Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kraj se zlobí. Ministerstvo mu neřeklo o plánovaném rozšíření mýtného

  10:00
Ministerstvo dopravy dostalo nápad postavit mýtné brány pro kamiony na dalších kilometrech silnic v Královéhradeckém kraji. Jenže o tom zapomnělo říct hejtmanství, které se obává, že dopravci budou hromadně hledat objížďky zdarma po neplacených silnicích.

Mýto se má platit i na vytížené silnici z Hradce Králové do Jičína. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Jaký dopad mělo před lety zavedení mýtného na dálnici D11 by mohli vyprávět obyvatelé Dolního Přímu, Nechanic, Městce Králové, ale i dalších měst v kraji. Když se mýtné brány zanedlouho vztyčily i na hlavním tahu z Hradce do Náchoda, řidiči kamionů začali alternativní trasy po krajských silnicích hledat i tady. Od roku 2020 v kraji možná přibude dalších více než 130 kilometrů komunikací, na kterých by se nákladní auta mýtu nevyhnula.

Kromě pozitivního efektu - tedy vybraných stovek milionů - však existují minimálně dvě nezanedbatelná rizika: zdražování dopravců a obcházení po silnicích nižších tříd.

Plán zpoplatnění silnic v kraji

  • Hradec Králové - Ohrazenice - Pardubice 16,5/86
  • Mladá Boleslav - Jičín - Úlibice 46/291
  • Hradec Králové - Holice 16,5/110
  • Turnov - Jičín - Úlibice - Hořice - Hradec Králové 55/336

Pozn.: první číslo uvádí kolik kilometrů úsek měří, druhé předpokládané zisky v milionech korun za 5 let.

„Zavedení mýtného by se zcela jistě promítlo do vyšších nákladů pro zákazníky. A nemůžu vyloučit ani to, že se budeme snažit najít ekonomicky poněkud výhodnější trasy. Samozřejmě ale věřím, že ten nápad neprojde,“ reaguje spolumajitel významného krajského dopravce, jenž si však nepřál být jmenován.

Ministerstvo dopravy plánuje, že pro nákladní vozidla zpoplatní dalších 18 úseků silnic první třídy o délce 900 kilometrů. V hradeckém kraji jde o čtyři komunikace. Stát má na mýtu vydělat zhruba miliardu korun ročně navíc a v ideálním případě by mělo některé řidiče dotlačit zpět na dálnice.

„Teď to probereme s Asociací krajů a jednotlivými městy a obcemi. Budeme jim vysvětlovat, proč jejich silnice na seznamu je či není,“ říká ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

Jenže podle hejtmanství přijde vysvětlování pozdě. „My jsme se o nápadu ministerstva dopravy na rozšíření mýta dozvěděli až zprostředkovaně z médií. Obecně lze říct, že mýto je v pořádku, protože vybrané peníze se dají použít na opravy silnic. Ale bylo by strašně fajn, kdyby ministerstvo nejdřív jednalo s kraji a seznámilo je, co je tím záměrem a co to bude znamenat pro naše silnice. To, že s tím vůbec nejsme obeznámeni, pokládám za obrovskou chybu ministerstva dopravy,“ upozorňuje náměstek hejtmana pro dopravu Martin Červíček (ODS).

„Že jsou lidé, kterým to vyhovuje, nebo nevyhovuje, bych spíš považoval za důkaz toho, že jsme asi zvolili dobré číslo,“ myslí si Ťok.

Podle původního plánu se mělo mýtné platit dokonce i na silnicích druhé a třetí třídy, projektový manažer společnosti Deloitte Advisory, jenž rozšiřování mýtných bran navrhl, však tuto možnost odmítl.

Budou trpět krajské silnice, varuje Červíček

„Všichni dobře víme, že se mýto velmi často objíždí a trpí tím krajské silnice. Dělá to opravdu velké problémy a trpí i starostové měst, kteří se obracejí na policii, ta má však také omezené možnosti. Všichni vlastně jen přihlížíme, že některé kamiony cestují po silnicích, které pro to nejsou určené,“ popisuje běžnou praxi někdejší policejní prezident Červíček.

