ vypráví Kostkan.

Vzápětí však obrací a ubezpečuje, že optimismus tak úplně neztrácí: „Nerad bych v této době ještě i já šířil nějakou špatnou náladu. Na konci tunelu sice nevidím příliš světla, ale za měsíc mi může být lépe, srovná se to, začneme mít zase nové plány a všechno bude jiné. Než jsem skončil v nemocnici, plán byl takový, že postupně opravíme všechny lodě. Víme přesně, co je na nich potřeba udělat.“

První loď plánují spustit na vodu v červnu

Zřejmě stejně jako loni vynechají květen, sezonu načnou až od června. Spustí první loď a další budou přidávat.

„Samozřejmě je možné, že kvůli vládním nařízením vůbec nevyplujeme, ale chceme být připraveni. Třeba budu kolegům ze břehu radit, jak na to. Pokud to půjde, vyplujeme alespoň s něčím. Plány jsou, třeba postavit nového Piráta (pirátská plachetnice - pozn. red.), ale nějak na to v tuto chvíli není síla,“ říká.

O potřebě získat nové posily do týmu hovořili Kostkan a Balský v minulosti již několikrát, nyní je to o poznání naléhavější.

„Asi bychom už opravdu potřebovali nástupce. Rozjet do sezony všech pět lodí není sranda. Ale je to těžké. Mladí dnes nechtějí a staří už nemůžou. Panu Balskému je osmdesát a mně je šedesát, na nějaké velké výkony už to není. Jde o to, kdo bude s loděmi jezdit, ale také kdo je bude připravovat, k čemuž je potřeba řemeslná zručnost, hlavně truhlařina a kovařina. Teď je to tak, že když je nebudu moci připravit já, tak nevyplují. Pokud lodě vyplují, kapitány máme, i když to jsou starší chlapi, kteří to mají jako koníček k důchodu,“ říká zkušený strojař a říční i mořský kapitán.

Zájemci o spolupráci s Hradeckou paroplavební společností by měli mít osvědčení vůdce malého plavidla, což je podle Kostkana základ:

„Musí také projít naším školením, které se týká kotlů a obsluhy lodí. Následuje zaučení, a teprve když vidíme, že je všechno v pořádku, pustíme ho řídit loď samotného. Praxe je důležitá. Někomu to jde rychle a někdo se to s lodí nenaučí nikdy. Každá loď je také jiná na obsluhu. Měli jsme tu kluka, který už v osmnácti vozil lidi. Toho jsme si vychovali, byl moc šikovný, ale odstěhoval se. Třeba se objeví někdo další.“

Parník Hradec byl první

Jaroslav Kostkan a Zdeněk Balský založili paroplavební společnost v roce 1998. O rok později obnovili po třiceti letech půjčovnu pramiček na labském nábřeží a zároveň spustili na vodu první větší loď, parník Hradec.

„Vyrobit takovýto stroj je těžké, ale ještě náročnější je udržet ho v provozu. Je to staré řemeslo, které dnes umí málokdo,“ představuje parníček Hradec Zdeněk Balský a zároveň popisuje fungování parního stroje, který lze označit za jeho celoživotní vášeň:

„Jeho princip je jednoduchý, není to nic záhadného pod kapotou. I děti ho pochopí, když vidí stroj v práci. Podobné stroje jsem viděl převážet pasažéry ve Vancouveru, ale takto se na amerických řekách jezdilo už v 18. století.“

Je příznačné, že právě v kanadském Vancouveru se Zdeněk Balský v roce 1986 zúčastnil světové výstavy s parním vozem Dedion-Bouton, předchůdcem automobilu, který postavil podle pouhé fotografie. Za více než dvaadvacet let přibyly další lodě a k tomu se přidávala řada plánů. Některé vzaly zasvé, další jsou otázkou budoucnosti.

Myšlenka plavby do Smiřic dosud žije

„Politici rádi mluvili o tom, jak se bude jezdit do Pardubic. My jsme chtěli už dávno jezdit až do Smiřic, udělat zdviž pro lodě v Předměřicích. To je myšlenka, která stále žije, vznikla tak loď Smiřice, která by mohla jezdit až k Josefovu. Ale v tuhle chvíli se spíš budeme snažit působit přímo v Hradci, kde o nás mají lidé zájem. Na vymýšlení něčeho nového není moc prostor. Ale třeba ještě zkusíme něco moderního jako v Praze, kde mají elektrické lodě. Možnosti stále jsou, ale zatím chceme udržet to, co máme,“ říká Kostkan. 

I hradeckou paroplavbu loni zasáhl vliv opatření proti koronaviru. Kapitána těší alespoň to, že stihl plavbu plachetnicí po Jadranu.

