Podobná zařízení jako testovaná kamera by v nedaleké budoucnosti měla prošpikovat téměř celý Hradec, který se netají touhou zřídit inteligentní dopravní systém (více čtěte zde).
„Kamera, která byla nainstalována na Rašínově třídě, by mohla být jen kamínkem v celé mozaice, z níž by se inteligentní dopravní systém skládal,“ vysvětluje náměstek primátora Jindřich Vedlich.
„Chytré oko“, které není s počítačem spojené kabelem, ale všechna data posílá vzduchem, má Hradec zatím zdarma na zkoušku. Náklady na kompletní inteligentní systém se odhadují na čtvrt miliardy korun a radnice věří, že peníze bude moci čerpat z dotačního programu ITI, jehož prostřednictvím má na projekty hradecko-pardubické aglomerace přitéct až 11 miliard korun.
V ulicích by mohly být i „antipřestupkové“ kamery
Kamerová síť má podle představ magistrátu nejen monitorovat intenzitu dopravy, ale i číst „espézetky“, štítky STK, měřit rychlost, průjezdy na červenou, fotografovat přestupky a ve finále viníky pozvat na přestupkové oddělení.
První bezdrátová kamera, kterou má Hradec údajně jako první město ve střední a východní Evropě, bude na Rašínově třídě zatím jen sbírat statistická data.
„Jsme připraveni v budově magistrátu nainstalovat i monitor pro zobrazování záznamů z kamer pro účely návštěv z ministerstva dopravy, Státního fondu dopravní infrastruktury i pro zástupce jiných měst, kteří se na pilotní testování těší,“ říká Vladimír Sitta za společnosti, která kameru s příslušenstvím ve městě testuje.
V případě Hradce však nejde o elektroniku, jež bude schopná hlídat pouze dopravu. V ulicích by mohly být i čidla a „antipřestupkové“ kamery, které dokážou bez obsluhy rozeznat mnoho přestupků, například rvačku, přepadení, krádež auta, a dokonce i sprejery.