Pátek 24. března 2023, svátek má Gabriel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 24. března 2023 Gabriel

Když se narodíte s kolejnicí v hlavě aneb zahradní vlaková vášeň

  8:45
Česko se pyšní jednou z nejhustších železničních sítí světa. A to se do ní nepočítají zábavné zmenšené železnice na zahradách či v parcích. Kdo jsou stavitelé železniček?
V brněnské Olympii nabízí svezení desítka lokomotiv ve třech trakcích: naftové,...

V brněnské Olympii nabízí svezení desítka lokomotiv ve třech trakcích: naftové, bateriové i parní. | foto: www.smpd.cz

Tomáš Randýsek je pyšným majitelem miniaturní parní mašinky Krzenowic. Aby si s ní mohl aspoň občas zajezdit, vybudoval se dvěma dalšími železničními nadšenci, Jiřím Sajbrtem a Romanem Šilerem, velkolepou parkovou dráhu v zeleni u brněnského nákupního centra Olympia. 

„Narodil jsem se s kolejnicí v hlavě, ale dnes už jsem tady spíš kuchařem a provozním,“ směje se spolumajitel nejrozsáhlejší parkové železnice v Česku. Každý víkend od jara do podzimu totiž Randýsek vyvařuje v klubovně Spolku moravských parkových drah pro desítky dobrovolníků, kteří mu pomáhají právě jen za stravu provozovat 1 500 metrů dlouhou trať na břehu řeky Svratky. 

O typickém víkendovém dni svezou okolo tisícovky pasažérů. „Letošní, devátou sezonu jsme otevřeli absolutním rekordem: prvního května s námi jelo 1 380 lidí.“ Na dospělé sedící obkročmo na malých vláčcích je přitom legrační pohled: připomínají spíš vosy na bonbonu. 

Smlouvu s Olympií podepsali brněnští vláčkaři na čtvrt století, a tak si v parku za obchoďákem vybudovali vypiplané zázemí „švýcarského“ střihu v hodnotě milionů korun. „Však jsme se inspirovali u železničních modelářů na břehu Ženevského jezera ve švýcarském Bouveret. Nechtěli jsme tady žádné unimo buňky,“ vzpomíná Randýsek. 

U Olympie tak vyrostlo vedle tzv. splítkové trati se dvěma zavedenými „zahradními“ rozchody (127 a 184 mm) stylové zděné nádraží, útulná klubovna s kuchyní i sprchou a dokonalé minidepo s rotundou i dílnami. „Pořád něco opravujeme. Každá mašinka najede za sezonu 1 500 kilometrů.“ 

Desítka lokomotiv brněnské dráhy nabízí svezení ve třech trakcích: naftové, bateriové a parní – s kouřem ovšem vždy jen první víkend v měsíci. „Parní provoz je náročný: jen roztopit mašinku dřevěným uhlím s petrolejem zabere půl hodiny, až pak přiložíte antracit, který je zase velmi drahý,“ líčí Randýsek. „Je to krása, ale musíte neustále hlídat kotel. Proti tomu je řízení ostatních vlaků vlastně vyhlídkové ježdění.“ 

Ovšem ne že by tu strojvůdce mohl dělat kdekdo. Dobrovolníci podstupují přísné zkoušky z dopravních předpisů, aby byl provoz bezpečný. „Nejhorší je, když nám někdo nahrne štěrk na koleje, to pak hrozí vykolejení. Ale jezdíme bez vážných nehod. Největší ‚průšvih‘ jsme zažili s hostem, který přijel v potrhaných riflích, za jízdy dováděl, až vykolejil vagon, a pak žádal odškodné za to, že jsme mu kalhoty prý zničili další dírou, která tam designově nepatřila.“ Kdo to nezažil, neuvěří. 

Pohádkové podhradí

Podobně jako většina kluků i Jan Bartoň měl odmalička rád vláčky. Jenže když doma projevil přání stát se železničářem, rodiče rozhodli jinak: poslali ho vyučit se truhlářem. 

A tak si – už jako velký kluk – postavil vlastní železnici. Výjimečně šikovné řemeslnické ruce mu přišly víc než vhod. Na své zahradě pod romantickou zříceninou staletého hradu Zvířetice nedaleko Bakova nad Jizerou vybudoval nejen trať dlouhou 180 metrů, sám si postavil též spolehlivé výhybky, funkční rotundu, malinké vagony a hlavně – Jan Bartoň dokázal sestrojit i parádní lokomotivy, které drtivá většina vláčkařů kupuje již hotové. Má jich doma v garáži pět, z toho tři parní. 

