Pátek 10. července 2020, svátek má Libuše, Amálie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 10. července 2020 Libuše, Amálie

Kaštanová alej má naději, dvoukolejka do Pardubic by mohla vést vedle

  10:05aktualizováno  10:05
Bojovníci za zachování téměř stoleté kaštanové aleje v okrajové části Hradce Králové mají naději. Projektanti dvoukolejky do Pardubic, jíž mělo stromořadí ustoupit, slíbili, že zváží možnost vedení druhé koleje po vedlejších pozemcích. Nápad úplného odklonění trati od čtvrti však neuspěl.

Správa železniční dopravní cesty chce nechat vykácet vzrostlé kaštany v hradecké Opatovické ulici kvůli stavbě druhé koleje do Pardubic. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Předpokládal přimknout pardubickou trať k pražské a na původní trasu ji vrátit přes Temešvár. Takové řešení by ovšem pohřbilo smysl stavby druhé koleje, která má dopravu mezi oběma krajskými městy zrychlit.

Projektanti se však i přesto pokusí vymyslet, jak jírovcovou alej zachránit. Přislíbili to na posledním městském zastupitelstvu, kam si s lidmi z iniciativy Kaštanka přišli vyměnit názory.

Fotogalerie

„Zvažovali jsme několik variant, ale území je natolik stísněné, že jsme se rozhodli nezasahovat do soukromých pozemků na levé straně a spíš zasáhnout do jedné strany kaštanové aleje. Po jednání se spolkem prověříme i variantu výkupu pozemků na druhé straně, kam bychom mohli přesunout jednu kolej,“ přislíbil Daniel Filip, který ve firmě Sudop Praha vede projekt zdvoukolejnění trati Hradec - Pardubice.

Někteří lidé z Farářství by však nejraději koleje za svými domy zrušili a přesunuli je na druhou, méně obydlenou stranu, kudy už vede trať na Prahu.

„Jde nám o prosazení plánu a odklonění pardubické trati k pražské přes vlečku, která zásobuje uhlím elektrárnu v Opatovicích. Jako bonus nabízíme využití stávající tratě pro cyklostezku na Pardubice. Uvažovaná dvoukolejka po současné trati se na první pohled zdá jako rychlé řešení na propojení Hradce a Pardubic, ale do budoucna výrazně ztíží rozvoj Farářství, Pražského Předměstí a později Kuklen,“ apeloval na zastupitele Milan Gonda, jeden z řečníků na zasedání.

O myšlence přiklonění pardubické trati k pražské a jejím zpětném navedení do původního směru přes Temešvár až k Březhradu však podle představitelů města nemůže být ani řeč.

„To je v samém rozporu s ideou zdvoukolejnění. My chceme kapacitní a rychlé spojení do Pardubic a úhly zatáček by to znemožnily. Navíc jsme vázáni určitými termíny k dotacím a toto by vše zdrželo,“ vysvětlil spolku náměstek primátora zodpovědný za rozvoj města Jindřich Vedlich (TOP 09).

„Zničí se dětské hřiště“

Zastupitelé kromě diskuse s petenty na svém květnovém zasedání odsouhlasili záměr spolupráce se Správou železniční dopravní cesty, jehož výsledkem by v dalších letech mělo být několik nových podchodů pod hradecko-pardubickou tratí. Radnice se zavázala zaplatit projektovou dokumentaci v celkové ceně 1,25 milionů korun. Nahradit by měly dva současné přechody a jeden přejezd.

Podchody by měly vzniknout v Bezručově a Honkově ulici a podjezd v ulici Kuklenské/Poděbradově. Podle Vedlicha je nezbytné je vybudovat nyní.

„Musíme tyto mimoúrovně vybudovat v návaznosti na zdvoukolejnění. Je to strategická věc z hlediska rozvoje Hradce Králové. Musíme proto navrhovaná mimoúrovňové křížení realizovat. Není to nic nového, jsou zakotvena ve stávajícím i připravovaném územním plánu,“ vysvětlil.

Vybudování podjezdů se však lidem, kteří si to přišli se zastupiteli vyříkat, také nelíbí. Nejraději by vše nechali při starém.

