Kraj dá sice ročně na rekonstrukce a údržbu silnic téměř půl miliardy, avšak zhruba o stejnou částku každoročně narůstá i suma potřebná na opravy zhoršujících se cest.
Celkem by Královéhradecký kraj potřeboval devět miliard korun. "Pak by silnice druhé a třetí třídy mohly vypadat tak, jak by vypadat měly," uvedl hradecký hejtman Lubomír Franc.
Letos budou opravy levnějšíV majetku kraje jsou silnice druhé a třetí třídy v celkové délce 3 313 kilometrů. Poškození silnic po letošní zimě by mělo být výrazně menší. Po loňských zhruba 300 milionech se letošní náklady na opravy odhadují přibližně na polovinu. |
Hejtman míní, že vhodný systém financování oprav jimi spravovaných komunikací, třeba větší objem peněz z rozpočtového určení daní, kraje už od svého vzniku nemají.
Záleží tedy na možnostech krajského rozpočtu, případně na penězích, které kraj sežene navíc z dotací. Těch se mu sice zatím daří získávat dost, ale v rozpočtu má ročně na opravy, které nejsou hrazeny z dotací, jen 20 až 50 milionů.
Krajský radní Josef Ješina soudí, že nevýhodami kraje jsou hustá silniční síť a dvoje hory, kde je nákladnější zimní údržba. Navíc kvůli tomu, že krajem zatím vede jen 11 kilometrů dálnice, nemůže získávat víc peněz z dotací. Dotační programy totiž spíš podporují rekonstrukce silnic napojujících se na dálnice.