Sobota 18. září 2021, svátek má Kryštof
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 18. září 2021 Kryštof

Autoprůmysl přináší do kraje prosperitu, firmám ale nastává těžké období

  7:21
Automobilový průmysl přináší do Královéhradeckého kraje prosperitu a investice, nad budoucností odvětví se však vznáší otazníky. V regionu fungují dvě pobočky automobilky Škoda Auto i další dodavatelské firmy. Jejich dopad na zaměstnanost je značný. Pozitiva střídají obavy, zda nepřichází další krize.

Dělníci na montáži ve Škodě Auto Kvasiny přecházejí od papíru k digitální dokumentaci (23. 4. 2019). | foto: Tomáš Hejtmánek, MF DNES

Firmy z oboru automotive, kterých je v kraji požehnaně, se snaží o modernizaci a optimalizaci výrobních procesů. Také však netrpělivě čekají na další vývoj situace na světových trzích, zejména v Německu.

Fotogalerie

„Autoprůmysl je zásadní veličina, která bude ovlivňovat situaci v celém kraji. Může potenciálně představovat výrazné riziko. Je jasné, že firmy nebudou úplně ochotné sdělovat výhledy do budoucna ani informace, které o situaci mají. Nicméně vidíme vývoj v Evropě a ve světě i obrovský otazník týkající se elektromobility,“ říká ředitel krajské pobočky Úřadu práce v Hradci Králové Martin Horák.

Podle něj je kondice firem v autoprůmyslu dobrá a v příštím půlroce až roce se nepředpokládají zásadní výkyvy. „Otázkou je, jaké informace jsou automobilky ochotné poskytnout. Navíc je tam tolik různých vlivů, že se situace může poměrně rychle změnit,“ podotkl Horák.

Naději, že příznivý trend bude pokračovat, však rozhodně nesdílí například místopředseda Asociace exportérů a předseda představenstva společnosti Atas elektromotory Náchod Otto Daněk.

Stačí se zeptat na výhled do příštího roku. „Nebude to žádná hitparáda. Byť vláda tvrdí, že žádná krize neexistuje a že dochází jen ke zpomalení růstu, já to tak nevidím. Myslím si, že krize přijde a bude to krize, která přijde z Německa. Za jak dlouho to bude? Řeknu vám dokonce, že už je tady,“ tvrdí šéf úspěšné firmy.

Obavy z odchodu firem na levnější trhy nemá: „To zatím nepředpokládám, vidím jiné problémy. Jednak očekávám, že jakmile si americký prezident Trump vyřídí své záležitosti s Čínou, vrhne se na Evropskou unii, potažmo na autoprůmysl a cla. Druhým výrazně negativním bodem bude příprava přechodu na elektromobilitu. Ta automobilový průmysl velmi ovlivní a přitom nepřinese žádný pozitivní ekologický efekt, spíš naopak.“

To však podle podnikatele Daňka zdaleka není všechno. „Téměř 80 procent zdrojů lithia a výroby baterií je v Číně. Čína tak bude mít velmi významný regulační prostředek a vliv na ceny elektromobilů. Čína také vynechala vývoj motorů na fosilní paliva a už řadu let se zabývá vývojem elektromotorů. Má tak velký náskok proti ostatnímu světu,“ namítá Daněk.

„Nejlevnější elektromobily vyráběné v Česku se cenou pohybují okolo 420 tisíc korun. Za takové peníze jde s nadsázkou o nákupní tašky. Taková auta mají deklarovaný dojezd 380 kilometrů, ale nikdo již nezmiňuje, že se u toho nesmí pouštět klimatizace nebo topit, jet rychleji než 90 kilometrů za hodinu a podobně. Celkově bude elektromobilita horší a mnohem dražší než provoz klasických automobilů,“ varuje Daněk.

Kam se autoprůmysl posune v budoucnu, nikdo neví

Lidé v kraji pracující v automobilovém průmyslu se prý zatím o práci bát nemusejí. Do budoucna bude klíčové, jak se budou firmy situaci přizpůsobovat a jak se jim podaří reagovat na změny, které se dnes jen těžko předpovídají.

