Hradecký kraj nechce soutěž na železniční dopravu. Věří, že tím ušetří

  9:37aktualizováno  9:37
Nové dopravce na železnici bude Královéhradecký kraj vybírat bez soutěže. Chce tím uspořit. Za necelých 2,5 roku by tak v oblasti mohlo výrazně přibýt vlaků provozovaných soukromými firmami. Pro cestující to neznamená komplikace, naopak by se mohla zvednout úroveň u spojů se zastaralými vozy.

Nádraží v Hradci Králové. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Nyní drtivou většinu spojů v Královéhradeckém kraji obsluhují státní České dráhy. Soukromník GW Train Region jezdí jen na třech tratích na Trutnovsku a Broumovsku. Oběma dopravcům však smlouvy na regionální spoje v závěru roku 2021 končí a kraj už pomalu hledá, kdo bude dopravu zajišťovat dál.

Stejně jako ve většině českých regionů ani v Královéhradeckém kraji nevzejde provozovatel vlaků z veřejné soutěže. Hejtmanství naposledy využije možnosti zadat zakázku napřímo. Evropská pravidla to umožňují jen do konce roku 2023.

Hejtmanství však prohlašuje, že nechce automaticky prodloužit stávající smlouvy o dalších deset let. Svědčí o tom i postup kraje, který rozdělil tratě do pěti provozních souborů.

To nahrává menším dopravcům. Zatímco provozování vlaků v celém kraji by organizačně zvládli jen s velkými obtížemi, působení v menší oblasti pro ně může být výrazně atraktivnější. Některé tratě jsou v několika oblastech současně, teoreticky by tak po stejných kolejích mohly jezdit vlaky různých dopravců.

Cestujícím by to komplikace přinést nemělo. V kraji už dnes platí jednotný tarif IREDO, otázkou však zůstává, kdo by prodával jízdenky ve stanicích.

„Tento postup (přímého zadání) je výhodný, v ostatních krajích vedl mimo jiné k optimalizaci finančních nákladů,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Martin Červíček (ODS).

Státní příspěvek na vlaky začne v dalších letech klesat

Pro kraj bude hrát finanční stránka velkou roli, protože v příštích letech bude příspěvek státu na provoz regionálních vlaků výrazně klesat. Hejtmanství letos dopravcům na zajištění železniční dopravy pošle 389 milionů korun, z toho 277 milionů dostane od státu. Od roku 2020 se však státní příspěvek začne snižovat. Během pěti let klesne o 100 milionů. Udržet náklady na uzdě má pomoci právě přímé zadání zakázky.

„O ekonomické otázce se dá s uchazeči daleko lépe diskutovat u jednacího stolu. Když máte nabídkové řízení, tam se o cenách nediskutuje,“ vysvětlil nevýhodu veřejné soutěže šéf dopravního odboru kraje Tomáš Jurček.

Například v Jihočeském kraji sice loni vypsali dvě veřejné soutěže, ale přihlásily se do nich jen České dráhy a navíc s výrazně vyšší cenou, než za jakou tam jezdí doposud. V Budějovicích proto obě soutěže zrušili a i tam budou smlouvy zadávat napřímo.

Kraj brázdí čtyřicet let staré motoráky. Rád by něco lepšího

Záměr vybrat železniční dopravce kraj na začátku července zveřejnil přímým zadáním v Úředním věstníku Evropské unie. Teď se na hejtmanství diskutuje další postup. Nejdřív je třeba sepsat, co vlastně úřad po zájemcích požaduje.

Provozní úseky (výběr):

Český ráj
Hradec Králové – Jičín – Turnov, Lomnice nad Popelkou – St. Paka Nymburk – Jičín

Severovýchod
Hradec Králové – Choceň Týniště nad Orlicí – Broumov Pardubice – HK – Jaroměř Jaroměř – Trutnov

Severozápad
Velký Osek – Hradec Králové Jaroměř – Stará Paka Chlumec n. C. – St. Paka – Trutnov

Jihovýchod
Velký Osek – HK – Choceň Týniště nad Orlicí – Letohrad Doudleby n. O. – Rokytnice v O. h.

Česko-polské pohraničí
Teplice nad Metují – Meziměstí Trutnov – Královec Trutnov – Svoboda nad Úpou

„Patří sem například specifikace počtu a vybavení kolejových vozidel, stanovení rozsahu dopravních výkonů, kompenzace za poskytování veřejné služby, způsob její úhrady, dále stanovení ukazatelů kvality, tarifní podmínky a v neposlední řadě sankce za neplnění povinností,“ uvedl Michal Friček z tiskového oddělení kraje.

