K dvaadvacetikilometrovému úseku z Jaroměře přes Českou Skalici do Náchoda...

K dvaadvacetikilometrovému úseku z Jaroměře přes Českou Skalici do Náchoda přibude i okruh kolem nádrže Rozkoš. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Kladská cyklostezka směrem do Polska nabírá skluz, hotové jsou jen části

  • 1
Kladská cyklostezka z Jaroměře směrem do Polska i okruh kolem přehrady Rozkoš se rodí v bolestech. Stavbu provázejí obvyklé potíže s byrokracií, výkupy pozemků a s nedostatkem peněz.

Šestadvacetikilometrová cyklostezka z Hradce Králové do Kuksu je díky rychlosti výstavby, dobré ceně i kvalitě vzorem pro podobná díla v republice.

Hejtmanství, ale i obce na Náchodsku možná proto podlehly nadšení a věřily, že stejně hladce půjde i její pokračování z Jaroměře k polským hranicím včetně okruhů kolem Ratibořic a nádrže Rozkoš.

Kladská cyklostezka však narazila. Nové kilometry asfaltového koberce vznikají stejně těžce jako trasa mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Tady je však hotová aspoň první etapa do Vysoké nad Labem, otevírat se bude v sobotu 6. dubna.

Přestože pokračování česko-polské stezky dusí problémy, zatím jde jen o zdržení, nikoli o nepopulární škrty a přehodnocení projektu. Mezi Náchodem a Kudowou-Zdrójem je totiž hotovo, v katastru České Skalice je dokončena stezka od vojenského hřbitova do Zlíče a kolem autokempu.

Avšak trasa kolem Rozkoše, která má ohromný potenciál a mohla by být ještě populárnější obdobou lesního okruhu v Hradci Králové, má zpoždění několika měsíců. Až příští rok by mohly být hotovy dva úseky.

„Kdyby vše pokračovalo úplně ideálně, v červnu bychom rádi zahájili výběrové řízení na dodavatele prvních dvou úseků, koncem roku bychom mohli mít vysoutěženo a vzápětí by mohla začít i stavba od autokempu do obce Provodov-Šonov,“ řekla Zdena Hovorková, organizátorka dobrovolného svazku obcí (DSO) Kladská stezka.

Na pět etap zatím scházejí peníze, svazek obcí je shání

Celý patnáctikilometrový okruh kolem přehradní nádrže by měl stát přes 80 milionů korun. Zhruba 20 milionů na realizaci nejbližších čtyř kilometrů a dvou etap by díky příspěvkům kraje a dotacím mělo být jistých, ale peníze na zbývajících pět etap se teprve hledají.

Najít je nebude podle Hovorkové snadné: „Na další úseky nejsou stavební povolení, ale hlavně nás čeká sháňka peněz, protože svazek ani obce na to nemají. V integrovaném regionálním operačním programu (IROP) už žádné peníze nejsou, možná by tedy mohlo něco dopadnout z přeshraničního programu, případně ze státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).“

Hejtmanství si patrně ambice Rozkoše uvědomuje, což by při shánění prostředků do jisté míry mohlo pomoci.

„V okolí vodní nádrže Rozkoš nejde jen o kempování a rybaření, ale nabízí se tam i spousta dalších možností na výlet. Vydat se můžete například do Babiččina údolí v Ratibořicích, v Novém Městě nad Metují stojí za návštěvu zámek a fanoušci historie rozhodně nesmí vynechat dělostřeleckou tvrz Dobrošov,“ uvedl hejtman Jiří Štěpán (ČSSD).

Česko-polské dotace nově úspěšně našel příbuzný cyklistický projekt: propojení Nového Hrádku na Náchodsku s polským Lewinem Kłodzkým, kde navíc přibude osvětlení tamní největší atrakce, historického železničního viaduktu.

Okruh kolem Rozkoše původně měl být jakousi přidanou hodnotou Kladské stezky z Jaroměře k polským hranicím. Jenže také pokračování druhé nejpopulárnější cyklotrasy v celé republice, úseku Hradec-Kuks, kterou popularitou předčí pouze stezka po Baťově kanále, provázejí komplikace.

Trasa mezi Jaroměří a Rychnovkem sice již má územní rozhodnutí, jenže stavba je zatím v nedohlednu a zhruba roční zpoždění se dál prodlužuje. „Řeší se výkup pozemků, respektive licitujeme s vlastníkem, jakou výměru máme odkoupit,“ říká Hovorková.

Velmi podobně je na tom rovněž etapa mezi Václavicemi a Bražcem, na které schází souhlas Ředitelství silnic a dálnic. Naopak už jen na stavební povolení čeká trasa od autokempu v České Skalici do Klen.