Kraj se zlobí. Ministerstvo mu neřeklo o plánovaném rozšíření mýtného

  10:00aktualizováno  10:00
Ministerstvo dopravy dostalo nápad postavit mýtné brány pro kamiony na dalších kilometrech silnic v Královéhradeckém kraji. Jenže o tom zapomnělo říct hejtmanství, které se obává, že dopravci budou hromadně hledat objížďky zdarma po neplacených silnicích.

Mýto se má platit i na vytížené silnici z Hradce Králové do Jičína. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Jaký dopad mělo před lety zavedení mýtného na dálnici D11 by mohli vyprávět obyvatelé Dolního Přímu, Nechanic, Městce Králové, ale i dalších měst v kraji. Když se mýtné brány zanedlouho vztyčily i na hlavním tahu z Hradce do Náchoda, řidiči kamionů začali alternativní trasy po krajských silnicích hledat i tady. Od roku 2020 v kraji možná přibude dalších více než 130 kilometrů komunikací, na kterých by se nákladní auta mýtu nevyhnula.

Kromě pozitivního efektu - tedy vybraných stovek milionů - však existují minimálně dvě nezanedbatelná rizika: zdražování dopravců a obcházení po silnicích nižších tříd.

Plán zpoplatnění silnic v kraji

  • Hradec Králové - Ohrazenice - Pardubice 16,5/86
  • Mladá Boleslav - Jičín - Úlibice 46/291
  • Hradec Králové - Holice 16,5/110
  • Turnov - Jičín - Úlibice - Hořice - Hradec Králové 55/336

Pozn.: první číslo uvádí kolik kilometrů úsek měří, druhé předpokládané zisky v milionech korun za 5 let.

„Zavedení mýtného by se zcela jistě promítlo do vyšších nákladů pro zákazníky. A nemůžu vyloučit ani to, že se budeme snažit najít ekonomicky poněkud výhodnější trasy. Samozřejmě ale věřím, že ten nápad neprojde,“ reaguje spolumajitel významného krajského dopravce, jenž si však nepřál být jmenován.

Ministerstvo dopravy plánuje, že pro nákladní vozidla zpoplatní dalších 18 úseků silnic první třídy o délce 900 kilometrů. V hradeckém kraji jde o čtyři komunikace. Stát má na mýtu vydělat zhruba miliardu korun ročně navíc a v ideálním případě by mělo některé řidiče dotlačit zpět na dálnice.

„Teď to probereme s Asociací krajů a jednotlivými městy a obcemi. Budeme jim vysvětlovat, proč jejich silnice na seznamu je či není,“ říká ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

Jenže podle hejtmanství přijde vysvětlování pozdě. „My jsme se o nápadu ministerstva dopravy na rozšíření mýta dozvěděli až zprostředkovaně z médií. Obecně lze říct, že mýto je v pořádku, protože vybrané peníze se dají použít na opravy silnic. Ale bylo by strašně fajn, kdyby ministerstvo nejdřív jednalo s kraji a seznámilo je, co je tím záměrem a co to bude znamenat pro naše silnice. To, že s tím vůbec nejsme obeznámeni, pokládám za obrovskou chybu ministerstva dopravy,“ upozorňuje náměstek hejtmana pro dopravu Martin Červíček (ODS).

„Že jsou lidé, kterým to vyhovuje, nebo nevyhovuje, bych spíš považoval za důkaz toho, že jsme asi zvolili dobré číslo,“ myslí si Ťok.

Podle původního plánu se mělo mýtné platit dokonce i na silnicích druhé a třetí třídy, projektový manažer společnosti Deloitte Advisory, jenž rozšiřování mýtných bran navrhl, však tuto možnost odmítl.

Budou trpět krajské silnice, varuje Červíček

„Všichni dobře víme, že se mýto velmi často objíždí a trpí tím krajské silnice. Dělá to opravdu velké problémy a trpí i starostové měst, kteří se obracejí na policii, ta má však také omezené možnosti. Všichni vlastně jen přihlížíme, že některé kamiony cestují po silnicích, které pro to nejsou určené,“ popisuje běžnou praxi někdejší policejní prezident Červíček.

