Na rozdíl od traktůrků umějí jen sekat, neumožňují připojit žádná další zařízení jako je vozík nebo radlice. Nemají velký záběr, jsou menší, ale zato daleko mrštnější s menším poloměrem otáčení. Mají proto lepší manévrovací schopnosti i menší nároky na parkování – projedete jimi osmdesátkami dveřmi.
"Rider je specializovaný stroj, který mohu doporučit každému, kdo chce luxusně sekat a to i v hodně členitém terénu, kde by se s větším traktorem hůře manévrovalo. Rider je mezikategorie mezi kvalitní sekačkou a multifunkčním zahradním traktorem," vysvětluje Tomáš Boukal ze společnosti Mountfield.
Uveze dospělého chlapa
Na trhu jsou dva typy riderů – když pomineme specializované ridery s vpředu unášeným žacím systémem určené pouze pro mulčování, kterým se říká také frontridery a používají se pro úpravu veřejných prostranství. Menší z nich má šířku záběru 60 centimetrů a je vybaven šestikoňovým motorem.
Manuál, anebo hydrostat?Pro zahrady pravidelných tvarů si v pohodě vystačíte i s levnější manuální převodovkou. Nemůžete u ní plynule měnit rychlost, ovládání a řazení je "pomalejší". Pokud ale máte hodně míst, kde budete muset couvat či obsekávat, je variátor nebo hydrostat daleko pohodlnější a vyplatí se do něj investovat. |
Papírově to vypadá velmi málo. Když si představíme, že běžná sekačka má zhruba čtyři koně a 50centimetrový záběr. Proto se zdá neuvěřitelné, že by tento motůrek uvezl nejen konstrukci stroje, ale i dospělou osobu.
Například prodejce zahradní techniky Namir.cz píše ve specifikaci u tohoto stroje od firmy Hecht: "V kombinaci s vysokou hmotností je však pomalý a do kopce vám sotva pojede." U podobných strojů dalších značek, které prodávají, například MTD, se ale už toto nelichotivé hodnocení neobjevuje.
HOBBY.cz vyzkoušelo šestikoňový model a stroj si bez problémů poradil s deseti až patnáctistupňovým stoupáním se sedmdesátikilogramovou zátěží. Je ale pravda, že jiná situace by zřejmě nastala, kdybychom chtěli vjet do přerostlé vlhké trávy, navíc v kopcovitém terénu a s plným košem. Kdo má ale udržovanou rovinatou zahradu do tisíce metrů čtverečních, nemusí se rozhodně bát. Musí se ale smířit s tím, že se rider startuje šňůrou jako sekačka.
Dvanáct koní má rezervu
V totožné kategorii se ale objevily i o chlup větší stroje se záběrem 70 centimetrů a výkonem kolem 12 koní u značek Honda a Mountfield. Tyto stroje už nemohou mít problém s výkonem ani ve vyšší nebo mírně vlhké trávě. Jsou tedy ideálním kompromisem do členité zahrady, mají i elektrický startér. "Hodně si je kupují i ženy, které sekají často a nechtějí se dřít s klasickou sekačkou. Takto to berou jako zábavu a víc je baví udržovat si trávník v pořádku," říká Petr Halík ze společnosti Honda.
Honda nenabízí model s manuální převodovkou, jen s hydrostatem, který usnadňuje řazení na zpátečku tam, kde se musíte vyhýbat překážkám nebo hodně obsekávat. Mountfield nabízí i levnější manuální převodovku.
Kdo porovná oba stroje s hydrostatem zjistí, že jsou téměř totožné. Mountfield si ho nechává vyrábět u italského výrobce Castel Garden s motorem od Briggs & Stratton jako model XF 140 HD. Na stránkách výrobce najdete i variantu s motorem Honda jako jako XF 135 HD, která je téměř totožná jako model prodávaný u nás Hondou.
Rozměry, tvar karoserie i způsob ovládání jsou totožné. Ostatně posuďte sami a klikněte na stránky Castel Garden, kde si oba modely můžete porovnat. A teď se podívejte na v Česku prodávané varianty.
Model od Hondy se u nás jmenuje HF 1211, původní motor z verze od Castel Garden Honda GXV 390 je vyměněný za o chlup slabší GXV 340, který ale parametry, tedy výkonem, točivým momentem a objemem válců i váhou koresponduje s motorem od B&S ze série 3130. Oba motory mají tlakové mazání. S tím, že samozřejmě skeletu přibyla nálepka Honda a změnilo se barevné provedení traktůrku. Je samozřejmě možné, že si Honda nechala na totožném základu pozměnit některé další technické detaily.
Vzhledem k tomu, že si oba modely jsou podobné jako vejce vejci, je zřejmé, že jsou postavené na stejné platformě s mírným faceliftem (řečeno slovníkem kolegů z magazínu Auto na iDNES.cz). Tedy s podobnými užitnými vlastnostmi.
Oba stroje od Castel Garden (s motorem B&S nebo Honda) se v zahraničí prodávají za skoro stejnou cenu, podle prodejce kolem 2 600 eur. V Česku se ceny radikálně liší, Honda svůj model prodává za 80 tisíc, Castel Garden při současné slevové akci stojí u Mountfieldu 45 tisíc korun.
Máte osobní zkušenost s ridery? Podělte se s ostatními v diskusi.