Autobusové nádraží v Nové Pace na Jičínsku.

Autobusové nádraží v Nové Pace na Jičínsku. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Hradecký kraj uzavře smlouvy na autobusy za miliardy, uspěl s odvoláním

  • 0
Královéhradecký kraj uspěl s rozkladem proti rozhodnutí antimonopolního úřadu, který v září zrušil tendr na desetiletý provoz autobusů v regionu za 7,7 miliardy korun. Může proto s dopravci uzavřít smlouvy. Kvůli průtahům s výběrem firem začnou nové autobusy jezdit o půl roku později.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se aktuálním výběrovým řízením na veřejnou autobusovou dopravu v Královéhradeckém kraji na roky 2020 až 2030 zabýval několikrát. Dostal osm návrhů a tři podněty od neúspěšných dopravců. Celkem vedl devět správních řízení. V září tendr zrušil, avšak nikoliv kvůli námitkám uchazečů, ale takzvaně z moci úřední. ÚOHS se nelíbilo jedno z kritérií a tvrdil, že soutěž nebyla hodnocena podle ekonomické výhodnosti.

Kraj proti rozhodnutí podal rozklad a označil ho za nepředvídatelné a věcně nesprávné. Pozastavil se tehdy nad tím, že úřad navrhl jiná hodnotící kritéria, což mu nepřísluší: „Navrhovaná řešení nejsou v praxi použitelná a vedla by k neporovnatelnosti nabídek,“ uvedlo v září hejtmanství v tiskovém prohlášení.

„Dané kritérium bylo jednoznačně a jasně popsáno a vyjadřuje ekonomickou výhodnost na základě toho, co zadavatel předpokládá v rámci plnění zakázky. Tento postup a hodnotící kritéria jsou obvyklá a používají je i ostatní zadavatelé veřejné dopravy,“ sdělil Jan Tejkal, advokát z kanceláře Fiala, Tejkal a partneři, která kraj zastupuje.

Antimonopolní úřad nakonec argumenty kraje uznal a potvrdil platnost výběrového řízení. Rozhodnutí už nabylo právní moci, kraj chce s dopravci podepsat smlouvy do konce ledna.

„Je to vůbec největší zakázka v historii Královéhradeckého kraje. Jsem rád, že se nám to podařilo po 13 měsících intenzivní práce zvládnout. Předpokládám že na konci ledna už budeme mít všechny smlouvy uzavřené,“ řekl první náměstek hejtmana pro dopravu Martin Červíček (ODS).

Zakázka na autobusovou dopravu v kraji je rozdělená do osmi oblastí. Kraj ji vypsal loni na konci října, v polovině května nabídky podalo devět firem a sdružení, dosud pro kraj jezdilo 11 dopravců. Kraj hodnotil celkem 31 nabídek v osmi oblastech.

Hned ve třech oblastech bude jezdit zcela nový hráč, firma Transdev Morava, která je dceřinnou společností francouzského Transdevu. Ve sdružení s rychnovským dopravcem Audis Bus bude zajišťovat autobusy na Rychnovsku, Novoměstsku a Trutnovsku. Dopravu na Náchodsku zajistí CDS Náchod, na Broumovsku sdružení CDS Náchod a P-Transport a na Hradecku, Královédvorsku a Jičínsku BusLine KHK.

Arriva a ICOM z krajských linek zmizí

Z kraje zcela zmizí autobusy v barvách Arrivy a ČSAD Ústí nad Orlicí z koncernu ICOM transport. Obě společnosti kraj z tendru vyloučil a zamítl i jejich námitky, poté si obě stěžovaly u ÚOHS. Podnět k antimonopolnímu úřadu v červnu podala také Autobusová doprava Podbořany a PK - transbus.

„Všech devět správních řízení je v současné době zastaveno v náš prospěch,“ dodal Červíček.

Autobusy měly původně podle nových smluv jezdit deset let od září 2020. Po intervenci ÚOHS však vyvstala otázka, zda se noví dopravci stihnou včas připravit. Kraj nakonec odložil změnu dopravců na duben 2021. Desetiletá platnost smluv zůstává. Současné smlouvy s dopravci jsou na dobu neurčitou a podle kraje je není třeba prodlužovat.

„Chtěli jsme, aby dopravci měli dost času na zajištění všech náležitostí souvisejících s plněním zakázky jako je třeba zajištění autobusů a další techniky. Vzhledem k tomu, že výběrové řízení je ukončeno až nyní, termín jsme posunuli,“ vysvětlil Martin Červíček.

Wifi, klimatizace a informační systém

Zakázka za 7,7 miliardy korun počítá s nasazením 248 linkových autobusů, které ročně najedou 18,4 milionu kilometrů. Roční cena za obsluhu celého kraje může být až 716,2 milionu korun, přitom se počítá s postupným nárůstem, který má dopravcům za deset let trvání smlouvy kompenzovat narůstající náklady. Od sumy se odečítají peníze vybrané na jízdném.

„Všechny autobusy budou mít od začátku klimatizaci a připojení wifi. Nejméně 40 procent z nich bude nízkopodlažních a do čtyř let se poměr nízkopodlažních vozů zvýší nejméně na 80 procent. Nemůžeme vyloučit, že k tomu dojde už dříve,“ popsal parametry nových smluv vedoucí odporu dopravy Královéhradeckého kraje Tomáš Jurček. 

Nejpozději po čtyřech letech provozu by měly být ve všech vozech také vnitřní informační panely. Cestující by na nich měli vidět informace o aktuální dopravní situaci, například o zpoždění přípojů ve stanicích.

Hejtmanství vybírá dopravce pro desetiletý provoz veřejné autobusové dopravy přes čtyři roky. Původně se mělo podle nových smluv jezdit již v roce 2017, tehdy měly mít hodnotu 5,5 miliardy korun. Proti podmínkám se však postavili odboráři, kteří se obávali, že desetileté smlouvy prakticky zmrazí růst platů. Navíc poukázali na nesmyslné dojezdové časy, které by autobusy v reálném provozu neměly šanci stihnout. V lednu 2016 oblékli protestní oranžové vesty, přesně v den, kdy o tendru jednali krajští radní. Ti sice tendr schválili, ale na jaře ho pozastavil a později úplně zrušil antimonopolní úřad kvůli nezákonným podmínkám.

Kraj poté zvažoval, že založí vlastní dopravní firmu a autobusy si bude provozovat sám. Nové vedení však nápad po volbách zavrhlo. Ještě předtím musel kraj s dopravci uzavřít dočasné smlouvy ve zrychleném režimu. Ty platí dodnes, přestože je dopravci na konci loňského roku vypověděli a požadovali navýšení cen. Kraj na to po sérii jednání na jaře přistoupil.