Pátek 28. února 2020, svátek má Lumír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Diskuse k článku

Zemřel první Čech v NHL Jaroslav Jiřík. Pilotoval letadlo a zřítil se

Jaroslav Jiřík, legenda brněnské Komety a první Čech, jenž si kdy zahrál NHL, tragicky zahynul ve věku 71 let. Někdejší slavný hokejista pilotoval ultralehké letadlo, které se v pondělí okolo poledne zřítilo nedaleko ulice Turistická v brněnské městské části Medlánky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

babacek

Jaroslav Jiřík

To byla skutečná Česká hokejová legenda. Sbohem.V

0/0
12.7.2011 8:03

kebab

V tomhle věku

je i pilot schopen nabourat do stromu

0/0
11.7.2011 21:45

Bjorn Ole Klaksson

Zvláštní je, že se tady diskutuje

o letadlech a o lítání více než-li o hokeji.....8-o

0/0
11.7.2011 21:19

stefi_ul

Re: Zvláštní je, že se tady diskutuje

a o cem by se melo diskutovat, kdyz umrel v letadle jako pilot???

0/0
12.7.2011 15:48

vaclavator01

smysl

Ano, chápu potřebu mnoha lidí se k lidskému neštěstí vyjádřit. Chápu i potřebu těch, kteří tomu rozumí, vysvětlit laikům důvody, proč se občas stane nějaká nehoda. Ale opravdu nepochopím zabedněné omezence, voly a podobné individua, jejichž nejoblíbenější vlastností je ukazovat na pochybení druhých. Víte kulový co se v tom letadle  dělo, nemáte tušení proč lidé vůbec létají, a už vůbec nikdy nepochopíte jak to máme rádi. Takže až budete mít pocit, že musíte někomu něco zdělit, přijďte na nějaké letiště ve vašem okolí, zkuste zjistit o čem to lítaní je a pak tady provádějte veřejný myšlenkový blitky.....

Děkuji..

+2/0
11.7.2011 21:17

kiv

Re: smysl

R^ naprostý souhas.

0/0
11.7.2011 23:31

Bjorn Ole Klaksson

Sice se ti u nás v Plzni jako trenérovi

moc nedařilo, ale každej náš slušnej fanda lituje Tvého odchodu. Jsi legenda, Bramboro!R^[>-]

0/0
11.7.2011 21:08

jezdci apokalypsy

Jméno Jaroslav Jiřík slyším poprvé v životě.

0/0
11.7.2011 20:46

Bjorn Ole Klaksson

Re: Jméno Jaroslav Jiřík slyším poprvé v životě.

protože o hokeji víš velký bobek.......čti raději Revue

0/0
11.7.2011 21:05

pučmidrát

Hm., jestli jsem se dobře díval, tak to mohl být

Kitfox Vexan. Který je docela podařený a hornoplošník. Vyrábí se již řadu let.  Ten jen tak do vývrtky nepadá. Podle zpráv TV ZNOVA mu údajně vynechával,motor již na zemi. Tak že při startu asi spadl "na ztrátě rychlosti".Jinak je to dvojmístné éro. Proto zřejmě hledali po okolí tandemistu. V USA které nelétá podle JAR, byl jeden čas v kategorii experimentál. Jinak na Cessnu musí být již piloťák PPL, což je cenově někde jinde než na "sportovní létající zařízení".tedy např. ULa.

0/0
11.7.2011 20:43

at-man

Ultralighty

predesilam ze jsem laik, ale ziskavam dojem, ze UL jsou vsechno, jen ne bezpecny. Je to dojem spravnej ?  A pokud ano, proc na tom lidi porad litaji ? Jasne ze pujde i o cenu a penize, ale neni pro nadsence lepsi nez novej UL koupit treba starou Cessnu a litat v necem na co je spoleh ? Nebo je ta cena i tak tolik rozdilna ? Opakuji - jsem laik a zajima me to, nechci se do nikoho navazet.

Toho pana je mi lito - na druhou stranu, umrel pri tom co miloval a kdyz byl stastnej. Kolik lidi tohle muze rict ?

0/0
11.7.2011 20:11

piErcE

Re: Ultralighty

Ten dojem je špatnej. Novej ultralajt s pořádným motorem (čili ne různý subaru a trabanty) bude řádově bezpečnější, než olítaná Cessna s motorem 100h před generálkou.