„Záleží na tom, jestli se zejména Škodovce, která je pro nás zásadní, podaří udržet v čele pelotonu, pokud jde o vývoj nových technologií. To dnes nikdo nedokáže odhadnout. V každém případě platí, že pokud se firmám v autoprůmyslu povede zachytit vývoj, nárůst nezaměstnanosti by nemusel být výrazný. Naopak, pokud se to nepodaří, případně přijde nějaký propad, který dnes nepřipouštějí, tak se to na nezaměstnanosti projeví velmi výrazně,“ říká ředitel pracovního úřadu Horák.

Naznačuje i řešení budoucích změn: „Ve střednědobé budoucnosti nastane změn hned několik a je otázka jejich kombinace, jaký budou mít efekt. Máme tady průmysl 4.0, tedy nástup nových technologií bez ohledu na konkrétní obory, další věcí je demografický vývoj, stárnutí populace, otázka potřeby pomáhajících profesí. Netroufnu si odhadnout, jak bude trh práce vypadat třeba za pět let. Pokud někdo říká, že to ví, vymýšlí si.“

Obranou bude změna výroby

„O průmyslu 4.0 všichni mluví, ale nikdo o tom pořádně nic neví. Je to dobrá věc, ale týká se hlavně velkých firem, protože představuje obrovské investiční požadavky. Návratnost, zejména pokud se nevyrábějí velké série, je velmi dlouhá, ceny robotů spolu se softwarem jsou drahé. Průmysl 4.0 nás nezachrání. Zachránilo by nás jedině to, kdyby poslanci, ať už v Bruselu, nebo u nás, než přijmou opatření, která mohou být likvidační, začali více komunikovat s odborníky,“ upozorňuje Daněk.

Zamýšlí se nad možnostmi, jak by se měly přizpůsobit novinkám firmy navázané na autoprůmysl: „Jedinou obranu pro ně představuje změna výroby směrem k tomu, co budou potřebovat výrobci elektromobilů. Hroby těch, kteří se nepřizpůsobí, budou vroubit cesty, kudy se bude ubírat průmysl.“

Z automobilek by se lidé mohli vrátit ke svým oborům

Na špatné časy se již připravují velké německé automobilky. Propouštění se dotkne i jejich dodavatelů.

„Je zřejmé, že tato situace dopadne na jednotlivé firmy různě. V souladu s celkovým ekonomickým zpomalením očekáváme u dodavatelů automobilového průmyslu v letošním roce pokles v řádu jednotek procent a obdobně v tom následujícím,“ míní výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

Závislost Královéhradeckého kraje na automobilovém průmyslu je spojena zejména se závody Škoda Auto v Kvasinách a ve Vrchlabí. Pokud by těmto významným zaměstnavatelům klesl vlivem nižší poptávky objem výroby, bilanci nezaměstnanosti by to mohlo zle poznamenat.

Na druhou stranu by případné potíže automobilového průmyslu mohly přinést i pozitivní efekty. Lukrativní odvětví totiž láká pracovníky ze zcela jiných oborů. Třeba v Orlických horách proto zejména v zimní sezoně chybějí pracovníci v ubytovacích zařízeních a v cestovním ruchu obecně.

„Pokud by ve výrobě aut došlo k útlumu, mohlo by to jiným zaměstnavatelům paradoxně pomoci a situace by se mohla normalizovat. Zejména na Rychnovsku pracují v autoprůmyslu lidé z odlišných profesí a ti v nich teď samozřejmě chybějí,“ uzavírá Horák.

Automobilka v Kvasinách na jaře 2019 začala digitalizovat výrobu

30. dubna 2019


Parlamentní volby v roce 2021 se konají ve dvou dnech, v pátek 8. října od 14 do 22 hodin a v sobotu 9. října od 8 do 14 hodin. Ve volbách vybíráme dvě stovky poslanců Sněmovny ve 14 volebních krajích.