„Byla to zvláštní sezona. Začali jsme o měsíc později až v červnu a vzápětí začalo pršet. Červenec a srpen byly standardní, to se jezdilo, a pak začalo opět pršet. Samozřejmě s námi nejezdily školy a školky. Uvidíme, jak to bude letos. Loni jsem stihl i Jadran. Chytil jsem to krásně, byla půlka června, kdy tam nikdo nebyl. Chorvatsko bylo bez turistů, až na pár Poláků a Čechů, moře bylo úplně prázdné. Alespoň něco vyšlo,“ konstatuje Jaroslav Kostkan.

  • Nejčtenější

Fréza čistí silnici od Výrovky k Luční boudě, bariéra v traverzu má 6 metrů

Rolba a sněžná fréza začaly prorážet horskou cestu mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších. V traverzu byla navátá až...

Čekáme rekordní rok, říká navzdory pandemii trutnovský podnikatel Kasper

Trutnovský byznysmen ve strojírenství a dřevozpracovatelství Rudolf Kasper popisuje boj s covidem-19. Jeho firmy letos...

Kácení semaforů v Hradci začíná, vznikne 38 chytrých křižovatek

Už v červnu chce Hradec Králové začít budovat inteligentní dopravní systém za 230 milionů, který magistrát připravuje...

Muž odvezl z firmy deset tun měděného odpadu, přišel si na milion

Kriminalisté přistihli dvojici mužů z Královéhradecka, kteří si ve sběrně chtěli přilepšit prodejem měděného odpadu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Zdrogovanou partu v autě zastavil až pás, řidič utekl. Už podruhé

Během zběsilé honičky se zdrogovanou partou mladých lidí v autě museli policisté na Náchodsku použít zastavovací pás....

Pochvaly bych výrazně omezil, víc berou než dávají, vysvětluje psycholog

Premium Stále více čelíme nezdravému tlaku, abychom byli úspěšnější a výkonnější. Jak budovat zdravé sebevědomí? Jak správně...

Opakovaný výstup na osmitisícovku může urychlit demenci, říká neurochirurg Beneš

Premium Špičkový neurochirurg Vladimír Beneš, už třetí v řadě slavné neurochirurgické dynastie, o šťourátku v mozku, hezkých...

Pohodlnější to nikdy nebylo. Velký přehled služeb televize přes internet

Premium Otestovali jsme devět služeb televize přes internet. Vybrali jsme ty, které můžete používat s libovolným poskytovatelem...

  • Další z rubriky

Tržby MHD se propadají, ale Hradec jízdné nezdraží. Hledá další úspory

Hradec Králové nezvedne ceny jízdného v MHD, přestože utrpěl obrovské ztráty a v radě města panují rozdílné názory....

Čekáme rekordní rok, říká navzdory pandemii trutnovský podnikatel Kasper

Trutnovský byznysmen ve strojírenství a dřevozpracovatelství Rudolf Kasper popisuje boj s covidem-19. Jeho firmy letos...

Když nejde otevřít kroužky, dům dětí v Týništi láká zájemce do terénu

Dům dětí a mládeže v Týništi nad Orlicí na Rychnovsku připravuje už půl roku jednu venkovní činnost za druhou. A zájem...

Pytlák v Krkonoších postřelil čápa černého, pták přišel o křídlo

Správci Krkonošského národního parku upozornili na dva případy pytláctví. V polovině dubna našli v Horním Maršově...

Výchova šokem: policie vytáhla čumila z auta, aby si prohlédl mrtvolu

Na německé dálnici A3 v Hesensku v neděli zahynuli při dopravní nehodě dva mladí lidé, muž ve věku 35 let na místě,...

Své důchodové konto si nehlídal. Dostane tak od státu nižší penzi

Kontrolujete si pravidelně své důchodové konto, které vede Česká správa sociálního zabezpečení. Hlídejte si také, zda...

Havlové je po očkování špatně. Nerada jsem se podřídila celku, napsala

Dagmar Havlová (68) se fanouškům na sociálních sítích svěřila s tím, že jí momentálně není dobře. Po první dávce...

Největší realitka chystá hromadné aukce bytů. Ceny zvýšíme o statisíce, tvrdí

Společnost M&M Reality začíná ve čtvrtek streamovat aukce svých nemovitostí. Největší tuzemská realitní kancelář tím...

Dům sestavili na pozemku za den. Na 56 metrů čtverečních se vešlo vše

Jednašedesátka, tedy obytný dům s pořadovým číslem Freedomky No. 061, byl na pozemku sestaven, k překvapení sousedů,...