0/0
11.7.2011 20:21

dalsu

Re: Ultralighty

Tak zrovna Subaru původně vyrábělo letadla, možná se ta firma akorát jinak jmenovala. A problém ultralightů je údajně ta lehkost. Nemá hmotu a tím pořádnou setrvačnost, ztratí snadno při blbým manévru dopřednou rychlost  a tím pádem i vztlak.

0/0
11.7.2011 20:38

piErcE

Re: Ultralighty

To je sice možný (historii fabriky neznám) ale do ULL se u nás (a asi nejen tu) hodně montujou jejich automobilový motory ... Na mě to moc důveryhodně nepůsobi, ale budiž.

No, co je blbý manévr? S ULL (legálně) v podstatě nic než letu rovně a 60° stupňových zatáček neuděláš a pokud přitáhneš a nevšimneš si, že jdeš s rychlostí pod minimálku - to je typická chyba pilotáže. Za to nemůže letadlo. A snadno ztratí rychlost a vztlak - no, to ztratí i Z-142 (a možná ještě rychlejc ..:) )

0/0
11.7.2011 20:49

dalsu

Re: Ultralighty

Jo  beru na vědomí, při ztrátě vztlaku spadne každý éro. Akorát jsem si kdysi četl na netu rozbor nehody ULL v Bechyni, kde zůstali dva lidi, který jsem docela dobře znal. Z tý zprávy, možná blbě, jsem pochopil, že pilot si dovolil manévr, který by mu možná v "dospělým" letadle prošel.

0/0
11.7.2011 21:01

kiv

Re: Ultralighty

Je tro podobný jako když zkusíš projet šotolinovou zatáčku se škoouu fobií HTP stejnou rychlostí co předtím  Sebastien Loeb se soutěžním speciálem. 100%i si  holt nabiješ hubu ... Každé éro má své dané limity - se Z143 těžko budeš dělat kopané výkruty ačkoli se Z226 to samozřejmě jde, ačkoli obě ta éra mají téměž identickou konstrukci, motor i vrtuli ...  Od toho má každý letadlo nějakou tu svou letovou obálku a tím dáno co s ním lze a co už nikoli ... K této konkrétní nehodě se nemá jakoukoli cenu do doby uveřejnění závěrečné zprávy na webu Ústavu pro zjišťování leteckých nehod vyjadřovat vůbec ... :-/

0/0
11.7.2011 23:38

piErcE

Re: Ultralighty

"Problém" ultralajtů je jinde. Jsou mnohem dostupnější, a tak se kolem nich motá podstatně víc lidí. A stává se z toho tak trošku i modní záležitost. A lítá na nich každý trotl. 

Když si projdeš výsledky vyšetřování nehod "velkých letadel" (myšleno cesssny apodobné) i nehod ultralajtů za poslední léta, tak výsledky jsou v podstatě shodné - naprostá většina nehod (90%, i víc) je způsobena nekázní pilota, a nikoli technickým problémem.

0/0
11.7.2011 20:24

soc01

Re: Ultralighty

U UL jsou požadavky v rámci předpisu výrazně jednodušší a mírnější, nicméně ano, většina nehod je způsobena nekázní.

0/0
11.7.2011 20:26

soc01

Re: Ultralighty

UL jako takový je sportovní létající zařízení podle předpisu UL-2: www.laa.cz/formular_download.php?FORMULAR_ID=12.

Prostě jednodušší certifikace a získání průkazu. V současné době je na trhu dost silná konkurence na to, aby byly spolehlivé. Nicméně jak zmiňuje pierce, dostupnost je výrazně lepší. Navíc se UL svými výkony čím dál víc přibližují dospělým letadlům, takže svým způsobem je na průser zaděláno.

0/0
11.7.2011 20:29

ivan.ivan

Re: Ultralighty

Z aut alebo motoriek taký pocit nemáš?

0/0
11.7.2011 20:54

Mack

Minuta ticha

co tak , kamaradi , ne minuta , ale uplne ticho by bylo na miste ? Trochu piety by neskodilo !V!!

0/0
11.7.2011 19:59

KAY

Re: Minuta ticha

naprosto souhlasím

0/0
11.7.2011 20:05

komeťák1979

Re: Minuta ticha

to Mack: naprostý souhlas. Je ho velká škoda.;-( Upřímnou soustrast všem pozůstalým.

