Riderem projedete i úzkými vrátky.

Riderem projedete i úzkými vrátky. | foto: Mountfield

Rider je mrštný jako ještěrka, ale s připojením vozíku nepočítejte

  • 19
Ridery jsou mezistupněm mezi výkonnou sekačkou s pojezdem a "dospělým" zahradním traktorem. Jsou ideální do zahrad, které sice ještě zvládnete posekat i sekačkou, ale s jeho pomocí se tolik nenadřete. Tedy na plochy tisíc až dva tisíce metrů čtverečních.

Na rozdíl od traktůrků umějí jen sekat, neumožňují připojit žádná další zařízení jako je vozík nebo radlice. Nemají velký záběr, jsou menší, ale zato daleko mrštnější s menším poloměrem otáčení. Mají proto lepší manévrovací schopnosti i menší nároky na parkování – projedete jimi osmdesátkami dveřmi.

"Rider je specializovaný stroj, který mohu doporučit každému, kdo chce luxusně sekat a to i v hodně členitém terénu, kde by se s větším traktorem hůře manévrovalo. Rider je mezikategorie mezi kvalitní sekačkou a multifunkčním zahradním traktorem," vysvětluje Tomáš Boukal ze společnosti Mountfield.

Uveze dospělého chlapa

Na trhu jsou dva typy riderů – když pomineme specializované ridery s vpředu unášeným žacím systémem určené pouze pro mulčování, kterým se říká také frontridery a používají se pro úpravu veřejných prostranství. Menší z nich má šířku záběru 60 centimetrů a je vybaven šestikoňovým motorem.

Manuál, anebo hydrostat?

Pro zahrady pravidelných tvarů si v pohodě vystačíte i s levnější manuální převodovkou. Nemůžete u ní plynule měnit rychlost, ovládání a řazení je "pomalejší".

Pokud ale máte hodně míst, kde budete muset couvat či obsekávat, je variátor nebo hydrostat daleko pohodlnější a vyplatí se do něj investovat.

Papírově to vypadá velmi málo. Když si představíme, že běžná sekačka má zhruba čtyři koně a 50centimetrový záběr. Proto se zdá neuvěřitelné, že by tento motůrek uvezl nejen konstrukci stroje, ale i dospělou osobu.

Například prodejce zahradní techniky Namir.cz píše ve specifikaci u tohoto stroje od firmy Hecht: "V kombinaci s vysokou hmotností je však pomalý a do kopce vám sotva pojede." U podobných strojů dalších značek, které prodávají, například MTD, se ale už toto nelichotivé hodnocení neobjevuje.

HOBBY.cz vyzkoušelo šestikoňový model a stroj si bez problémů poradil s deseti až patnáctistupňovým stoupáním se sedmdesátikilogramovou zátěží. Je ale pravda, že jiná situace by zřejmě nastala, kdybychom chtěli vjet do přerostlé vlhké trávy, navíc v kopcovitém terénu a s plným košem. Kdo má ale udržovanou rovinatou zahradu do tisíce metrů čtverečních, nemusí se rozhodně bát. Musí se ale smířit s tím, že se rider startuje šňůrou jako sekačka.

Dvanáct koní má rezervu

V totožné kategorii se ale objevily i o chlup větší stroje se záběrem 70 centimetrů a výkonem kolem 12 koní u značek Honda a Mountfield. Tyto stroje už nemohou mít problém s výkonem ani ve vyšší nebo mírně vlhké trávě. Jsou tedy ideálním kompromisem do členité zahrady, mají i elektrický startér. "Hodně si je kupují i ženy, které sekají často a nechtějí se dřít s klasickou sekačkou. Takto to berou jako zábavu a víc je baví udržovat si trávník v pořádku," říká Petr Halík ze společnosti Honda.

Rider Castel Garden v akci

Rider Honda v akci

Rider Honda v akci z druhé strany

Honda nenabízí model s manuální převodovkou, jen s hydrostatem, který usnadňuje řazení na zpátečku tam, kde se musíte vyhýbat překážkám nebo hodně obsekávat. Mountfield nabízí i levnější manuální převodovku.

Kdo porovná oba stroje s hydrostatem zjistí, že jsou téměř totožné. Mountfield si ho nechává vyrábět u italského výrobce Castel Garden s motorem od Briggs & Stratton jako model XF 140 HD. Na stránkách výrobce najdete i variantu s motorem Honda jako jako XF 135 HD, která je téměř totožná jako model prodávaný u nás Hondou.

Rozměry, tvar karoserie i způsob ovládání jsou totožné. Ostatně posuďte sami a klikněte na stránky Castel Garden, kde si oba modely můžete porovnat. A teď se podívejte na v Česku prodávané varianty.

Model Honda HF 1211

Model Castel Garden XF 140

Model od Hondy se u nás jmenuje HF 1211, původní motor z verze od Castel Garden Honda GXV 390 je vyměněný za o chlup slabší GXV 340, který ale parametry, tedy výkonem, točivým momentem a objemem válců i váhou koresponduje s motorem od B&S ze série 3130. Oba motory mají tlakové mazání. S tím, že samozřejmě skeletu přibyla nálepka Honda a změnilo se barevné provedení traktůrku. Je samozřejmě možné, že si Honda nechala na totožném základu pozměnit některé další technické detaily.

Vzhledem k tomu, že si oba modely jsou podobné jako vejce vejci, je zřejmé, že jsou postavené na stejné platformě s mírným faceliftem (řečeno slovníkem kolegů z magazínu Auto na iDNES.cz). Tedy s podobnými užitnými vlastnostmi.

Oba stroje od Castel Garden (s motorem B&S nebo Honda) se v zahraničí prodávají za skoro stejnou cenu, podle prodejce kolem 2 600 eur. V Česku se ceny radikálně liší, Honda svůj model prodává za 80 tisíc, Castel Garden při současné slevové akci stojí u Mountfieldu 45 tisíc korun.

Máte osobní zkušenost s ridery? Podělte se s ostatními v diskusi.