Regionální doprava Oredo v Královéhradeckém kraji

Regionální doprava Oredo v Královéhradeckém kraji | foto: Martin Veselý, MAFRA

Antimonopolní úřad zrušil tendr na zajištění veřejné autobusové dopravy

  • 2
Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil výběrové řízení na zajištění veřejné autobusové dopravy v Královéhradeckém kraji pro léta 2020 až 2030. Jde o soutěž na zakázku za 7,7 miliardy korun. Královéhradecký kraj proti rozhodnutí úřadu podá rozklad.

„Zadávací řízení jsme zrušili kvůli netransparentnostem ohledně hodnocení nabídek. Konkrétně kvůli tomu, že soutěž nebyla hodnocena podle ekonomické výhodnosti nabídky,“ řekl iDNES.cz Martin Švanda, mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Kraj rozhodnutí úřadu obdržel v pátek večer. V sobotu o něm informoval v tiskové zprávě (celé její znění najdete zde).

Z informace kraje vyplývá, že ÚOHS vyhověl námitce, která se týkala jednoho z kritérií ve výběrovém řízení. Konkrétně šlo o cenu za jeden ujetý kilometr.  V soutěži se kromě ceny za kilometr při objednaném rozsahu dopravy hodnotila i cena za kilometr v případě, že si kraj objedná vyšší objem počtu kilometrů. 

„ÚOHS nyní soutěž zrušil na základě námitky jednoho z účastníků soutěže, který poukazuje na to, že v případě objednání menšího objemu se vysoutěžená cena mění v nevýhodnou,“ uvedl kraj.

Náměstek hejtmana pro dopravu Martin Červíček iDNES.cz řekl, že s námitkou uspěla společnost Arriva. „Oficiální rozhodnutí ÚOHS jsme nedodrželi, předpokládám, že se k nám dostane v pondělí,“ řekl MF DNES mluvčí Arrivy Martin Farář.

Podle Švandy ale úřad nerozhodl na základně podnětu účastníka soutěže, ale takzvaně „z moci úřední“. „Žádný navrhovatel v tomto případě správního řízení nebyl,“ dodal Švanda.

Rozhodnutí ÚOHS není zatím pravomocné, kraj má 15 dnů na podání rozkladu. „Podáme jej v co nejkratší době,“ potvrdil Červíček s tím, že veřejná zakázka zrušena není. ÚOHS se s rozkladem musí vypořádat do 60 dnů.

Kraj s postupem úřadu nesouhlasí

Už nyní je jasné, že uzavření soutěže na dopravce se protáhne. Kraj je ale přesvědčený, že podanou námitkou se ÚOHS neměl zabývat. „neboť podnět podala osoba, která nepodala v téže věci námitky“.

Červíček dále vypočítal, proč podle kraje je rozhodnutí úřadu chybné. Podle něj relevantně neposoudil to, že kraj nepředpokládá snížení rozsahu dopravního výkonu, ale naopak počítá s jeho nárůstem. Úřad také podle Červíčka zcela nesprávně interpretuje zákon o zadávání veřejných zakázek a navrhuje jiná hodnotící kritéria, což mu nepřísluší.

„Prvostupňové rozhodnutí ÚOHS považujeme za zcela nepředvídatelné, nesprávné a naprosto nesmyslné,“ uvedl první náměstek hejtmana s tím, že věří, že s rozkladem kraj uspěje a úřad hodnotící kritéria tendru posvětí.

Podle Švandy ÚOHS nenáleží komentovat „domněnky“ zadavatele soutěže. „Samozřejmě jakákoliv strana, proti které se rozhodne, má různé výhrady, a ty může uplatnit v rámci rozkladu,“ reagoval na výtky mluvčí ÚOHS.

Nový dopravce má začít jezdit za rok

Kraj už má vybrané všechny dopravce na zajištění linkové dopravy ve všech oblastech a čeká na ukončení řízení vedeného u ÚOHS. Pak by mohl podepsat s dopravci smlouvu. Kraj se už také vypořádal s několika námitkami podanými na autobusový tendr.

Královéhradecký kraj tendr na dopravce pro zajištění dotované linkové dopravy vypsal loni v říjnu, nabídky firmy podaly v květnu. Zakázka je rozdělena na osm oblastí, zajištění dopravy má přesah i na území sousedních krajů. Plnění zakázky by mělo začít od změny jízdních řádů v září 2020. Rozsah výkonu dopravy kraj stanovil na 18,4 milionu autobusových kilometrů ročně. Zakázka počítá s nasazením 248 autobusů.

Tři oblasti vyhrála společnost BusLine KHK. Tři má i sdružení Transdev Morava a Audis Bus. Zbylé dvě mají obsluhovat sdružení společností CDS Náchod a P-Transport a sama společnost CDS Náchod. Nyní pro kraj autobusovou dopravu zajišťuje 11 společností. Nově by se na autobusové dopravě mělo podílet pět firem. Zakázka je finančním objemem největší za dobu existence kraje.

, ,