Dvě čerpadla s obřími rameny chrlí čerstvý beton z míchaček do bednění vypleteného hustým ocelovým rastrem. Ve výšce asi 20 metrů nad zemí pracují na betonáži mostovky nad železniční tratí a Chvalínským potokem skoro dvě desítky dělníků.
Čerpají beton, rozhrnují směs, spouštějí do šedé hmoty ponorné vibrátory. Když je bednění plné po okraj, další muži startují motor vibrační lišty dlouhé přes celou šířku budoucí vozovky, která beton pomalu srovná do požadovaného úhlu.
„Mostovka je ve spádu a u středového okraje je zalomení, které stahuje vodu do odvodňovacích trubek. Ty povedou pod mostem,“ ukazuje na nepatrný žlab asi půl metru od středového okraje hlavní stavbyvedoucí Lubomír Janči ze společnosti M-Silnice.
Stavbaři začali s betonáží mostu už loni v srpnu. Postupně vybudovali pilíře a jednotlivé takty mostovky. Estakádu u Hořic tvoří dva samostatné mosty pro každý směr jízdy, jen několik centimetrů vedle sebe. Mostovka směrem na Hradec je hotová a další parta na ní betonuje okrajové římsy. Tu ve směru do Jičína dokončí dělníci během několika dní.
„Práce se nezastavily ani v zimě. Abychom stavbu udrželi, obalovali jsme trámy, zakrývali mostovku nebo vytápěli bednění,“ přibližuje zimní opatření Janči.
Na stavbu 340 metrů dlouhého mostu padlo víc než 14 tisíc kubíků betonu a přes 5 tisíc tun oceli. Dělníky teď čeká dokončení říms, montáž svodidel, protihlukových stěn či záchytného systému. Mezitím bude těžká technika dokončovat násyp předmostí. Na betonovou mostovku pak přijde ještě hydroizolace a několik vrstev asfaltu.
Tah na Jičín přesunou nad dálnici
Intenzivní práce pokračují na celém úseku budoucí D35 od Hořic do Sadové. Stavba o délce 10,5 kilometru začala v listopadu 2023 a hotová má být letos před Vánoci. V některých částech stavbaři už v březnu začali s pokládkou asfaltu.
„Na žádném místě nemáme kritické zpoždění, které by ohrožovalo termín dokončení,“ říká oblastní ředitel M-Silnice Petr Novák.
V těchto dnech finišují práce na budování nadjezdu nad tělesem dálnice před Hořicemi, po kterém nově povede silnice I/35. Kvůli jeho napojení na současnou komunikaci je na dvou místech doprava vedená po provizorních objížďkách. To se už příští týden změní. Silničáři 14. května přesunou provoz na nadjezd.
„Přeložíme komunikaci I/35 do hotové části budoucího mimoúrovňového křížení dálnice se stávající silnicí. Stávající komunikace se odbagruje, abychom tam mohli dokončit dálnici,“ doplňuje Novák.
Začne stavba sjezdu u Sadové
Pracuje se také na navazujícím úseku ze Sadové do Plotišť nad Labem, kde se D35 spojí s dálnicí D11. Největší stavební ruch je na 1,2 kilometru dlouhé první etapě od Sadové k odbočce na Čistěves, kde vznikne dálniční sjezd Sadová. Přestože práce na úseku začaly teprve loni v září, první etapa musí být hotová letos v prosinci. Bez ní se totiž auta na hořickou část dálnice nedostanou.
Stavbaři mají téměř hotové náspy a postavili i pilíře mimoúrovňové křižovatky dálničního sjezdu. Aktuálně budují provizorní komunikaci, která přesune provoz ze silnice I/35 mimo budoucí křižovatku Sadová. Za obcí Lípa auta vyjedou vpravo, projedou zářezem budoucí dálnice a před Sadovou se napojí zpět na stávající silnici.
„Dopravu na provizorní komunikaci bychom měli převést na konci května. Umožní nám to pracovat na vlastní křižovatce. Začneme budovat kruhové objezdy a budeme pokračovat ve stavbě mostu,“ popisuje stavbyvedoucí Rostislav Nerad ze společnosti MI Roads, která ve sdružení s dalšími firmami buduje úsek ze Sadové do Plotišť.
Díky odklonění dopravy budou moci stavbaři odtěžit také místo, kde se dálnice kříží se současnou silnicí I/35. Mimoúrovňová křižovatka má být hotová na podzim. Pak stavbaři převedou dopravu zpět a provizorní komunikaci zruší.
Dálnice z Hořic do Sadové se má otevřít letos 23. prosince, o rok později by se měla prodloužit až k Hradci Králové. Pro navazující úsek z Hořic do Úlibic u Jičína nyní Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) hledá zhotovitele. Vybrat ho chce během letošního roku a ještě letos se má také začít stavět.
„Termín pro podávání nabídek byl prodloužený do konce května. Současně soutěžíme také záchranný archeologický průzkum,“ říká mluvčí ŘSD Petra Drkulová.
Silničáři připravují také tendr na zatím poslední chystanou část D35 v kraji, kterou bude obchvat Úlibic. Oba úseky mají být hotové v roce 2028. Propojení dvou ramen dálnice D35 mezi Úlibicemi a Turnovem má v budoucnu řešit nová komunikace, která však nebude mít parametry dálnice. S její stavbou se počítá v letech 2029 až 2033.