Téma znovu ožilo minulý týden poté, co šlágr kola mezi prvním a druhým týmem tabulky neodvysílala Česká televize (která dala přednost jinému duelu) ani konkurenční O2 TV (jíž nevyšly vstříc s novým termínem kluby).
Místo zápasu Liberce s Třincem tak mohli diváci sledovat „jen“ zápolení týmů na hranici šestky, tedy Mladé Boleslavi a Komety. Právě úřadující mistr z Brna bývá často cejchován jako jeden z nejprotežovanějších extraligových celků, které si televizní šéfové přejí vidět ve svých programech.
Extraliga v TVOdvysílané přenosy s jednotlivými týmy Česká televize (35 záp.) O2 TV (40 záp.) |
Extraliga v TVOdvysílané přenosy s jednotlivými týmy Česká televize (35 záp.) O2 TV (40 záp.) |
Extraliga v TVOdvysílané přenosy s jednotlivými týmy Česká televize (35 záp.) O2 TV (40 záp.) |
Pravdy na tom skutečně něco bude. Důvod je logický - vyšší sledovanost. Zatímco za dob svého monopolu na extraligové vysílání se ČT snažila rozprostřít vysílací prostor férověji mezi všechny kluby, s novým soupeřem na trhu se výběr zúžil a konkurence vzrostla. (Jak si Česká televize a O2 TV rozdělily vysílání extraligy pro tuto sezonu, se můžete podívat zde.)
„Teď je to samozřejmě jinak, protože komerční televize nemusejí tolik rozkládat čas a mohou vysílat jen atraktivní zápasy. Což je pochopitelně o dost zajímavější pro diváky,“ uznává sílu O2 TV Martin Hosták, generální manažer Zlína, který zároveň mnoho let působil jako expert České televize.
Jeho slova dokládá mluvčí nového extraligového vysílatele David Solnař. „Při volbě zápasů vycházíme prioritně z diváckého zájmu. Na sledovanosti vidíme, že pro diváky O2 TV jsou nejatraktivnější duely Komety Brno, pražské Sparty či Bílých Tygrů Liberec.“
A tak se stalo, že si i na Kavčích Horách více hledí atraktivity duelů a postavení soupeřů. I když se ČT snaží stále tu a tam držet svého někdejšího pravidla, vysílací propast mezi hokejovými žraloky a rybkami se prohlubuje i v jejím vysílání, jak ostatně dokládá tabulka výše.
Televizní království Prahy a Brna
V této sezoně uvedla Česká televize 35 klání, z nichž se na obrazovce v nejvíce případech objevily Sparta a Kometa (oba devětkrát). O jeden zářez na ČT méně má Hradec Králové. Šestkrát vysílala veřejnoprávní televize střetnutí s účastí Zlína a Plzně.
Fanouškům Chomutova bychom naopak poradili, aby se v případě zájmu o svůj celek raději vydali rovnou na stadion - Piráti se totiž ve vysílání objevili pouze jedinkrát. Ve dvou televizních střetnutích odvysílala Česká televize týmy Olomouce a Mladé Boleslavi.
Jak je na tom konkurence? Stanice O2 TV sport dosud odvysílala 40 extraligových duelů, tedy o pět více než ČT. V tomto případě je však naprosto výrazná dominance pražské Sparty, kterou O2 odvysílala ve 14 zápasech.
Kometa se dostala na obrazovky jedenáctkrát, současný extraligový lídr z Liberce osmkrát (na ČT byl k vidění v pěti případech). Přesně v 75 % duelů na O2 TV figurovala Sparta, Kometa nebo Liberec, což ostatně potvrzuje veřejně proklamovanou filozofii televize.
Nejhůře jsou na tom na O2 TV Karlovy Vary se dvěma odvysílanými zápasy (na ČT čtyři). Naopak Chomutov, který si na obrazovce veřejnoprávní televize vedl nejhůře, si u „nováčka“ zasloužil místo ve vysílání hned čtyřikrát. Ve všech čtyřech případech to však byl duel s jedním z nejatraktivnějšího triumvirátu Sparta, Kometa a Liberec, takže to za velké haló považovat nebudeme.
Na Spartu se rádi podívají ti, kteří jí nepřejí
Můžete si snadno říct: K čemu mi je zápas v televizi v době, když si můžu kterýkoli mač pustit na různých internetových platformách? Stejnou otázku jsme položili zástupcům třech klubů, kteří ovšem našli shodu v opačném postoji. „Televize má i napříč generacemi pořád nesporný vliv,“ říká Ondřej Valenta, který má na starosti marketing pražské Sparty.
Seriál ZvolněníTaké vás unavují rozbory, ofsajdy, fauly nebo zakázaná uvolnění? Server iDNES.cz přináší pravidelný seriál Zvolnění, ve kterém se reportéři MF DNES budou vážně i nevážně zabývat aktuálním extraligovým děním. 1.-19. díl |
Stejný názor má i jeho kolega Jan Hrabal z Pardubic: „Televize je televize. V obchodních nabídkách máme vždycky souhrnné stopáže minut, po které byl klub ve vysílání. Sponzory to zajímá.“
A zajedno je i zlínský Martin Hosták. „Jsme víceméně obchodní společnost, takže chceme být vidět. Kvalita televizního přenosu je pořád někde jinde než u online streamů. Navíc peníze z vysílacích práv se také vždy hodí.“
S druhým vysílatelem se však objevila komplikace - přesouvání termínů a změna časů utkání. „S nástupem O2 TV se začaly posouvat časy utkání. Někdo musí hrát v sobotu, potom přejet půl republiky a hrát hned v neděli. Tato negativa samozřejmě převáží to, že jsme vidět. Ale třeba naposledy v neděli jsme kvůli přenosu hráli až od 18:20, což mělo dost významný vliv na malý počet diváků,“ mrzelo Hostáka.
„Tenhle problém jsme u nás nezaznamenali. Sparta je vysílaná víc než kdykoli jindy, přitom průměrná návštěvnost pořád roste,“ nesouhlasí s vlivem televizních přenosů na počet návštěvníků Valenta. Naopak vyzdvihuje jedinečnost přenosů, které dokážou zprostředkovat hokejovou radost těm, kteří si ji nemohou dopřát například z důvodů ekonomických nebo zdravotních.
Spartě se to ale mluví, když dostává největší prostor v televizi. Jenže marketingový manažer klubu namítá, že vysoká sledovanost nemusí být nutně způsobená velkým počtem příznivců. „Sparta je „love or hate“ značka. Lidi jí buď fandí, nebo ji nenávidí. Hodně diváků se na ni proto v televizi rádo podívá a doufá, že prohraje.“