Cyklověž v Hradci Králové byla první podobnou stavbou v Česku.

Cyklověž v Hradci Králové byla první podobnou stavbou v Česku. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Průkopnická cyklověž po šesti letech od hradeckého nádraží zmizí

  • 11
Radní Hradce Králové odmítli zaplatit soukromé firmě ztrátu za provoz cyklověže u nádraží. Garáž pro kola je už půl roku zavřená a nyní čeká na rozebrání, protože překáží stavbě nového hotelu v místě současného Černigova. Město ji ani neodkoupí.

Ještě před několika měsíci se zdálo, že se nové vedení Hradce Králové se společností Systematica na odkupu první evropské cyklověže, která stojí od roku 2013 před hradeckým hlavním nádražím, domluví.

Záměr ale ztroskotal na tom, že radnice nenašla vhodný pozemek, kam cyklověž přesunout. Na současném místě zůstat nemůže, protože by překážela stavbě nového hotelu. V hledáčku byly třeba areály vysokých škol.

Jenže cyklověž by musela stát na pozemku města a nesměly by pod ní být inženýrské sítě, ale takových parcel v místech s velkou frekvencí cyklistů moc není.

„Místa se hledají, ale asi nejsou. Dávat to k zimnímu stadionu postrádá smysl, protože když k věži po utkání přijde 30 lidí, poslední bude na kolo čekat čtvrt hodiny. Místo nebylo nalezeno za minulých šest let a teď za tři měsíce ho nikdo nevyčaruje,“ řekl náměstek hradeckého primátora Jiří Bláha (ODS).

Investor Rudolf Bernart dlouhodobě tvrdí, že předchozí vedení radnice v minulosti slíbilo, že bude-li projekt úspěšný, Hradec parkovací věž pro kola u nádraží koupí.

Jenže záměr radních se v roce 2017 ani nedostal na hlasování zastupitelstva a zájem o odkup od té doby ochladl natolik, že Bernart loni na město podal žalobu pro zmařenou investici.

Protože město neví kam věž umístit, přišel Bernart na poslední jednání se zástupci města s jinou nabídkou. Zdůraznil, že první evropská cyklověž udělala Hradci Králové velkou reklamu, a chtěl uhradit alespoň ztrátu za její několikaletý provoz. Zatímco původně nabízel její prodej za 5,5 milionu korun, nyní by se spokojil se zhruba čtyřmi miliony.

„Cyklověž by zůstala jejich majetkem a na svůj náklad by ji odstranili. Takovou dohodu o narovnání však rada odmítla,“ sdělil Bláha.

„Předpokládám, že pan Bláha přijde s nějakým vlastním návrhem. Obě strany se tváří tak, že chtějí situaci nějak zklidnit a srovnat se s námi za tu původní věž,“ reagoval na odmítnutí radních Bernart.

Kdyby prý prý město projevilo nezájem o cyklověž již v minulosti, mohl by ji býval nabídnout k prodeji jiným kupcům.

Systematica cyklověž uzavřela loni v červnu. Před několika dny jí vypršela nájemní smlouva na pozemek a teď bude jednat s majitelem hotelu Černigov, do kdy ji musí odstranit.

Věž nové generace by snad mohla vzniknout opět u nádraží

Bernart však věří, že cyklisté v Hradci se v dohledné době nové cyklověže u nádraží přece jenom dočkají. Stát by mohla například na pozemku Českých drah na kraji Riegrova náměstí směrem k autobusovému terminálu.

„V prostoru parkoviště, kde je roh plotu vedle železniční polikliniky, a v prostoru před správní budovou nádraží jsou navrženy asi tři varianty, které se teď nějak hodnotí,“ odhalil plány Rudolf Bernart.

Investorem stavby by podle něj mohla být Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), pro kterou nyní firma dokončuje za 16 milionů korun cyklověž v Čelákovicích. Nemělo by jít o přesun stávajícího objektu, ale o kolárnu nové generace podobnou té čelákovické, která je vybavena také dobíjecí stanicí pro elektrokola či převlékárnou.

„Doufáme, že to nebude jen pilotní projekt, ale že se z toho stane trend. Požádali jsme město, aby napsalo na SŽDC žádost o součinnost při hledání místa pro kolárnu před nádražím, ale dodnes ten dopis nemáme,“ posteskl si Bernart.

Zato na radnici už odpověď železničářů mají, není však příliš optimistická. Město by přitom stavbě dalo zelenou.

„S městem o výstavbě zatím nejednáme. Bohužel na tyto projekty nelze čerpat dotace, proto jsou hrazeny ze státních zdrojů,“ informoval mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Záběry ukazují dobu, kdy cyklověž ještě sloužila:

18. února 2013