Hradcem by se do patnácti let mohly prohánět tramvaje

  13:09aktualizováno  13:09
Tramvaje jako další dopravní prostředek v Hradci Králové? Podle radních by to za deset až patnáct let mohla být realita. Nový plán rozvoje dopravy počítá s hybridními tramvajemi, které by využívaly vlakové i nové tramvajové koleje a spojovaly by hradecké čtvrti včetně centra.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Eva Fryšarová, MF DNES

"Tyto soupravy jsou v západní Evropě, například ve Francii, Španělsku či Švýcarsku velmi rozšířené," uvedl náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich. Tramvajové vozy by měly stejný rozchod jako klasické vlaky a zčásti by využívaly současné železniční koleje Českých drah.

"Pro tuto dopravu se využívá takzvaná hybridní tramvaj, která je nízkopodlažní a může ze železnice bez problému sjet na trasu, která povede třeba středem městského bulváru," řekl architekt Patrik Kotas.

Radní tvrdí, že to není žádná utopie, že je třeba řešit městskou dopravu velkoryse. "Projekt by se mohl uskutečnit za deset až patnáct let," řekl Vedlich.

Tramvaje chtěli v Hradci už dříve

Středem města by se ale zatím nejezdilo. Kromě kolejí, které vlastní České dráhy, se ve studii uvažuje o nových trasách. Ty by mohly spojit centrum města s letištěm a nově uvažovanými komunikacemi Nová Zelená a Nová Pražská. Některé zastávky tramvaje by využívaly současné zastávky železniční, ale na nových tratích by vyrostla nástupiště nová.

Tři nové tramvajové trasy ale nemusí být konečné. "V budoucnu můžeme uvažovat i o jiných částech Hradce. Například o trasách vedoucích do Březhradu či Plotišť. Tam by se využívalo hlavně kolejiště Českých drah," uvedl náměstek.

Je tu i možnost, že v budoucnu by se lidé mohli projet tramvají i přímo po krajském městě. "Tyto tratě ale jistě nebudou v novém územním plánu. Nicméně další generace architektů se k této otázce mohou vrátit," míní Kotas.

Původně se o tramvajové dopravě uvažovalo už před více než sto lety, tedy ještě v době, kdy Hradec svíraly hradby.

Autor:

Nejčtenější

Máme plno, ale končíme. Stát zrušil rezervace a zavřel Richtrovy boudy

Zavřené Richtrovy boudy v Krkonoších (13.1.2019).

Na seznam zavřených krkonošských bud přibyla další položka. Státem vlastněné Richtrovy boudy nad Pecí pod Sněžkou od...

Na Poštovnu dorazil jediný dobrovolník, i tak je bouda ze sněhu venku

Odklízení sněhu u Poštovny na Sněžce (17.1.2019).

Jen jeden dobrovolník vyslyšel už ve čtvrtek volání o pomoc z Poštovny na Sněžce. V bílé tmě a extrémním větru...

Řidič kodiaqu narazil na silnici do pohovky, škoda je čtvrt milionu

Dopravní nehoda u Chlumce nad Cidlinou (15. 1. 2019)

Šoférovi na Hradecku přiletěla přímo před auto nová pohovka zabalená v igelitu. Její majitel ji totiž pořádně...

Ztráta Richtrovek se blížila milionu a správce chyboval, tvrdí ministerstvo

Zavřené Richtrovy boudy v Krkonoších (13.1.2019).

Vážná manažerská pochybení, porušování několika zákonů a neúměrné vysoké náklady. Tak s odstupem ministerstvo školství...

Sníh a vichr vyhnal z poštovny na Sněžce personál, zpět se prokopou

Personál České poštovny Anežka na Sněžce musel proházet cestu ke dveřím skrz...

Osazenstvo České poštovny raději opustilo Sněžku kvůli extrémnímu počasí. Když se kolem budovy nakupily až čtyřmetrové...

Další z rubriky

„Mlékomaty“ v Hradci skončily po devíti letech, nebyl o ně zájem

Mlékomat ještě provozují na farmě v Osičkách nedaleko Hradce Králové.

Z Hradce Králové zmizel i poslední ze tří automatů na mléko. Na Baťkově náměstí vydržel do začátku ledna, jeho provoz...

Trestaný muž onanoval na sídlišti i ve vsi, soud ho poslal do vazby

Panelové sídliště

Třicetiletý muž z Trutnovska čelí obvinění z výtržnictví za onanování na veřejnosti. Začátkem ledna se obnažoval na...

Na opravu silnice s výmoly čekají roky, hradecká radnice jen slibovala

Rozbitá silnice v Březhradě v Hradci Králové (15.1.2019).

Čtrnáct let marného čekání na opravu vozovky v ulici K Potoku v městské části Březhrad v Hradci Králové není stále u...

Najdete na iDNES.cz