Nové mýtné brány v kraji by podle počtů ministerstva dopravy měly za pět let provozu vydělat přesně 823 milionů korun. Peníze se možná oklikou vrátí zpět do kraje. A právě tato nejistota hejtmanství trápí. Ministerstvo dopravy například minulý týden oznámilo, že ze zůstatku loňského rozpočtu pošle krajům na správu silnic druhých a třetích tříd přes dvě miliardy korun. Dobrá zpráva? Možná jen na první pohled: v roce 2015 kraje dostaly 4,4 miliardy, vloni ještě tři miliardy a za rok to nemusí být nic.

„Když se mýtné brány objíždějí po krajských silnicích, bylo by férové bavit se o nastavení finančního systému, který půjde krajům na opravy silnic druhé a třetí třídy. Zatím totiž existuje jen jedna varianta, kdy SFDI (Státní fond dopravní infrastruktury) opakovaně rozdělí zůstatek rozpočtu a my díky tomu dostaneme třeba 200 milionů jako vloni. To se možná zopakuje, ale není to systémové,“ upozorňuje Červíček.

Vnitřní dluh krajských silnic se vyšplhal až na závratných devět miliard korun, potřeba je tedy daleko víc než 200 milionů ročně od SFDI. Například vloni mohl kraj investovat rekordní miliardu, avšak jen díky 700 milionům z dotačního programu IROP.

„Pokud se má něco zásadního změnit, chtělo by to, abychom byli schopní získat ročně minimálně miliardu. Až pak se můžeme bavit o tom, že se stav silnic ve střednědobém horizontu trochu zlepší,“ uzavírá náměstek hejtmana.

Nejčtenější

Táta jim v Rychnově zastřelil maminku. Byl to psychopat, napsaly děti

Penzion v Rychnově nad Kněžnou, kde muž vystřelil na manželku

Když Miloslav D. ve čtvrtek v Rychnově nad Kněžnou zastřelil svou manželku, řada místních, kteří útočníka znali, na...

Zabil jsem svou ženu, volejte policii, řekl bývalý novinář po střelbě v baru

Penzion v Rychnově nad Kněžnou, kde muž vystřelil na manželku

Pachatelem střelby v baru na náměstí v Rychnově nad Kněžnou je podle zdejších lidí místní bývalý novinář. Na svou...

Tragická srážka auta a vlaku u Jaroměře. Na místě zemřeli čtyři lidé

Při tragické srážce osobního auta a vlaku v Černožicích u Jaroměře zemřeli 4...

K tragické nehodě vlaku a osobního automobilu vyjížděly v neděli odpoledne všechny složky integrovaného záchranného...

Den po smrti čtyř lidí kopou na přejezdu v Černožicích základy pro závory

Přejezd v Černožicích (15.7.2019).

V Černožicích, kde v neděli zemřeli čtyři lidé po srážce auta a vlaku na přejezdu, místní už řadu let žádají závory. Na...

VIDEO: Řidička téměř zastavila v levém pruhu dálnice, další auto narazilo

Nebezpečný manévr na dálnici D11

Řidička auta dopoledne zazmatkovala na dálnici D11 u exitu 68. Nezařadila se včas ke sjezdu a pak brzdila téměř do...

Další z rubriky

Uhelnou stezkou v Krkonoších odešel Komenský do exilu, aniž to tušil

Pomník Jana Ámose Komenského na Růžovém paloučku je labyrintem o průměru 12...

Na okraji Žacléře vede starodávná cesta, kudy před stovkami let koňské povozy přepravovaly uhlí přes Krkonoše do...

Dobrovolné hasičky narazily při výcviku do stromu, z vraku je vystříhali

Nehoda hasičského vozu o obce Nahořany (16.7.2019).

Nedaleko obce Nahořany na Náchodsku havarovala dodávka místních dobrovolných hasičů. Řidička a spolujezdkyně v...

Výbuch lahve na šlehačku není trestný čin, zraněnou o vadě včas informovali

Nebezpečná lahev na přípravu šlehačky

Policie odložila případ z letošních Vánoc, kdy 52letou ženu z Hradce Králové těžce zranila exploze tlakové lahve na...

Advantage Consulting, s.r.o.
ÚDRŽBÁŘ ELEKTRONICKÝCH ZAŘÍZENÍ

Advantage Consulting, s.r.o.
Královéhradecký kraj
nabízený plat: 25 000 - 28 000 Kč

Najdete na iDNES.cz