Hradecká ulice se otevřela podle plánu na konci září. Pro stavbaře bylo důležité termín dodržet kvůli zahájení akademického roku na obou univerzitách.
Během přestavby Milety se pracovalo na několika stech metrech ulice směrem do centra Hradce Králové a provizorní objízdné trasy vedly úzkými uličkami, které by nápor aut během výuky nezvládly.
„Jde o jeden z klíčových milníků této stavby. Akademický rok může začít bez jakýchkoliv (dopravních) problémů. S dokončením v září jsme počítali v harmonogramu, který jsme mimo jiné koordinovali i s vysokými školami,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Jan Rýdl.
Hradecká ulice se v pondělí otevřela od vědecké knihovny až po odbočku do ulice Akademika Heyrovského, která vede k budovám farmaceutické fakulty. Investorem této části přestavby křižovatky Mileta je město Hradec Králové, které za úpravy zaplatilo přes 4 miliony korun bez daně.
„Původně jsme plánovali pouze dílčí opravy, ale rozhodli jsme se pro komplexní rekonstrukci, která výrazně zlepší bezpečnost a komfort této části města,“ uvedl náměstek hradecké primátorky pro investice Lukáš Řádek (TOP 09).
Stavbaři kromě nového povrchu upravili také odvodnění komunikace a přeložili inženýrské sítě. V úseku došlo také k rozšíření cyklostezek a přesunu autobusových zastávek. Nově bude městská doprava v obou směrech zastavovat před kampusem univerzity. Dosud byla ve směru do centra zastávka blíže městskému okruhu, ve směru z centra až u odbočky do fakultní nemocnice.
Nejnáročnější úprava křižovatky v Česku začala, v Hradci ji přestaví za provozu |
„Nový stav je pro nás výrazně pohodlnější. Naši studující budou mít zastávku přímo před hlavním vstupem do univerzitního kampusu, což bezpochyby uvítá i hradecká veřejnost. Ročně zde totiž připravujeme desítky akcí pro tisíce návštěvníků. Nově tak dojedou hromadnou dopravou přímo před místo všeho dění. Pevně věříme, že se nová úprava odrazí také na větší bezpečnosti přecházení silnice v tomto úseku,“ upozornil mluvčí hradecké univerzity Jakub Novák.
Na Miletě se spojují investice města, kraje a státu. Celkové náklady na přestavbu jsou 524 milionů korun bez započtení daně. Hradecká radnice za své úseky zaplatí celkem 190 milionů bez daně.
„Pro nás je to asi finančně i časově nejnáročnější úprava křižovatky v republice. Takový rozsah stavby skutečně nepamatuji,“ řekl na jaře při zahájení stavby generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Hloubí se přeložky pro vodovod
Stavbaři na Miletě aktuálně pokračují v budování nových podchodů. Pod Sokolskou a Zborovskou ulicí také budují protlaky pro vodovod. Pracovat musejí ručně kvůli velkému množství inženýrských sítí pod křižovatkou.
„Pod Sokolskou ulicí je protlak o průměru 120 centimetrů a délce necelých 80 metrů, pod Zborovskou je protlak 100 centimetrů dlouhý necelých 50 metrů. Tento týden by měly být hotové a pak nastoupí přeložky vodovodu,“ popsal stavbyvedoucí Petr Mareš z M-Silnice.
V následujících týdnech by se měla dokončovat stavba podchodů a začít s pokládáním konstrukčních vrstev vozovky. Ještě před nástupem zimy chtějí stavbaři položit podkladní asfalt. Předpokládá se, že první polovina křižovatky Mileta bude hotová v dubnu. Pak by se měla doprava převést na dokončenou část a stavba bude další rok pokračovat ve druhé části dál od centra.
Křižovatka Mileta v Hradci Králové
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
„Už nyní se scházíme se zástupci nemocnice, kraje a města a začínáme projednávat, jaký bude dopravní režim. Začínáme brzy, abychom ho nastavili co nejlépe, jak jen to bude možné,“ dodal Mareš.
Druhá etapa bude dopravně náročnější kvůli tomu, že se omezí průjezd k fakultní nemocnici i výjezd z jižní části Hradce Králové. Už nyní na sousední křižovatce s Brněnskou ulicí dochází ve špičkách k dlouhým kolonám. Při druhé etapě přestavby Milety tam zřejmě zamíří i auta, která nyní mohou jet kolem staveniště. Předpokládá se totiž, že ze Zborovské ulice půjde odbočit jen vpravo.