„Proč je nutné stavět podjezd v Poděbradově ulici, když o pár metrů dál je k hlavnímu nádraží přejezd? Znehodnotí se tím nemovitosti, zkomplikuje se průjezd na Rybárnu a svede se doprava do Poděbradovy. Zničí se tak dětské hřiště, děti nemají kam jinam chodit, takže na to doplatí. Zničíte celé Pražské Předměstí,“ řekla zastupitelům Marie Elišáková.

Zastupitele tím však neobměkčila. Pro vybudování podjezdů se vyslovili i někteří členové opozice.

„Je jasné, že dvě křížení, plotišťský nadjezd a kuklenský podjezd, jsou nedostačující. Není možné stále všechno nechávat na kuklenském, je nutné část té místní městské dopravy rozptýlit. Určitě to však nebude žádná tranzitní doprava. Tu převezme jižní spojka a pětatřicítka,“ uvedl dlouholetý opoziční zastupitel Alois Havrda (KSČM), který je zároveň členem komise místní samosprávy v Kuklenách.

Že by zmizelo hřiště, se podle představitelů města a projekční kanceláře tamní obyvatelé nemusí obávat.

„Navrhli jsme tam pouze přeskládání herních prvků a oplocení k ochraně dětí. To je nízké, zhruba metrové a v něm asi tři branky. Mezi železniční tratí a hřištěm je navrženo oplocení vyšší, které zabrání vběhnutí dětí do kolejiště,“ uklidnil Elišákovou projektant Filip.

Po zdvoukolejnění by měl na trati narůst provoz a budou to právě podjezdy, které zajistí plynulost dopravy z jedné strany na druhou. Součástí projektu bude i rozšíření stávajícího již nevyhovujícího podjezdu v Kuklenách.

Video z měřenírychlostivlaků na trati mezi Hradcem a Pardubicemi:

19. listopadu 2015

  • Nejčtenější

Muž týdny znásilňoval spoluvězně ve Valdicích, dostal dalších devět let

O devět let delší pobyt za mřížemi čeká Romana Žigu, který téměř dva měsíce ponižoval, vydíral a znásilňoval svého...

Opilý řidič v Hradci projel zábradlím, zřítil se z nadjezdu na okruh

Opilý řidič v osobním autě spadl z nadjezdu v Malšovicích v Hradci Králové. Vůz prorazil kovové zábradlí a dopadl na...

Turista v sandálech spadl v Krkonoších z vyhlídky do Labe, tahali ho lany

Na nevhodnou obuv doplatil v Krkonoších mladý turista. Když procházel Labským dolem nad Špindlerovým Mlýnem, sklouzl ze...

Měl opravit chráněnou památku, místo toho dům zboural a staví nový objekt

Majitel bývalého zahradnického domku na zámku v Novém Městě nad Metují podle úředníků staví načerno. Povolení dostal na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Miliardář Hlavatý: Na jaře nás podrželo Německo, lámat chleba se bude na podzim

Premium Kdybychom nebyli rozkročení do několika oborů, měli bychom nyní problém, přiznává generální ředitel a majitel textilky...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Kdosi otrávil dvanáctimetrový jasan, který město nedovolilo skácet

V Trutnově kdosi záměrně tráví vzrostlý jasan ztepilý, který město dříve nepovolilo pokácet. Rada města proto rozhodla...

Opilý řidič v Hradci projel zábradlím, zřítil se z nadjezdu na okruh

Opilý řidič v osobním autě spadl z nadjezdu v Malšovicích v Hradci Králové. Vůz prorazil kovové zábradlí a dopadl na...

Dopravě u Plachty silnice uleví, tvrdí studie. Křižovatka si žádá úpravy

Hradec Králové už zná závěry dopravní studie, která posuzovala smysl budoucí silnice na okraji přírodní památky Na...

Turista v sandálech spadl v Krkonoších z vyhlídky do Labe, tahali ho lany

Na nevhodnou obuv doplatil v Krkonoších mladý turista. Když procházel Labským dolem nad Špindlerovým Mlýnem, sklouzl ze...

Randstad s.r.o.
inženýr/ka do výroby v potravinářství

Randstad s.r.o.
Královéhradecký kraj
nabízený plat: 45 000 - 45 000 Kč

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...