Královéhradecký kraj má druhou nejdražší dopravu, kvůli vlakům na naftu

  17:20aktualizováno  17:20
Královéhradecký kraj doplácí na vlakovou dopravu přes 350 milionů korun ročně, to je hned po severní Moravě nejvíc ze všech krajů. Spoje jsou ztrátové i kvůli tomu, že přes osmdesát procent vlaků křižujících region jezdí na stále dražší naftu.

Ilustrační snímek | foto: Jan Hocek, pro iDNES.cz

Vlaky v kraji mají průměrnou ztrátu na kilometr jízdy 111 korun. Třeba na Liberecku je přitom ztráta na kilometr "jen" 83 a na Pardubicku 92 korun na kilometr. V konečném součtu tak kraj oproti jiným platí o miliony korun víc.

"Každý region je jiný, má jiný stav železnic, jinou hustotu tratí, jiný vozidlový park, jiný počet obyvatel," řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Královéhradeckému kraji kromě lokomotiv na naftu nesvědčí ani jeho geografické podmínky, třeba poloha krajského města.

Ani výnosná trať nepomůže

"Nejvytíženější trať Hradec Králové - Pardubice je z větší části na území sousedního kraje a podíl z jejích výnosů je tak pro Královéhradecký kraj nižší," vysvětluje Joklík. Na dvaadvacetikilometrové trati má totiž Královéhradecký kraj jen pět kilometrů tratě.

Peníze z krajské kasy na dotování desítek málo vytížených tratí se tak jen sypou. Přitom autobusoví dopravci v kraji mají ztrátu podstatně menší. Kraj jim průměrně platí 14 korun na kilometr, což je naopak mezi kraji třetí nejnižší částka. Hejtmanství se totiž už dřív odhodlalo ke škrtům málo využívaných autobusových spojů. A teď z toho těží.

Autodopravci ze sdružení ČESMAD tvrdí, že upřednostňování železnice ruinuje státní a krajské rozpočty. Jenže tak jednoduché srovnání to není.

Na mnoha linkách vlaky jen tak autobusy nahradit nejde. "Když vlak veze 200 lidí, na to by musely být čtyři autobusy," řekl krajský radní pro dopravu Josef Ješina.

Za vlakovou dopravu kraj letos zaplatí skoro 356 milionů korun a za rok to bude i vzhledem k inflaci ještě o sedm milionů víc. Avšak ani kvůli šanci uspořit miliony už kraj vlakové spoje omezovat a nahrazovat autobusy nechce.

"Už loni jsme dělali redukci a další by nebyla ideální," řekl předseda výboru krajského zastupitelstva pro dopravu Vlastimil Dlab. Někde kraj zrušil lokálky úplně, jinde nejezdí tak často jako dřív. Na některých tratích dnes vlaky nestaví v každé stanici.

Napájecí stanice už víc vlaků neutáhne

"V minulosti byla elektrifikována trať z Chocně do Týniště, Hradce Králové a Velkého Oseka. Ještě se dělala elektrifikace trati do Opatovic, když se stavěla opatovická elektrárna. Následovala trať z Pardubic do Hradce Králové a po roce 1990 se elektrifikace protáhla až do Jaroměře. Víc však už napájecí stanice v Hradci neutáhne," vysvětlil Bohuslav Škoda ze společnosti Železniční výtopna Jaroměř, proč budou vlaky na naftu jezdit po kraji dál.

Předseda krajského dopravního výboru Dlab by si však některé změny dokázal představit. "Třeba mezi Náchodem, Jaroměří a Hradcem Králové je mnoho různých zastávek, tak se některé vynechají a na ty uzlové se lidi navezou autobusy. Doba jízdy vlaku mezi městy by měla být co nejkratší, aby to cestující na železnici přitáhlo," uvedl Dlab.

Kdyby vlakem cestovalo víc lidí, zvedly by se tržby a Královéhradecký kraj by nemusel doplácet takovou ztrátu. Jenže i pak by zůstaly náklady, které železniční dopravu v kraji oproti jiným regionům prodražují. Třeba už zmíněná nafta. Jiný pohon možný není, elektrické dráty vedou jen na několika málo tratích.

"U vlaků mohou být výdělečné jen dálkové rychlíky na dlouhých trasách. Rozhodně ne lokální tratě, ty budeme dotovat vždy," řekl zastupitel.

Nejčtenější

Máme plno, ale končíme. Stát zrušil rezervace a zavřel Richtrovy boudy

Zavřené Richtrovy boudy v Krkonoších (13.1.2019).

Na seznam zavřených krkonošských bud přibyla další položka. Státem vlastněné Richtrovy boudy nad Pecí pod Sněžkou od...

Na Poštovnu dorazil jediný dobrovolník, i tak je bouda ze sněhu venku

Odklízení sněhu u Poštovny na Sněžce (17.1.2019).

Jen jeden dobrovolník vyslyšel už ve čtvrtek volání o pomoc z Poštovny na Sněžce. V bílé tmě a extrémním větru...

Řidič kodiaqu narazil na silnici do pohovky, škoda je čtvrt milionu

Dopravní nehoda u Chlumce nad Cidlinou (15. 1. 2019)

Šoférovi na Hradecku přiletěla přímo před auto nová pohovka zabalená v igelitu. Její majitel ji totiž pořádně...

Ztráta Richtrovek se blížila milionu a správce chyboval, tvrdí ministerstvo

Zavřené Richtrovy boudy v Krkonoších (13.1.2019).

Vážná manažerská pochybení, porušování několika zákonů a neúměrné vysoké náklady. Tak s odstupem ministerstvo školství...

Sníh a vichr vyhnal z poštovny na Sněžce personál, zpět se prokopou

Personál České poštovny Anežka na Sněžce musel proházet cestu ke dveřím skrz...

Osazenstvo České poštovny raději opustilo Sněžku kvůli extrémnímu počasí. Když se kolem budovy nakupily až čtyřmetrové...

Další z rubriky

„Mlékomaty“ v Hradci skončily po devíti letech, nebyl o ně zájem

Mlékomat ještě provozují na farmě v Osičkách nedaleko Hradce Králové.

Z Hradce Králové zmizel i poslední ze tří automatů na mléko. Na Baťkově náměstí vydržel do začátku ledna, jeho provoz...

Podnikatel vdechl nový život zchátralé Lysečinské boudě v Krkonoších

Lysečinská bouda v Krkonoších.

Pražský podnikatel Karel Chotek kupuje v Krkonoších opuštěné objekty, o které nikdo nemá zájem. Po Dixově brusírně se...

Trestaný muž onanoval na sídlišti i ve vsi, soud ho poslal do vazby

Panelové sídliště

Třicetiletý muž z Trutnovska čelí obvinění z výtržnictví za onanování na veřejnosti. Začátkem ledna se obnažoval na...

Najdete na iDNES.cz