Nové mýtné brány v kraji by podle počtů ministerstva dopravy měly za pět let provozu vydělat přesně 823 milionů korun. Peníze se možná oklikou vrátí zpět do kraje. A právě tato nejistota hejtmanství trápí. Ministerstvo dopravy například minulý týden oznámilo, že ze zůstatku loňského rozpočtu pošle krajům na správu silnic druhých a třetích tříd přes dvě miliardy korun. Dobrá zpráva? Možná jen na první pohled: v roce 2015 kraje dostaly 4,4 miliardy, vloni ještě tři miliardy a za rok to nemusí být nic.

„Když se mýtné brány objíždějí po krajských silnicích, bylo by férové bavit se o nastavení finančního systému, který půjde krajům na opravy silnic druhé a třetí třídy. Zatím totiž existuje jen jedna varianta, kdy SFDI (Státní fond dopravní infrastruktury) opakovaně rozdělí zůstatek rozpočtu a my díky tomu dostaneme třeba 200 milionů jako vloni. To se možná zopakuje, ale není to systémové,“ upozorňuje Červíček.

Vnitřní dluh krajských silnic se vyšplhal až na závratných devět miliard korun, potřeba je tedy daleko víc než 200 milionů ročně od SFDI. Například vloni mohl kraj investovat rekordní miliardu, avšak jen díky 700 milionům z dotačního programu IROP.

„Pokud se má něco zásadního změnit, chtělo by to, abychom byli schopní získat ročně minimálně miliardu. Až pak se můžeme bavit o tom, že se stav silnic ve střednědobém horizontu trochu zlepší,“ uzavírá náměstek hejtmana.

  • Nejčtenější

Plechový úkaz s atmosférou devadesátek. Polská tržnice dál láká zbožím i cenami

18. dubna 2024

Premium Rázovitá tržnice táhne do polského pohraničního městečka Kudowa Zdrój tisíce Čechů. Autobusy sem už...

Zloději očesali nové vozy u autosalonu, škoda se šplhá ke dvěma milionům

19. dubna 2024  10:47

Dva muži s pestrou trestní minulostí způsobili škodu za téměř dva miliony korun, když se v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Špindlerův Mlýn povolil propojení skiareálů, parkovací terminál počká

22. dubna 2024

Premium Kvůli raketově rostoucím nákladům musela společnost Melida zcela přepracovat projekt na lyžařské...

Řidič na stavbě vypil lahev vodky a převrátil tatru, nadýchal tři promile

19. dubna 2024  12:55

Během pracovní doby popíjel na stavbě dálnice nedaleko Hradce Králové sedmačtyřicetiletý řidič...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Křižovatka byla příliš přehledná, divoké řidiče zkrotí kruhový objezd

22. dubna 2024  9:45

Ještě před začátkem léta začne přestavba křižovatky U Voříšku, na spojnici mezi Častolovicemi a...

První záchranka na elektřinu. V Hradci od ní očekávají výkon a levnější provoz

24. dubna 2024  15:35

Záchranáři v Hradci Králové si jako první v republice pořídili pro výjezdovou skupinu s lékařem...

Basketbalistka Čuperková završila kariéru. I bez medaile byl konec příjemný, říká

24. dubna 2024  14:31

Do osmé sezony v hradeckém dresu vstoupila Kristýna Čuperková kvůli dlouhému zranění se zpožděním a...

Přesuny v extralize: Hradecký útok posílí Pour z Plzně, do Vítkovic míří Hladonik

24. dubna 2024  12:13,  aktualizováno  13:38

Hokejisté Hradce Králové získali novou posilu do útoku. Barvy Východočechů bude hájit Jakub Pour,...

Policie rozbila gang falešných bankéřů. Volali z Ukrajiny, obrali stovky důvěřivců

24. dubna 2024  12:03

Královéhradečtí policisté rozkryli organizovanou skupinu, která má na svědomí podvody tzv....

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...