„Kotle a pár speciálních součástek jsem samozřejmě musel nakoupit už hotové s certifikátem od profesionálů, přece jen je to ‚papiňák‘ s pracovním tlakem osm atmosfér, ale vše ostatní jsem si vyrobil sám nebo s pomocí kamarádů,“ říká fachman z boleslavské Škodovky. 

Jan Bartoň postavil zahradní železnici v Bakově nad Jizerou, pod hradem...
Jan Bartoň postavil zahradní železnici v Bakově nad Jizerou, pod hradem...

Jan Bartoň postavil zahradní železnici v Bakově nad Jizerou, pod hradem Zvířetice.

Laik žasne (a odborník musí zírat taky), když Bartoň zmíní, podle čeho stavěl: „Výkresy? Zajel jsem si s metrem a s foťákem do železničního muzea v Lužné. Pak jsem všechny míry sedmkrát zmenšil a začal stavět.“ 

Mašinky má puntičkářsky propracované. A zdaleka to neplatí jen o Šlechtičně, kterou stavěl jako první a zamiloval si ji natolik, že její drážní označení 475.111 vetkl i do své mailové adresy. „Stavěl jsem ji šest let, váží 480 kilogramů a je dlouhá přes 3 metry.“ Po Bartoňově trati se prohání také zmenšený parní Kafemlejnek (řada 310) a Skaličák (řada 433), dále naftové Prasátko (řada T211) a Bardotka (řada T478). Na té se šikovný stavitel „vyřádil“ do detailu: „Mám v zahradní lokomotivě hydrodynamický pohon, tedy stejný, jaký montovali do té opravdové v ČKD v roce 1965.“ 

Ačkoli v jeho garáži leží další dva kotle, mašinky už z nich zřejmě nebudou, poslouží jako náhradní díly. „Se stavěním je asi konec, co jsem nestihl před dětmi, to už teď nedoženu. Nestíhám,“ směje se otec dvou kluků, kteří se mu motají pod nohama i po kolejích a v necelých šesti letech už se také hlásí o řízení tátových parních mašinek. On je zatím nechává spíš jen cvičně obsluhovat velké závory a plně funkční vyřazená drážní návěstidla, která díky své výšce u domu Bartoňových slouží jako šikovný poutač na zahradní dráhu pro kolemj(e)doucí. 

Pomineme-li vynaložený čas a statisícové náklady, se kterými je naštěstí Bartoňova rodina smířena (ostatně, není to na úkor bydlení, dům mají krásný, snad jen dovolených by mohlo být víc), zbývá v případě tátova obdivuhodného kutilství jediná drobná nevýhoda: naprosto atypický rozchod kolejí 255 milimetrů. Kvůli zvolenému měřítku tak nemůže své mašinky vyvézt na jiné „standardní“ zahradní dráhy, musel by si na místo přivézt i koleje. 

„Mě to netrápí. Mám dost práce doma. Chci rozšířit kolejiště, instalovat elektronické zabezpečení trati včetně návěstidel a možná dojde i na dopravní železniční výchovu, aby děti viděly, co vše obnáší vypravit vlak na trať.“ 

Kousek Švýcarska v Chlumci

Pýchou Chlumce nad Cidlinou je barokní zámek Karlova Koruna. Když už tam budete, stojí za to zablouditi mezi domky v podzámčí, obzvlášť máte-li rádi vláčky. Zahrada v chlumecké Rooseveltově ulici 249 ukrývá malý železniční ráj.

Švýcarské vláčky v Chlumci nad Cidlinou.

Místní strojvůdce Bob Špecinger přenesl na svůj pozemek kousíček Švýcarska, země mistrů světa v cestování vlakem. V měřítku 1:22,5 s pomocí synů vybudoval Malou Albulu, jeden z nejhezčích úseků památkově chráněné alpské úzkokolejky ze seznamu UNESCO. 

Skutečná stoletá trať Rhätských drah je obdivovaná pro své stavební a provozní parametry. V drsné velehorské krajině zpěněné ledovcové řeky Albula jezdí vlaky bez ozubnice. Aby to bylo možné, konstruktéři si kdysi pomohli obdivuhodným systémem točitých tunelů a viaduktů. Na Špecingerově zahradě je to vše dvaadvacetkrát zmenšené – a to včetně takových detailů, jako jsou (plyšoví) alpští kozorožci nebo (čerpadlem napájená) divoká řeka. 