0/0
11.7.2011 20:32

SEND-i

:-(

a ja si jeste kamaradovi na pivu stezoval, kdyz jeli hasicske auta kousek od zahradky rstaurace smerem na letiste, ze jsem rano nestacil vypnout kulmu a chytlo to az ted! ha ha ha!:-( to je smutne, ted zpetne si uvedomit, proc a kam jeli...

0/0
11.7.2011 19:59

KAY

Jsme opravdu národ ubožáků??

V tomto článku jde přece o smrt člověka. Je jasné že když umře babička někoho z nás, tak se o tom psát nebude. Tenhle člověk byl veřejně známý a tak se o něm píše. Ale to přece není důvod urážet, anebo si dokonce dělat srandu z příčiny jeho úmrtí. I on byl někomu blízký a bude mu chybět. Tak snad by stačilo napsat jen-"čest jeho památce"-a vynechat rádoby vtipné-leč úplně bezduché komentáře!!

0/0
11.7.2011 19:51

xychteen

Re: Jsme opravdu národ ubožáků??

Obávám se, že jsme.

0/0
11.7.2011 20:00

kocourek25

Za "Jardou" ...

Škoda Tě hokejový barde. Byla radost se na Tě dívat jak na "Kometě" tak i v nároďáku jak " válíš ".  Takovou smrť sis

jistě nezasloužil. Ono v  71 si dokazovat , že je Ti 50 a navíc v tomto sportu je veliké riziko. Bohužel vrátit už to nejde a

každy je strůjcem svého pobytu tu na zemi. Ať je Ti země lehká. Nezapomeneme - byl jsi férový hráč a jistě i člověk.V

 Fanda Komety .

0/0
11.7.2011 19:50

komeťák1979

Re: Za "Jardou" ...

R^Krásně napsáno, 1000% souhlas. KOMETA FOREVERV

0/0
11.7.2011 20:34

Bjorn Ole Klaksson

Re: Za "Jardou" ...

připojuji se jako fanda ŠKODOVKY PLZEŇ

0/0
11.7.2011 21:07

komeťák1979

Re: Za "Jardou" ...

BRNO ZDRAVÍ PLZEŇ;-)

0/0
11.7.2011 22:30

sergio

Re: Za "Jardou" ...

škoda ,kocourku25,že jsi mě na ten hokej brával tak máloV

0/0
12.7.2011 19:00

Vendelín Nademlejnský mladčí 10

Já mám nalítáno hodně

konkrétně loni jsem letěl s ČSA do Londýna a podle mě příčinou nehody byl náraz letadla do toho pole

+1/0
11.7.2011 19:28

ouki

Re: Já mám nalítáno hodně

zjisti si nejdříve význam slova příčina :-P

0/0
11.7.2011 19:35

zabijack

r.i.p.

[>-]V;-(

0/0
11.7.2011 19:12

jaris07

tyvago takova smula!

REST IN PEACE .....

0/0
11.7.2011 18:57

xychteen

Jejda, tak to je mi fakt líto

:-(

0/0
11.7.2011 18:54

pilot Čkalov

Hm, je to tady samý odborník, nevíte někdo co to bylo za éro

Jednomístné nové UL a za mega? Za to se dá pořídit i dvoumístné.Letecké servery zatím chrápají!8-o

0/0
11.7.2011 18:41

meteon

Re: Hm, je to tady samý odborník, nevíte někdo co to bylo za éro

Měl by to být jednomístný Vixen. Předtím létal na dvoumístném, ten prodal a pořídil tento nový letoun.

0/0
11.7.2011 19:15

qsilence

Re: Hm, je to tady samý odborník, nevíte někdo co to bylo za éro

Ideální by bylo zeptat se někoho kompetentního. Policajt, ani náhodný kolemjdoucí asi těžko budou vědět, co to bylo za éro.

