Ze hry Kdo se bojí Virginie Woolfové v Klicperově divadle v Hradci Králové.

Ze hry Kdo se bojí Virginie Woolfové v Klicperově divadle v Hradci Králové. | foto: Archiv Klicperova divadla

Hradecká divadla to neměla lehké. Zasvítil Richtrmoc i Šípková Růženka

  • 0
Poslední rok byl divadlu nezaslíbený, ale na scénách v Hradci Králové měl i nepopiratelné vrcholy. Klicperovo divadlo stihlo tři premiéry, proslulý loutkářský Drak jen dvě, jenže málokdy tvůrci došli dál než k prvním reprízám.

Covidová mizérie padla na divadla, orchestry, biografy, galerie a další kulturní instituce. Výběr pro každoroční ohlédnutí po kultuře to sice omezuje, ale i tak se v roce 2020 najdou okamžiky, které by neměly zapadnout.

První režijní práce nového uměleckého šéfa Pavla Kheka, britská hra Duncana Macmillana Lidé, místa, věci s Natálií Holíkovou v hlavní roli měla jen premiéru, avšak kdo ji viděl, chválil.

Po rozpačitém Velkém Gatsbym – čtvrté premiéře 135. sezony totiž schází styl i tajemství – a trapasu s právy ke Spáči Woody Allena došlo ve studiu Beseda na vrchol podivného roku, na klasické americké drama Edwarda Albeeho Kdo se bojí Virginie Woolfové v režii Michala Háby.

Nejen že se inscenace kvalitou řadí ke Kunderově a Morávkově Ptákovině a Strýčkovi Váňovi, ale Filip Richtermoc v „burtonovské“ roli historika George v ní podává herecký výkon roku.

Kdo se bojí Virginie Woolfové a mužný Richtermoc

„Tatam je někdejší až verbířská rozmáchlost, do níž býval nucen, zkušený herec až démonického charizmatu váží každé slovo, každou intonaci s ohromným citem pro detail, aniž by propadl pokušení tlačit na humor. Má ho v sobě stejně jako krutost i láskyplnou péči. Nezapře silnou jevištní osobnost,“ uvedla MF DNES. 

A řečeno s Jiřím Sovákem, jsem rád, že se k ní porota Cen Thalie přidala, alespoň v širší nominaci. Tu si vysloužila i Anna Peřinová za roli naivky Honey. Filip Richtermoc má totiž v sobě něco, co na mnoha jevištích schází a o čem se mluvilo v souvislosti s nedávným s úmrtím Ladislava Mrkvičky: neokázalou mužnost.

Mimochodem zmíněný skvělý herec a dabér Mrkvička strávil v hradeckém divadle sezonu 1967/68 a členkou zdejšího souboru byla jeho dcera Týna Andělová-Průchová.

Těšení na Ženitbu

Činohra ještě vrátila do oběhu v obnovené premiéře přeobsazenou Erbenovu Kytici podle Karla Brožka, pokusila se o adaptaci slavného románu Ericha Maria Remarqua Tři kamarádi, ta však trpí vším, čím může trpět literatura obnažená pro jeviště, a v režii dua SKUTR nazkoušela Gogolovu Ženitbu. Pořád je na co se těšit.

Klicperovo divadlo opřené o Jana Vápeníka a další herce v první i druhé vlně zákazů statečně streamovalo, zpívalo i vyprávělo, k nejvydařenějším počinům náleží jejich koláž k 17. listopadu.

Rakvičkárna na křehké motivy

Drak pro sváteční čas natočil v kostele sv. Jana Křtitele na Novém Hradci filmovou verzi inscenace Vyšla hvězda nad Betlémem. Novou klauniádu Do hajan! hostující režisérky Veroniky Poldauf Riedlbauchové sice stopla druhá vlna, ale divadlo ke svým klenotům Bílý tesák, O bílé lani, ceněné Zdi podle Petra Síse či inscenaci A na noze pevnina, v níž září Jazmína Piktorová a výtvarnice Jana Bačová, přidalo steampunkovou maňáskovou grotesku Šípkovou Růženku.

„U reprízy jsem měl neodbytný pocit, že nad vším drží ochrannou ruku snad sám Josef Krofta, velkorysý divadelník světové pověsti. Nad vším profesionálním loutkářským umem totiž vládla samozřejmost, souhra a humor bez stopy podbízení,“ psal jsem pro MF DNES.

Rakvičkárna na křehké motivy umí totiž malým dětem kouzelně naznačit, že jeden roztržitý, ale odhodlaný lyrik je víc než tři pitomci s meči. To jsou věci, které snad brzy budeme moci vidět znovu .

Obě divadla i sdružení Kontrapunkt se v červnu pokusily o kapesní covidový ročník festivalu Divadlo evropských regionů, v něm zazářila La Putyka s Kaleidoskopem a Husa na provázku s úžasným kolektivním stand upem Jiřího Havelky Gadžové jdou do nebe.

Dalším východočeským vrcholem jistojistě je komorní inscenace dramatu Johna Patricka Shanleyeho Pochyby v pardubickém divadle. Hradecký rozhlasový režisér Pavel Krejčí z něj učinil divácky vděčné - a nikterak dlouhé - herecké divadlo, které ovládá znamenitý Josef Pejchal v roli otce Flynna.