Kde bude dopravní systém sledovat přestupky, rozhodli společně policisté, strážníci a úředníci odboru dopravy. Požadavky měly také komise místní samosprávy.
Rychlost na rušných silnicích hlavně u škol a hřišť budou pevné radary měřit v šesti hradeckých ulicích: Pražská, Úprkova, Lhotecká, Pouchovská, Zborovská a třída SNP. Všude tam městská policie často měří už dnes.
„Je to v místech, kde rušné ulice přímo sousedí s areálem školy nebo s hřištěm a kde je potřeba řidiče umravnit po celou dobu vyučování. Systém tam určitě má smysl,“ vysvětluje velitel dopravní skupiny městské policie Pavel Süke.
Úsekové měření je naplánováno na jeden z nejrušnějších tahů, na ulice Antonína Dvořáka a Koutníkovu, kudy vede výpadovka na Jičín a Náchod.
„K úsekovému i stacionárnímu měření rychlosti jsme vybrali místa s vysokým podílem tranzitní dopravy, především hlavní tahy na vjezdu nebo výjezdu z města, kde se často překračuje nejvyšší dovolená rychlost. K zjišťování přestupku průjezdu vozidel na červenou rovněž Policie České republiky doporučila několik křižovatek, kde k tomu podle místních dochází častěji a kde by instalace dohledového systému přinesla výrazné zvýšení bezpečnosti,“ vysvětluje za hradecké policisty Ondřej Moravčík.
Kde se bude měřitPevné radary: Úsekové měření rychlosti: Kontrola jízdy na červenou: křižovatky v Rašínově a Okružní ulici. Inteligentní dopravní systém má stát 305 milionů korun, z toho represivní modul 20 milionů. V Hradci má sloužit nejpozději od konce července 2022. Zdroj: Magistrát HK |
Jízdu na červenou budou kamery automaticky snímat na křižovatkách na výpadovce na Pardubice a také na okruhu v Okružní ulici.
„Na okruhu je to častý problém, to platí pro všechna auta. Zejména když rozjetému kamionu skočí na křižovatce červená a on už nezastaví, následky mohou být tragické,“ vysvětluje výběr křižovatek Pave Süke.
Podle něj jde o pilotní projekt a místa se mohou měnit či jejich počet zvětšovat. Policie bude moci kamery používat i pro hledání kradených aut.
Přestupky bude systém sledovat podle předem zvolených parametrů samostatně.
„Systém přestupek automaticky identifikuje, pořídí o něm důkaz v podobě fotek nebo videa, automaticky dohledá majitele auta a připraví dokumentaci. Správní úřad pak už jenom tiskne a obesílá,“ popisuje fungování systému Vladimír Faltus z Dopravní fakulty ČVUT, která městu při jeho přípravě pomáhá.
Smyslem není represe, ale zklidnění provozu
O zařazení represivního modulu do inteligentního dopravního systému rozhodli zastupitelé města. Vše potřebné pro sledování a postihování přestupků má město stát 20 milionů korun.
Roční náklady na provoz represivního systému projektanti odhadují na 9 milionů korun, zatímco 37 milionů za stejné období by systém měl vynést na pokutách.
„Nechceme mít na každé křižovatce kamery a měřit rychlost na každém úseku. To nemáme v úmyslu. Výchova řidičů musí jít jinudy a nechceme z toho dělat ‚velkého bratra‘. Smyslem není zásadní represe, ale zklidnění provozu,“ připomíná hradecký primátor Zdeněk Fink (HDK).
Plány na zkrocení dopravy v Hradci: modře úsekové měření, červeně dodržování semaforů, zeleně pevné radary u škol.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
Represivní modul bude stát jen zlomek celé ceny inteligentního dopravního systému. Ten má vyjít na 305 milionů korun, 212 milionů na něj dostane město z evropských dotací.
Náměstek primátora pro investice Jindřich Vedlich (Slušná politika a hradečtí patrioti) ale připomíná, že hlavním smyslem výměny semaforů na téměř padesáti hradeckých křižovatkách je plynulejší a lepší doprava.
„Řidiči i veřejnost jednotlivé prvky systému zaznamenají minimálně. V podstatě jsou to na první pohled běžné semafory, které ale budou propojené přes celou řadou senzorů, kamer a čidel s centrálním dispečinkem. Hlavním cílem projektu je zvýšení bezpečnosti a spolehlivosti dopravy ve městě, což v konečném důsledku sníží jízdní dobu a negativní vliv na životní prostředí,“ zdůraznil Vedlich.
Počítačem řízené křižovatky budou samy sledovat provoz a upravovat intervaly z jednotlivých směrů. Průjezdnost městem by se podle odborníků mohla zlepšit až o 30 procent.
Hradec Králové chce už na podzim vypsat výběrové řízení na dodávku systému. S jeho budováním se má začít za dva roky a v létě 2022 by už hradeckou dopravu měly řídit počítače.