0/0
11.7.2011 19:17

FrantaVazoun

Artur Hailey

Čet sem něco od Hailyho o lítání. Důležité je zatáhnout podvozek, líp se letoun ovládá a při přistávání samozřejmě podvozek vytáhnout!!!![>-]

0/0
11.7.2011 18:21

běžný ovčan

Re: Artur Hailey

do takovýho terénu je lepší nechat ten podvozek zatažený, ale takové stroje, kterým letěl, mají většinou podvozek pevný

0/0
11.7.2011 18:23

maso pro doktora Jacksona

"Pilotoval letadlo a zřítil se"

lituji, ale Jaroslav Jiřík v tomto případě de facto téměř nic nepilotoval nebo ani nestačil pilotovat - nového miláška si dotáhl v neděli a hned při prvním letu v pondělí jak ho dostal do vzduchu tak šel za pár desítek sekund neovladatelně k zemi - o nějakém pilotování nemůže být v tomto případě ani řeči, desítky sekund udrží ve vzduchu takový tintítko každej druhej

.

ještě že to bylo bylo sice blízko ulice ale mimo chodce uff....no ono zřítit se s jakýmkoli letadlem na zem je samo o sobě drsně hustý - lidi na zemi se můžou akorát modlit, aby je je ten zřítící se neovladatelný eroplán netrefil - a je úplně jedno kdo sedí v kokpitu .....

0/0
11.7.2011 18:00

ivoš

Re: "Pilotoval letadlo a zřítil se"

Taky lituji, ale J. Jiřík měl pilotní průkaz hodně dlouho. Vezměte si prášek, jo? Vy byste to tintítko nejspíš do vzduchu vůbec nezvedl. Kdybych vám napsal upřímně, co si o vás myslím, mám na krku žalobu. Vlastně nemám, cenzor by mě dřív smazal. Umíte jezdit na kole?

0/0
11.7.2011 18:04

qsilence

Re: "Pilotoval letadlo a zřítil se"

A uvědomuješ si, že start a přistání jsou okamžiky, který jsou nejnáročnější na pilotáž? Tohle řekni nějakýmu pilotovi do očí a sleduj, co se stane...

0/0
11.7.2011 18:05

tuan3

Re: "Pilotoval letadlo a zřítil se"

.........přistávání je nejriskantnější fáze letu.To ti řeknou v první hodině výcviku pilotů.

Start z pohledu pilotáže tak nebezpečný není.

0/0
11.7.2011 18:19

ivan.ivan

Re: "Pilotoval letadlo a zřítil se"

Štart do sto metrov je všeobecne najnebezpečnejšia čast letu. Má to viac príčin. Motor ti bežal len krátko a je v režime maximálneho výkonu. Lietadlo máš nadstavené na stúpanie, tzv. natiahnuté a reakcia na vysadenie motoru je práve opačná a nakonec máš malú výšku....

0/0
11.7.2011 18:41

qsilence

Re: "Pilotoval letadlo a zřítil se"

He he he, už si nepamatuju přesně, co nám v první hodině říkali, ale selským rozumem... Při startu musíš všechno nastavit tak, aby to mohlo letět. Když na něco důležitýho zapomeneš, může se to projevit až ve chvíli, kdy s tím už nic nenaděláš. Dráhu máš za sbeou, pod sebou 50metrů a pak hned zem a před sebou třeba les, nebo zahrádky. Není čas na nic. Sednout do zahrádek? otočit to a sedat na dráhu s větrem v zádech? Z 50ti metrů to bez motoru na dráhu stejně neotočíš. Nebo to zkusit doplachtit tam na to pole? Trefím dřív ten strom, nebo dřív ztratím rychlost a začnu padat? Taky před letem nevím, kdo s letadlem co dělal. Při přistání už ve vzduchu většinou seš, takže let proběhl pravděpodobně v klidu a máš větší šanci, že se už nic nepodělá. Motor běží na volnoběh a nebo jen lehce nad ním.

0/0
11.7.2011 19:01

__huhulak__

Re: "Pilotoval letadlo a zřítil se"

ty si ale chudacek. ty bys to letadlo ani nenastartoval.

0/0
11.7.2011 19:21

vailian

Re: "Pilotoval letadlo a zřítil se"

Nekde jsem cetl, ze marijuana, ktera se pestuje v dnesni dobe, je daleko silnejsi a ucinnejsi, nez pred 20 az 30 lety kdy prisla poprve do mody. Ty jsi mi to ted potvrdil.

0/0
11.7.2011 20:58

lampiónový průvod

71-letý pilot

Není daleko doba, kdy i piloti budou pracovat do 70 let. Jak je vidno, pilotovat se dá i v tomto věku.

0/0
11.7.2011 17:57

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

Najdete na iDNES.cz