„V tuto chvíli ještě není rozhodnuto, jakým způsobem přesně půjdeme. Nabízí se postup Ústeckého kraje, který oslovil všechny dopravce s drážní licencí, jestli mají zájem se ucházet o veřejné služby v přepravě cestujících na území kraje. Pak budou zahájena jednání, kde se specifikují technické a smluvní podmínky, a poté uchazeči výkony nacení,“ popsal možný scénář Jurček.

Hlavní výhodou přímého zadání je právě to, že se o parametrech smluv může diskutovat, zatímco ve výběrových řízeních musejí být předem specifikované a k tomu poměrně obecné.

Soukromníci už dávají najevo, že o zakázku stojí

Kraj chce navíc využít toho, že stát do železniční infrastruktury v posledních letech investuje a s novými vozy by mohlo být cestování na železnici výrazně rychlejší a komfortnější než dosud.

Ještě dnes na některých spojích i do Hradce Králové jezdí 40 let staré motoráky řady 810 a nejmodernější vozy ve výbavě Českých drah v kraji - pronajaté motorové vlaky Stadler - bude muset dopravce na konci roku vrátit do Německa.

Zájem o rozšíření služeb by mohl mít nejen GW Train Regio, ale i LeoExpress, který nově bude jezdit pro Pardubický kraj na Orlickoústecku. Zájem hlásí i další dopravci.

„Chceme se účastnit všech tendrů a vyhledávat nové příležitosti. Určitě bychom se rádi této soutěže zúčastnili,“ potvrdil mluvčí Arrivy Martin Farář.

„Pokud budou podmínky férové a budeme mít šanci uspět, předpokládám, že budeme mít zájem,“ řekl Aleš Ondrůj z RegioJetu, který bude od prosince obsluhovat některé linky v Ústeckém kraji.

Nejčtenější

Při závodech v Hořicích vyjelo proti motocyklistům osobní auto

Jezdci třídy superbike Kamil Holán, Aleš Nechvátal, Tomáš Borovka a Pavel...

Při nedělních závodech silničních motocyklů Česká Tourist Trophy v Hořicích na Jičínsku se na uzavřenou trať dostalo...

První vražda mezi podnikateli: přivázaný k traverze skončil v přehradě

Nespolehlivého obchodního partnera Pavla Severu, přivázala čtveřice...

Začalo to nenápadně, bez souvislosti s vraždou ze žárlivosti. V pátek 27. listopadu 1992 seděla na břehu Sečské...

U Trutnova zemřel pilot větroně. Srazil se asi s jiným, s nímž závodil

Trosky zříceného větroně v kukuřičném poli u Trutnova (13.08. 2019)

U Trutnova odpoledne havaroval větroň, jehož pilot na místě zemřel. Patrně se srazil s jiným strojem, s nímž v oblasti...

Erbanová zpět na ledě. Nic bych neudělala jinak, tvrdí o konci kariéry

Česká rychlobruslařka Karolína Erbanová na letišti Václava Havla pózuje se svou...

Je to téměř rok, co Karolína Erbanová oznámila, že končí s rychlobruslením. Na led se teď však vrátí, další kapitolu...

Pervitin, LSD, anabolika. Dealeři zkoušejí pronést drogy na Hip Hop Kemp

Policisté kontrolují návštěvníky mířící na Hip Hop Kemp na hradecké letiště.

Policie zadržela několik dealerů drog a odhalila další desítky lidí, kteří s drogami v zavazadlech mířili do areálu...

Další z rubriky

Pilíře nejspíš prodraží obchvat Častolovic, na Kostelec tak už nezbude

Častolovice (6.11.2018).

Jižní obchvat Častolovic na Rychnovsku zřejmě z velké části povede po mostní estakádě poblíž Divoké Orlice. Podle...

VIDEO: Šimpanzice z Dvora Králové přišla o ledvinu a ochrnula. Už cvičí

Samice šimpanze Chispi mohla přijímat potravu po operaci nejprve jen s pomůckou.

Samice šimpanze Chispi bojuje v Safari Parku ve Dvoře Králové s následky náročné operace. Veterinář jí před několika...

Kapacita silnic přestává stačit, bojí se lidé nových hal na okraji Hradce

Pozemky v hradecké části Březhrad, kde mají vyrůst rozsáhlé logistické sklady.

Deset let poté, co se Březhrad bouřil proti uvažované stavbě překladiště oceli, jsou někteří obyvatelé městské části...

VIDEO: Vyzkoušejte recept na tvarohové Míša řezy
VIDEO: Vyzkoušejte recept na tvarohové Míša řezy

Ideální letní dezert? Za naší redakci to jsou rozhodně míša řezy! A tak jsme si je upekli... a dokonce ve formě dortu a la míša řezy. Inspirujte se, úspěch u rodiny i přátel je zaručený.

Najdete na iDNES.cz