Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: MF DNES

Firma vyvěsila na Hradecku reklamu načerno, silničářům unikají peníze

  • 6
Na zábradlí řady mostů v Královéhradeckém kraji se před několika týdny objevily reklamy realitní společnosti M&M vyvěšené načerno. Silničáři tak přicházejí o desítky tisíc korun, které by mohli použít třeba k opravě silnic. Realitní firma však tvrdí, že reklama není její.

"Nikdo se nás na nic neptal, rozmísťování reklam se děje živelně," řekl náměstek ředitele Správy a údržby silnic Královéhradeckého kraje Petr Zima. Ten upozornil, že reklamy jsou vyvěšeny bez souhlasu vlastníka mostů a kromě toho jakékoli umístění poutačů na silnicích má podléhat schválení ve správním řízení.

"Na každé umístění reklamního zařízení u silnice první, druhé nebo třetí třídy musí být rozhodnutí příslušného silničního správního úřadu o zvláštním užívání," uvedl Zima. Dodal, že z důvodu bezpečnosti se schvalování reklam u silnic spíš omezuje.

Některé reklamy třeba na mostech v zatáčkách či nepřehledných úsecích mohou být i příčinou dopravních nehod. Potvrzují to policisté. "Reklamy u silnic či billboardy představují pro řidiče rizika, protože odvádějí pozornost," uvedla královéhradecká policejní mluvčí Anna Pešavová.

Chce nás poškodit konkurence, tvrdí firma

Realitní společnost tvrdí, že s vyvěšením plakátů nemá nic společného, a obviňuje konkurenci. "Naše společnost vyvěšuje reklamy pouze na základě souhlasu majitelů objektů, kde jsou umístěny. V některých případech se však stává, že konkurence naše reklamy strhává a záměrně je zavěšuje na jiná místa, aby zavdaly příčinu správního deliktu z naší strany a tím nás poškodily," tvrdí obchodní ředitel firmy Miroslav Jonáš.

Zima uvedl, že mnohdy ani ten, kdo je na plakátu uveden, vlastníkem reklamy není. Někdy jde o práci najaté reklamní společnosti. Podle Zimových informací v řadě případů ani reklamu realitní společnosti nevyvěšuje sama firma, ale nějaká reklamní agentura.

Kauza není jediným takovým případem. Nedávno se na mostech objevily žluté cedule s reklamou na vymáhání dluhů. "Když jsme společnost vyzvali, aby je odstranila, odpověděli nám, že na to mají reklamní agenturu a té za to platí, takže je to problém agentury. Cedule ale byly plastové a mnohé z nich vandalové rozkopli či rozstřelili, takže se to více méně odstranilo samo." uvedl Zima.

Pokuta může být až 300 tisíc

Když silničáři chtějí neoprávněně vyvěšené cedule odstranit, vyzvou k tomu společnosti na nich uvedené. Když u nich nepochodí, dávají podnět silničnímu správnímu úřadu. Ten by měl vyzvat vlastníka k odstranění cedule. Většinou ho však nezná, a tak může lhůtu k odstranění stanovit oznámením na veřejné úřední desce. Až do odstranění by pak reklama měla být zakryta. To by měl zajistit správce silnic.

Protože silničáři by zakrytí poutačů měli provést na vlastní náklady, mohli by potom po vlastnících reklamy požadovat náhradu. Zima však míní: "V našem státě to je prakticky nevymahatelné."

Vedoucí odboru dopravy na královéhradeckém magistrátu Pavla Černá uvedla, že jak vyvěšení reklamy bez schválení, tak neuposlechnutí výzvy k jejímu odstranění mohou být pokutovány částkou až do výše 300 tisíc korun.