Klub tak zareagoval na nejnižší průměrnou návštěvnost za posledních 20 let, v uplynulé sezoně sledovalo domácí zápasy v Ottawě v průměru 16 744 diváků. „Současným trendem jsou menší arény na úkor klubových lóží,“ vysvětluje majitel klubu Eugene Melnyk.
Poodkryl také plánovanou kapacitu dlouho zamýšleného nového domova Senators. „Nový stánek už nebude mít kolem 20 tisíc míst, ale nějakých 15 až 17 tisíc.“ Nutno podotknout, že nejodvážnější předpovědi výstavby hovoří o roce 2021.
Je pravda, že nově vystavěné arény nejsou za každou cenu megalomanské. Není to však pravidlem, vždyť nejnovější stánek, detroitská Little Caesars Arena, pojme kolem 20 tisíc návštěvníků.
Navíc, tam, kde hokej táhne, není o diváky nouze. A někde jich bývá dokonce více, než udává oficiální kapacita. Celkem 11 týmů se v uplynulém ročníku přehouplo v návštěvnostech domácích utkání nad 100%. Nejvíce fandů láká Chicago, jehož příznivci v průměru zaplní 110,3% kapacity arény (21 751 diváků).
Přitom ve „Větrném městě“ paradoxně řešili před čtrnácti lety podobný problém. Kvůli bídné návštěvnosti, zapříčiněné ovšem stejně mizernými výkony týmu, zakázal tehdejší majitel klubu Bill Wirtz vysílání domácích utkání v okolí Chicaga. „Je to nefér vůči držitelům permanentek,“ prohlásil tehdy. Od té doby urazil klub obrovský kus cesty.
Spasí Ottawu nová hala?
Po výstavbě nového stadionu v centru touží v kanadské metropoli už dlouho, současný domov hokejového mužstva leží totiž nějakých 30 kilometrů za městem, což odlákává značné množství fanoušků. Jenomže kam se poděli příznivci, jichž ještě před pěti lety chodilo na hokej v Ottawě v průměru téměř o 3 tisícovky víc? Počet permanentkářů za tu dobu klesl o čtvrtinu.
Průměrná návštěvnost v NHLSezona 2016/17 1. Chicago (21 751 - 110,3% kapacity) 2. Montreal (21 288 - 100,2%) 3. Detroit (20 027 - 100,0%) 4. Pittsburgh (19 762 - 110,2%) 5. Toronto (19 744 - 107,5%) ... 21. Ottawa (16 744 - 87,4%) ... 26. Florida (14 620 - 85,8%) 27. New Jersey (14 567 - 88,2%) 28. NY Islanders (13 101 - 82,9%) 29. Arizona (13 094 - 76,5%) 30. Carolina (11 776 - 63,0%) |
Podle Melnyka na tom nese velký podíl nedostatečná distribuce celosezonních vstupenek mezi sponzory a jejich zaměstnance. „V Ottawě je navíc velké množství možností ke sportovnímu vyžití, například tým Redblacks v kanadské lize amerického fotbalu (CFL).“
Jsou to ale dostatečné argumenty? Vždyť ve zmíněné fotbalové lize mají zastoupení všechna kanadská města hrající v NHL. A zhruba půlhodina cesty se také nejeví jako úmorně dlouhá jízda.
„Podívejte se na fanoušky Toronta, na domácí zápasy jezdí minimálně hodinu, v Ottawě zůstávají i přes noc a vyprodají polovinu její arény,“ ohánějí se hokejoví fanoušci v internetových diskusích.
Srovnání s Torontem je však jedním z pádných důvodů menšího zájmu o ottawský hokej. Oba týmy sídlí v provincii Ontario a před obnovením původních Senators v roce 1992 fandilo několik generací fanoušků právě nedalekým Maple Leafs.
To však stále dostatečně nevysvětluje úbytek fanoušků i přes skvělé výkony týmu okolo obránce Erika Karlssona. Vždyť ani ve finále Východní konference proti Pittsburghu nebyl Canadian Tire Center vyprodaný...
I proto přišlo vedení Senators s řešením, které vyvolává úšklebky v hokejovém světě. Podobně jako když podobný krok provedli floridští Panthers. Proto bude několik řad horních sektorů překryto černou plachtou, která „pohltí“ celkem 1 500 míst. Kapacita arény se tak zredukuje na 17 tisíc.
„Chceme dát fanouškům víc důvodů jít na hokej,“ vysvětlil zajímavý krok majitel. Mířil tím na to, že menší kapacita haly by měla zneklidnit některé fanoušky a donutit je k preventivně dřívější koupi vstupenek na zápas. Jejich cena po loňském úspěšném tažení naopak logicky vzroste.