„Na tu řeku jsem obzvlášť pyšný,“ směje se pan Špecinger. „Jsou v ní oblázky ze skutečné Albuly a povedlo se mi je usadit tak, že voda šumí skoro jako na té Albule. Nechtěl jsem tady vlakodrom, ale co možná nejvěrnější model trati i jejího okolí. Delegace z Rhätských drah, která mě už dvakrát navštívila, mi to nadšeně chválila.“ 

Železnice z Merkuru? Jde to

Stavebnice Merkur - Ocelové město
Výstava stavebnice Merkur

Návštěva na zahradě u Špecingerů, to je takový vláčkařský rodinný piknik. Pan přednosta zapojil do provozu tři generace: jeho maminka Hedvika alias „babička Albula“ i v 82 letech neúnavně pobíhá kolem kolejí z kopce a do kopce s malými dětmi návštěvníků, jeho devítiletý syn Dan řídí provoz zmenšeného Ledovcového expresu od ovládacího pultu a šéf Bob vypráví hostům zážitky z obou albulských drah – opravdové i té jeho zmenšené. A kdyby snad děti omrzelo „pouhé koukání“ na albulské vláčky, mohou se ještě na vedlejší trati svézt dětskou železničkou. 

To vše po většinu víkendů od dubna do října. „Dokud neopadá naše albulská třešeň,“ ukazuje pan Špecinger na rozložitý strom, v jehož stínu stojíme. „Odklízet listí z kolejí, to by bylo za trest. Ale my to tu máme pro radost. Často si jen tak s rodinou sami sedneme, uvaříme kafe a pustíme si vláčky.“ 

Plnou parou na tankodrom

Vratislav Veselý není žádný vášnivý „šotouš“, vláčky ho nechávají celkem v klidu, přesto vybudoval jednu z nejnovějších železniček v Česku a pořídil si šest lokomotiv. Jeho „polní drážka“, jak něžně nazývá svoji dvoukilometrovou úzkokolejku, vozí od roku 2014 pasažéry v dost překvapivém terénu: po milovickém tankodromu. 

Parní drážka tankodromu v Milovicích.

„Museli jsme pás terénu pro železniční náspy pochopitelně srovnat, těmahle rukama jsem to tady sám bagroval,“ rozpřahuje paže holohlavý hromotluk Veselý. Jeho koníčkem je hlavně vojenská technika, v Milovicích mu patří desítky hektarů bývalého vojenského újezdu po Rusech, vystavuje tam všelijakou armádní techniku, a právě proto, aby rozsáhlé pozemky zpřístupnil návštěvníkům, položil od hranic sousedního rodinného parku Mirakulum koleje. 

I na krátké trati je to překvapivě pestré svezení, ať už díky proměnlivé krajině (přece jen, na tankodrom se člověk jen tak nedostane, navíc stihnete projeti lesíkem a hospodářstvím), nebo zásluhou techniky (rakouské parní mašinky i rumunské otevřené vagonky pocházejí ze 40. let 20. století). 

Vlastně by to mohla být s rozchodem kolejí 760 mm a provozní rychlostí okolo 20 km/h regulérní úzkokolejka. „Ale od Drážního úřadu máme doklad, že pod něj nespadáme. Jsme polní drážka,“ upřesňuje stavitel Veselý. 

Království železnic

Kdyby vás vrtochy počasí nepustily na kteroukoli ze zahradních tratí, vždycky je tu jedna jistota: modelové Království železnic na pražském Andělu. Podzemní vláčkařský ráj Matěje Horna je zdaleka největší českou atrakcí svého druhu – mají tu bezmála 600 čtverečních metrů zmenšených tratí. 

Podívejte se třeba na cestu modelovým vláčkem z Ústí do Prahy:

13. ledna 2014

Je to splněný sen malého kluka, který stavěl mašinky s tátou doma v pokoji, ale večer musel všechno uklidit do krabic. „Tehdy mě napadlo, že by bylo prima mít obrovské kolejiště jako celá republika a to by stálo napořád,“ vzpomíná Horn, jenž si od vláčků na čas „odskočil“ ke sportu a do IT, aby se k nim v roce 2007 vrátil už jako byznysman s projektem Království železnic. 

