Bagry už pracují na D11 do Smiřic, dálnice přiblíží i stavbu cyklostezky

  • 4
Stavební firmy si konečně převzaly staveniště dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi. Pět měsíců od poklepání na základní kámen se práce pomalu rozbíhají. Dělníci zatím připravují prostor pro samotnou stavbu.

Jiří Kopecký se dívá z okna svého domu na okraji Stěžer na rozlehlé pole, na jehož okrajích leží hromady zeminy. Vedle jedné z nich je křižovatka Bláhovka, kde nyní končí dálnice D11. Už za několik týdnů bude moci ze stejného místa sledovat postupné budování austostrády kolem Hradce Králové.

„Jen abych se toho dožil. Vždyť kolik let trvalo než udělali jen ten kousek před Hradcem,“ říká senior při pohledu na ornici.

Zatímco u Stěžer je na budoucím staveništi ještě naprostý klid, o několik kilometrů dál na cestě mezi Předměřicemi nad Labem a obcí Světí už popojíždí těžká technika. Bagry vjíždějí na pole a rozhnují zeminu. Podobně to vypadá i na konci připravovaného úseku u Smiřic. Také tam se dvojice rypadel zanořuje do hlíny a upravuje prostor, kam se za pár dní nastěhují desítky dělníků.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) předalo staveniště sdružení firem Eurovia, Metrostav a Swietelsky v pondělí. Samotná stavba však zatím nezačala, nejprve musí přijít na řadu přípravné práce.

„Jde o jeden z důležitých termínových milníků. V tuto chvíli už je na místě technika pro první práce a finišuje se realizační dokumentace stavby. Podle harmonogramu se buduje zařízení staveniště. Fakticky tedy už byla stavba zahájena,“ vysvětluje mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Stavební firmy se zatím věnují především administrativě. Přesto už je na několika místěch budoucí dálnice čilý ruch.

„Navážíme tam techniku na provádění zemních prací a provádíme dílčí práce. Probíhá vytyčování inženýrských sítí a jejich následná ochrana proti poškození. Plné rozeběhnutí prací předpokládáme dle počasí v nejbližších týdnech,“ popisuje mluvčí společnosti Eurovia CS Iveta Štočková.

Nejdřív mosty

Stavbaři se zatím nenastěhovali k současnému ukončení pražské dálnice. Začnou pracovat na několika jiných místech současně, kde jsou práce nejnáročnější. Jde hlavně o stavby mostů nebo dálniční sjezdy. Na 15,2 kilometru dlouhém úseku vznikne 11 dálničních mostů, po dalších 7 mostech dálnici překlenou vedlejší silnice a jeden most bude i na větvi dálniční křižovatky poblíž areálu bývalého ČKD.

„Budeme postupovat bodově po celém úseku stavby, kde bude dle harmonogramu či vznikajícímu objektu potřeba. Až pokládka finálních vrstev dálnice postupuje na první pohled systematicky,“ doplňuje Štočková.

Dálnice má být podle dva týdny starého dodatku smlouvy hotová do 5. května 2022, další rok pak budou trvat dokončovací práce za provozu. Víc než půl roku předtím má být hotový i navazující úsek ze Smiřic do Jaroměře. Původně se mělo začít se stavbou dříve, slavnostní poklepání základního kamene se odehrálo už 2. října, jenže ŘSD a stavbaři se nedohodli na předání staveniště. Cena tak kvůli průtahům stoupla na 2,74 miliardy korun bez daně.

Rozšířená krajnice jako cyklostezka

Na stavbu dalšího úseku dálnice čekají nejen řidiči, ale především obyvatelé Hradce Králové. Nová část D11 má spolu se stavbou D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Časy fungovat jako obchvat města. Budování autostrády však vyhlížejí i ve Stěžerách. Při stavbě nadjezdu nad dálnicí na stávající silnici z Hradce Králové na Nový Bydžov totiž vznikne na vozovce takzvaná rozšířená krajnice, která má sloužit jako cyklostezka. Radnice na ni pak naváže cyklostezkou podél silnice až do obce.

„Zatím čekáme na stavební povolení. Jsme domluvení s ŘSD, že rozšíření mostu předfinancuje obec Stěžery, ale máme přislíbenou spoluúčast od Královéhradeckého kraje a magistrátu. Na cyklostezku budeme žádat dotaci. Pokud na podzim stavební povolení získáme a poté i dotaci, mohli bychom stavět v roce 2020,“ uvažuje starostka Stěžer Dagmar Smetiprachová (Naše obec).

Komplikovanější situace je s pokračováním cyklostezky od dálnice k Hradci Králové. Město zatím nemá potřebné pozemky. Stezka tak bude končit před kruhovým objezdem na silnici I/11.