Parkoviště P+R by mělo sloužit zejména zákazníkům autobusového terminálu v Hradci Králové.

Parkoviště P+R by mělo sloužit zejména zákazníkům autobusového terminálu v Hradci Králové. | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Hradec otestuje parkovaní P+R, levnější bude i linkový autobus

  • 15
Do konce roku by si řidiči v Hradci Králové měli vyzkoušet parkoviště systému "zaparkuj a jeď", označované anglickou zkratkou P+R. Parkovací plocha podobná těm u pražského metra vznikne u terminálu hromadné dopravy a parkovací lístek nabídne řidiči i slevu na jízdu linkovým autobusem.

Vše by mělo fungovat asi tak: přijedete autem k terminálu hromadné dopravy v Hradci Králové, zaparkujete, vhodíte do automatu 50 korun a dostanete lístek.

Půlku z něj odtrhnete a necháte v autě za oknem a po předložení druhé půlky řidiči dostanete 20 korun slevu v linkovém autobusu nebo slevu na jízdenku tam a zpět v hradecké městské dopravě. Řidiči by měli díky novému systému především ušetřit.

"Běžně stojí lístek na parkovišti na jeden den 40 korun, tady sice zaplatí o deset korun víc, ale budou mít slevu 20 korun na linkový spoj, takže ušetří 10 korun," vypočítává Jiří Holubec ze společnosti ISP, která má zavedení nového systému parkování na starost.

"Naším cílem je, aby se do budoucna výrazně snížila doprava a parkování v centru města. Zatím jde o pilotní projekt," pokračuje Holubec.

Zatímco v otázce slevy pro linkové autobusy panuje mezi dopravním podnikem a ISP shoda, na městkou hromadnou dopravu se pohledy liší.

"Trochu se obáváme, jestli řidiči tuto možnost využijí. Přece jen Hradec není tak velký, aby šofér kamkoliv nedojel svým vozem. Větší šanci dáváme slevám v linkových autobusech mimo město," říká Holubec.

P+R se plánuje i pro řidiče od Pardubic

Dopravní podnik i město však záměru věří. "Celkově dojde k zefektivnění dopravy a očekáváme, že v blízké době výrazně ubude zaparkovaných aut ve městě," míní náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich.

Tomu by měly napomoci i další projekty. "Za několik měsíců bude fungovat systém Zaparkuj a jeď i v Jungmannově ulici. Parkoviště by mělo sloužit hlavně řidičům přijíždějícím od Pardubic," říká Vedlich.

Řidiči jsou zatím k návrhu trochu skeptičtí, ale zajímá je, jak se bude situace vyvíjet. "Nevím, jestli bych to využil. Hodně by záleželo na tom, jak velká by byla sleva, aby se mi to vyplatilo," říká ředitel Střední průmyslové školy v Hronově Josef Matyáš, který do Hradce pravidelně dojíždí.

Nový systém by uvítal i Jan Kolník z Hradce, iniciátor nedávné akce Místo parku parkoviště, ze které se po původní mystifikační reklamě vyklubala kampaň proti ničení zeleně v centru města (více o akci zde).

"Pokud by vznikala taková parkoviště na místech, kde je mnoho prostoru a dobré spojení městskou dopravou a nebylo by to na úkor zeleně, bylo by to dobré. Celkový problém s parkováním ve městech to však určitě nevyřeší," míní Kolník.

Parkovacích míst bude u terminálu okolo čtyřiceti. Podle Vedlicha by měl začít sloužit nejpozději do konce roku.

Záchytné parkoviště se plánuje u hradeckého terminálu hromadné dopravy.

Záchytné parkoviště se plánuje u hradeckého terminálu hromadné dopravy.