Obrazem z Království železnic

model Ještědu
Království železnic na Smíchově - Královstvím železnic se prohánějí i zmenšené...

Královstvím železnic na Smíchově se prohánějí i zmenšené modely tramvají.

Modelovou dráhu za 50 milionů korun otevřel v roce 2009, letos expanduje i do vídeňského Prátru. 

V Praze si kromě obdivování digitálně řízeného kolejiště velikosti H0 (1:87) s desítkami vláčků včetně railjetu či cyklohráčku nebo třeba modelu populární tramvaje mazačky můžete na trenažéru vyzkoušet i roli strojvůdce nebo šoférovat tramvaj či autobus. 

A to pořád není všechno. Chcete malíčkem zadržet lokomotivu a pořídit si fotku jako důkaz? I toto dokážou v Království železnic šikovným trikem zařídit. 

Zajímavá je úzká spolupráce pražských modelářů s Českými drahami: při cestě vlakem lze od průvodčího získat poukaz na dětskou vstupenku zdarma k zakoupené dospělé nebo se dá žádat při nákupu místenky do vlaku ČD o voucher na vstup do Království za 50 Kč.

Autoři:
  • Nejčtenější

Zpřístupnili kocourovi krmítko a divili se, že nestíhají dělat hrobečky

Ano, na jedenáctiměsíčního kocourka mainské mývalí kočky sice může majitelka nahlížet jako na miminko, ale šelmu v něm...

Pohlreich si ze soutěžního výkonu českých restaurací sedl na zadek

V aktuálním dílu Pohlreichova souboje restaurací se střetly podniky ze Strakonic a Olomouce. Obě restaurace vyznávají...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Mláďata klamou názvem. Víte kdo je kdo ve zvířecí říši?

Je jaro a fauna se pomalu probouzí k aktivitě, začínají námluvy napříč celou živočišnou říší. Jestli chcete...

Domácí chléb je zázrak, pokazit ho však mohou drobnosti. Podívejte se jaké

Domácí pečení chleba patří k „novým sportům“. Když se povede, lze to srovnat s uběhnutím stovky za sedm sekund. Jenže...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemřel František Prosecký, velký bystřický sběratel s tatrováckým srdcem

Rodina a přátelé se jen těžko vyrovnávají se zprávou o úmrtí Františka Proseckého z Bystřice nad Pernštejnem. Známý...

Finsko není mistr světa ve vzdělání. Naopak. Mýtus, který trval 20 let, padá

Premium Ještě nedávno se do Finska jezdilo jako na safari, aby jiné země okoukaly tajemství tamního školství, nejlepšího na...

Revma vzniká v plicích. Nyní došlo ke zlomu v léčbě, říká profesor Vencovský

Premium Bolest, ztuhlost, otoky a deformace kloubů, především na rukou. Tak si většina lidí představuje revmatoidní artritidu,...

V Česku neměl šanci, v cizině metastázy zmizely. Léčbu hradí pojišťovna

Premium Na rakovinu prostaty umírá v Česku asi 1 500 mužů ročně. Když vyčerpají všechny metody léčby, nezbývá jim než čekat na...

Chcete barevnou zahradu i v zimě? Vysaďte to, co kvete i za sněhu a mrazu

Když začne zima téměř připomínat jaro, vyrazí někdy sněženky už začátkem února. Po nich přijdou krokusy a lýkovec a už...

I robotická sekačka potřebuje jarní péči. Nezapomeňte vyměnit břity

Sekačky na trávu včetně těch robotických jsou dobrým nástrojem pro péči o zahradu. Před zahájením jarní sezony je však...

Med do čaje? Raději do vychladlého, teplem ztrácí prospěšné enzymy, říká včelař

Premium Jeho krámek má rozmanitý sortiment. Med vonící po šternberských loukách či malinách, květový, kaštanový, smrkový,...

Zima do zahrady nastěhuje temnější tóny, ale pořád umí přinášet radost

Bez sněhové peřiny působí zahrady během zimy smutně a bezútěšně, optimistických zelených tónů najdete poskrovnu. Přesto...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...

Být nahý před diváky není žádná kratochvíle, ale ani hrůza, říká Zounar

Herec Martin Zounar (55), který v Ordinaci hraje doktora Bobo Švarce, se opět svlékne. Poprvé se před kamerami objevil...