Krajští lídři: Martin Hanousek, Jan Birke, Zdeněk Ondráček, Luďka Tomešová, Klára Dostálová, Vladimíra Lesenská, Ivan Adamec, Martin Jiránek

  • Nejčtenější

Neukáznění turisté na Sněžce ničí geologický proces trvající tisíce let

Povrch Sněžky je v neustálém pohybu, naše nejvyšší hora tak kromě turistů přitahuje odborníky kvůli geologickým jevům....

Drzost nezná mezí. Řidiči si v Krkonoších jezdí, kde chtějí. Klidně i na vrcholy

Premium Motorkáři a jezdci na čtyřkolkách, kteří se prohánějí v chráněných lokalitách Krkonošského národního parku, kde nemají...

Po čtrnáctileté dívce pátrá policie třetí den. Svědci ji viděli v černé paruce

Od pátečních ranních hodin pátrají policisté po čtrnáctileté dívce ze Dvora Králové nad Labem, která už o den dříve...

Prý jsem nebezpečný, diví se farář, jenž přes protesty buduje komunitu

Premium Když se před dvěma lety dobrušský farář Augustín Slaninka rozhodl vybudovat na samotě v Běstvinách u Dobrušky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Paraglidistka skončila v korunách stromů. Svědci zahltili linky horské služby

V pátek odpoledne horští záchranáři v Krkonoších pomáhali uvázlé paraglidistce, která nezvládla let pod Černou horou....

Nesmysly o inflaci v Česku. Znovu bude nízká, uvidíte, tvrdí ekonom Michl

Premium ČSÚ zveřejnil, že inflace je nejvyšší od roku 2008, 4,1 %. Hned v pátek jsem k tomu vydal v MF DNES článek „Nebojte se...

Chci přidat 20 tisíc. Generaci Z kuráž nechybí, s trpělivostí už je to horší

Premium Sedmatřicetiletý Libor vede pobočku banky v krajském městě. Za poslední měsíce přijal několik mladých lidí, dvacátníků...

Hladovění je to nejlepší, co pro sebe lidé mohou udělat, říká neurolog

Jde o největší problém současné medicíny, a to bez ohledu na covid-19 - Alzheimerova nemoc, nejčastější typ demence....

  • Další z rubriky

OBRAZEM: Osvětlovací „lízátka“ čekají na hradeckém stadionu na renovaci

Čtyři stožáry s osvětlením, ikonická lízátka na fotbalovém stadionu v Hradci Králové, jdou k zemi jeden za druhým. Čeká...

Trumfem Muzejní noci v Hradci je rudolfínská éra i virtuální realita

Sedm hradeckých institucí se spojilo pro dnešní Muzejní noc. Vybrat si může každý podle gusta: od císaře Rudolfa II....

Zánik nám nehrozí, míní poslanec a krajský lídr komunistů Ondráček

Podle průzkumů veřejného mínění před volbami komunisté spadli pod pětiprocentní hranici a je možné, že se poprvé do...

Referendum o EU dotáhneme do konce, říká krajská lídryně SPD Lesenská

Sedmapadesátiletá ředitelka Úřadu práce v Ústí nad Orlicí Vladimíra Lesenská, lídryně kandidátky SPD v Královéhradeckém...

Gabriela Soukalová je poprvé maminkou, narodila se jí holčička

Bývalá biatlonistka Gabriela Soukalová (31) se stala maminkou. S partnerem Milošem Kadeřábkem přivítala moderátorka na...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

Začalo to jako chřipka, pak vzal Tereze meningokok nohy a zničil ledviny

Před čtyřmi lety si Tereza myslela, že nastydla na kole. Jenže druhý den už ležela na JIP a kvůli meningokokové infekci...

Žena nemá žádné kamarádky, aby nesváděla svou postavou jejich partnery

Sedmadvacetiletá Moriah Millsová z Georgie se živí jako modelka a na své křivky je velmi hrdá. Nepodstoupila údajně...

Probudila mě bolest nehtů. Od té doby nemohu chodit, říká Alfred Strejček

Už téměř čtyři roky je Alfred Strejček (79) zcela odkázaný na péči druhých. Herci, recitátorovi, moderátorovi a...