Operační středisko Městské policie v Hradci Králové.

Operační středisko Městské policie v Hradci Králové. | foto: Kateřina H. Vítková, iDNES.cz

Chytré kamery a semafory za 200 milionů zkrotí řidiče i sprejery v Hradci

  • 5
Hradec by do dvou let mohl mít nejen inteligentní dopravní kamerový systém, ale i čidla, která sama dokážou rozpoznat sprejera či rvačku. První z inteligentní elektronické výbavy města budou chytré semafory.

Nápad prošpikovat Hradec Králové inteligentními dopravními kamerami je starý už sedm let. Radnice už dokonce tehdy vypsala výběrové řízení v hodnotě kolem 700 milionů korun, přihlásili se čtyři zájemci, avšak z projektu nakonec nic nebylo. Teď však plán nejen ožívá, ale má ještě podstatně vyšší ambice než „pouze“ pokutovat silniční piráty.

Hradec usiluje nejen o inteligentní řízení dopravy, ale rovněž o v mnohém převratný systém, který je schopen „hlídat slušné chování“, a navrch o chytré semafory. Tento balíček by mohl stát zhruba 200 milionů korun a město věří, že finance pošle Evropská unie coby příspěvek na rozvoj hradubické aglomerace. 

Plány na pořízení chytrých semaforů se Hradec nechal inspirovat ve Zlíně.

První semafory se objeví na Slezském Předměstí

„První z nich budeme příští rok testovat na Pospíšilově třídě, kde se již instalují,“ řekl náměstek primátora Jindřich Vedlich. Slezské Předměstí však nejspíš bude jen průkopníkem. Semafory, od kterých si radnice slibuje hlavně podstatné zrychlení hromadné dopravy, možná přibudou i v dalších částech města.

„Ale jen tam, kde by fatálním způsobem nenarušily dopravu, například uvnitř druhého silničního okruhu na Gočárově třídě,“ upřesnil ředitel hradeckého dopravního podniku Miloslav Kulich. 

Semafory, ke kterým by vysílaly signál GPS blízké autobusy, jsou přitom jen první etapou. V té druhé by se Hradec měl podle expertizy Centra dopravního výzkumu vážně zaobírat myšlenkou na vznik speciálních pruhů pouze pro MHD.

Hotová je rovněž i studie inteligentního dopravního systému, který by v poměrně blízké budoucnosti nejen monitoroval intenzitu dopravy, ale uměl by rovněž číst espézetky, měřit rychlost, průjezdy na červenou, fotografovat přestupky a viníky ve finále pozvat na přestupkové oddělení.

„Díky telematickým radarům by se také mohla upravovat rychlost dopravy anebo semafory na různých křižovatkách,“ upozornil Vedlich, podle něhož by podobný sytém fungoval i v Pardubicích a obě centrály by uměly regulovat provoz i mezi oběma městy. 

„Dalším přínosem by bylo monitorování počasí jako impulz pro silničáře,“ uvedl náměstek.

Nákup inteligentních dopravních kamer by přivítal i komisař hradeckého policejního dopravního inspektorátu Stanislav Blažek. 

Není systém v rozporu se zákonem?

Problém s takovým systémem by ale mohl mít Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Podle vyjádření mluvčí Hany Štěpánkové je velice tenká hranice mezi zajištěním bezpečí a majetku a porušováním soukromí. Jestliže je možné konkrétního člověka identifikovat podle záznamu, navíc v jasném čase a místě, jde prý o rozsáhlé shromažďování osobních údajů, které reguluje zákon o ochraně osobních údajů.

Podobně už v roce 2011 narazil pražský Dopravní podnik, jemuž ÚOOÚ zatrhl kamery s rozpoznáváním obličejů cestujících.

„Samozřejmě je to přínos, velmi dobrá forma prevence a jen ty nejlepší zkušenosti má policie s takzvaným úsekovým měřením rychlosti. Jen bych se rád dozvěděl, jakým systémem se budou likvidovat stovky nejrůznějších přestupků, které kamery logicky zaregistrují,“ upozornil komisař na možné potíže. 

Zapravdu mu ostatně dal i monitoring městských strážníků, kteří na vytipovaných křižovatkách napočítali až patnáct průjezdů na červenou jen za jednu hodinu.

Kromě dopravních kamer možná bude v hradeckých ulicích viset i supermoderní elektronika, jež sama bez obsluhy díky nahraným modelovým situacím dokáže rozpoznat mnoho přestupků. Rvačka, přepadení nebo krádež auta se okamžitě ve vysokém rozlišení promítnou nejen na dispečink, ale i na tablet nejbližší policejní hlídky.

„Zařízení by mohla být vybavená i zvukovými čidly, takže dokážou zachytit a vyhodnotit například zvuk vydávaný při sprejování a přehrát audiosmyčku, aby pachatele odradily. Sběr a záznam hluku je užitečný, protože z obrazu leckdy není patrné, co se na místě ve skutečnosti odehrává,“ vysvětluje ředitel městské policie Miroslav Hloušek.

Kamery hlídající veřejný pořádek dokážou počítat lidi i auta, spustí poplach, když někdo vnikne do zakázaného prostoru, upoutá je zapomenutý batoh na autobusové zastávce, rychlý pohyb nebo naopak podezřele dlouhé vyčkávání na jednom místě.