Výstava ukáže 90 let městské dopravy Hradce od Autodrah po elektrobusy

  • 0
Ačkoli měly jezdit v Hradci Králové tramvaje, nakonec ho charakterizují trolejbusy. Jezdí tu už sedmdesát let. Navíc se loni dovršilo devadesát let od vzniku Autodrah města Hradce Králové, předchůdce dopravního podniku. Vypráví o tom velká výstava o historii městské hromadné dopravy.

Výstava zahajuje v sobotu 27. dubna v hale terminálu hromadné dopravy. „K vidění bude mnoho dosud nepublikovaných fotografií či schémat trolejbusové dopravy. Každá fotografie, třeba už z 50. či 60. let, dýchá atmosférou doby a zachycuje běžný každodenní život,“ říká mluvčí hradeckého dopravního podniku František Meduna.

Proč v Hradci jezdí trolejbusy a ne tramvaje?
Výstavba tramvajové trati se zvažovala v letech 1895 až 1914, jenže kvůli vypuknutí první světové války k ní nedošlo. Ale první akt k tomu, koleje na Pražském mostě - ty byly odstraněny až 10. března 1932. Přednost dostala autobusová doprava a po druhé světové válce moderní trolejbusy.

Jak vypadal vozový park někdejších Autodrah města Hradce Králové?
Ty zahájily pravidelný provoz 1. prosince 1928 s autobusy Škoda 506 a Tatra 24. Vozy byly v levostranném provedení.

Byla předtím v Hradci nějaká forma veřejné dopravy?
První linka poštovních autobusů mezi nádražím a městem spustila provoz 1. února 1920. Předtím nabízely služby drožky, omnibusy, autodrožky či hotelové autobusy, třeba z Grandu.

Kde původně autodráhy sídlily?
V centru města ve Škroupově ulici, vlastnily osm vozů a disponovaly 32 zaměstnanci. Stěhování na Pouchov bylo v letech 1951 až 1953.

Která linka byla první?
První linka vedla od 1. prosince 1928 z Kuklen na Slezské Předměstí, číslo 1 dostala až v roce 1929. První trolejbusovou byla od 2. května 1949 „dvojka“ mezi nádražím a Novým Hradcem Králové. Pod stejným číslem a v podobné trase jezdí dodnes.

Ve kterých obdobích zaznamenala městská doprava největší rozmach?
První přišel v roce 1929 se zaváděním nových linek, pak v roce 1949 s trolejbusovou dopravou a po roce 1990 po zavedení nových linek na Moravské Předměstí a zároveň po rozšíření trolejbusové dopravy. A naposledy po roce 2018, kdy dopravní podnik - na poměry České republiky velmi výrazně - zařadil do provozu elektrobusy, aktuálně jich jezdí 23. Opětovně se, avšak v menším měřítku, rozšířila trolejbusová doprava.

Jak bude podle vás městská doprava vypadat za třicet let?
Těžko říci, určitě půjde o moderní technologie. Věříme, že především bude vozit spokojené cestující, kterých bude více než loňských 37 milionů a kterým bude sloužit nový odbavovací systém. Potřebnou rychlost a dodržování jízdního řádu nám umožní inteligentní dopravní systém, který dopřeje vozům MHD preference na světelných křižovatkách.

Úpíte z drahého benzinu? Ojetý elektromobil může být spásou

Co přijde po elektrobusech?
Doprava budoucnosti bude podle mne spoléhat na elektřinou poháněné autonomní vozy. Některé studie však zvažují vodík. Rozvoj dopravy na vodíkový pohon je přímo závislý na vhodné a dostatečné infrastruktuře, tedy na dostatku a dostupnosti plnicích stanic, ale také na dostatku vozidel, která by na tuto čistou energii jezdila.

Před výstavou hledáte dosud neznámé materiály z historie městské dopravy...
Je to mravenčí práce, hodně materiálů jsme už získali v roce 2013 při tvorbě naší publikace Historie MHD v Hradci Králové 1928–2013. Pomáhá i osobní kontakt mezi fandy MHD. Členové Sdružení pro elektrickou trakci rozhodili sítě mezi své známé a díky tomu se podařilo zapůjčit množství fotografií. Někdy pomáhá i náhoda - například zmínit se v práci kolegovi, který bydlí v ulici, kde trolejbusy už přes 50 let nejezdí. K vidění budou záběry prvních trolejbusů Škoda 14Tr před zesílením karoserie či dřívější podoba točny Slezské Předměstí Cihelna.

Den otevřených dveří v Dopravním podniku v Hradci Králové

Jak bude výstava vypadat?
Bude to 10 panelů. Kromě dosud nepublikovaných fotografií budou k vidění i schémata linkového vedení. Také přiblížíme druhý život našich trolejbusů, kdy neskončily ve šrotu, ale dodnes jezdí na Ukrajině. Poslední panel představí současnost trolejbusu ve světě. Výstavu připravujeme s příznivci sdruženými ve volném zájmovém Sdružení pro elektrickou trakci. Začne vernisáží 27. dubna v hale MHD na terminálu hromadné dopravy a skončí 2. června 2019.

Budou i akce k 70. výročí zavedení trolejbusů v Hradci Králové?
Chystáme menší oslavu v sobotu 18. května od 9 do 14 hodin na terminálu hromadné dopravy. Už nyní však můžeme slíbit oblíbené ukázky a jízdy historickými vozy.