Diskuse k článku

Sršeň asijská dobývá Evropu, u nás může ničit včelstva do čtyř let

Říká se jí také vosa čínská a do Francie byla v roce 2004 zavlečena zřejmě se zásilkou bonsají. Od té doby se rozpíná zhruba rychlostí 100 kilometrů za rok. Vzhledem k tomu, že už se dostala do Německa, můžeme ji tu čekat za pár let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J76a34n 19P30o22l88á83k 3821763878627

Atom na ně, Rico!

+1/0
26.10.2018 20:36

P59e34t81e96r 11M56a51t52i50s46k52o 1610978324

Tady je hezké video, jak to dělají ty japonské včely. Mazec!

https://www.youtube.com/watch?v=K6m40W1s0Wc

0/0
26.10.2018 20:20

P61e68t93r 55T46á95b73o56r79s63k65ý 6910696651167

Bejvaly doby, kdy byly diskuze k tématu.

+1/0
26.10.2018 19:48

J16a36k26u29b 79M25i53k72u55l65a85c14e41k 8407291337834

Atom na ne

0/0
26.10.2018 18:37

T71i77b59o89r 60M31a18s92n17ý 3238386174

Tak tohle je tedy novinka 8-o O tomto jsem četl před 15 lety, že tu asi bude znovu pravěk...

0/0
26.10.2018 17:52

F49r30a92n85t59i79š79e45k 55K71o16l41á87ř78s11k72ý 8508188704751

jen tak mimochodem jsem ji viděl v ČR

a zrovna lovila evropského srsně ;-)

0/0
26.10.2018 17:44

T32o34m72á45š 81K44r38á75l 3358678587169

Africka vcela vs. asijska srsen ... jak by to dopadlo?;-D

0/0
26.10.2018 17:40

J59a64r42o37s77l63a21v 47P43o72r14t 7909417149285

Naštěstí v neštěstí nedovezli sršně z Japonska .

+1/0
26.10.2018 16:38

G54e88o29r23g15e 49H86o98l78y 3533704604

Zde v Severni Americe mame ty asijske kapry, asijske berusky (ja si nepamatuji kdy jsem naposledy zde videl slunicko sedmitecne...a ty asijske hodne kosou), ty asijske ci cinske srsne jsem tu jeste nevidel).pak tu mame toho smaragdoveho brouka, co sem prisel v bednach z Asie a kvuli nemu se ted honem kaci ruzne stromy, aby se nemel kde rozmnozovat..jen tak na okraj: obcane so ziji oblastech kde zije hodne Cinanu plati daleko vice za pojisteni auta (a to se moc nevi), protoze pojistovny si zjistily, ze Cinane jsou spatni ridici

0/0
26.10.2018 16:02

L86i43b97o11r 26P94o79l72á38k 8724504173

Ano, z této oblasti hrozí největší nebezpečí, jen to není na první pohled tak vidět.;-€

0/0
26.10.2018 11:40

P18e79t92r 22B20o85ž39e72k 1773522963712

Tak ještě dovézt včely z Asie a bude klid.

+12/0
26.10.2018 10:55

M16i23l69o85š 46V59o91n49d77r84u66š76k81a 5855691917404

Pokud by to bylo tak jednoduché, tak už tu dávno budou. Ona Apis cerana má jiné nároky než naše Apis melifera. Pokud vím, tak se to to pokoušel již G. J. Mendel, ten si dokonce opatřil i bezžihadlé včely rodu Melipona (včelaří s nimi jihoameričtí Indiáni), ale přes veškerou snahu žádné jiné včely přes zimu neudržel.

+2/0
26.10.2018 13:05

P87e33t73r 26B89o50ž64e41k 1783292853412

Dobrá práce.

0/0
26.10.2018 13:57

Z59d74e57n70e30k 57N29o33v72o58h68r85a14d57s25k40ý 6241374530185

Problem je, ze zadne jine vcely nez ty evropske nemaji takovy vynos. Zjednodusene receno - zadne jine nejsou tak pracovite ...

+1/0
26.10.2018 14:14

M56a85r17i59o 65P83e82t49r53ů 9957943931591

Není snadné nevidět v tom naši civilizační paralelu

+10/−1
26.10.2018 10:49

H69a58n97a 34Z27a16m37r98a71z81i67l98o10v66á 9315640596821

Jasně, bolševnik a čínská slunéčka u nás už paseku zdatně dělají.

+5/0
26.10.2018 11:24

E62d88u70a14r15d 65D10r83á23b96e62k 7497893199259

Takže dovezeme východní včely, ať to od nich ty evropské okoukaj?

0/−1
26.10.2018 10:20

Z89d18e63n64ě69k 65T38r28u89t49n57o18v87s83k25ý 7833483856730

Jo as nimi další nemoce... stačí warroaza od včel indických

0/0
26.10.2018 10:22

T40o43m75á16š 68K37u30c22h50a36ř 3247581838151

A východnï "včelaře". ;-)

0/0
26.10.2018 10:25

T59o20m56á15š 74R50e29k96t29o14r 1758854747599

Představte si vosu, která je méně pruhovaná spíše do sedohněda, má na délku asi 3cm a rozpětí křídel asi 5cm a na rozdíl od evropské příbuzné je agresivní tj. bude se váz znažit bodnout podstatně častěji, než naše sršeň která vás bude většinou ignorovat pokud ji neohrozíte.... Ten druh co se dostal do asie pochází z číny. A žije jen do určité zeměpisné šířky mimochodem ty řeči o pár jedincích decimující hnízdo pojednávají o jiném druhy sršně, tahle má i desetitisícová hnízda!

Když se mrkneme na rozložení teplot na planetě tak zjistíme, že by pro ní mělo být u nás příliš chladno, v asii se prostě do oblastí s našim klimatem vůbec nerozšířila.

+2/−3
26.10.2018 10:12

Š35á15r19k77a 33M15a70t38y25á77š29o88v62á 1961105972779

aklimatizovala se a teploty tu stoupají....

+3/0
26.10.2018 11:00
Foto

P98e30t92r 39J98a20r34o38š 6393682641

Zajimave, ze v Cine se neaklimatizovala. Ono to neni pro hmyz zrovna jednoduche se nejak aklimatizovat. S tim druhym souhlas.

+1/0
26.10.2018 11:48

V92á56c19l49a33v 54Z35e74l76i87n53k74a 2362350143852

Pravděpodobně zavlečena se zásilkou bonsají. Takže pravděpodobně opět klasika ve smyslu, že nějaký pan podnikatel nedodržel, co dodržet měl. Přece si nebude snižovat zisk opatřeními, která vymysleli nějací vědátoři a úředníci.

+5/−2
26.10.2018 10:09

T75o59m72á10š 18R65e17k74t87o96r 1608144217799

Stačí že to sem půjde v chladnějším období kdy královna zimuje zalezlá někde v dřevěném obalu, jaká je šance ji oběvit či zničit?

+1/0
26.10.2018 10:13

S77l23a80v41o98m55í22r 36B42e53n56e75š 6522527340534

Jenže (alespoň soudě podle evropských včel, vos a sršňů, nikoli podle čmeláků, u nichž je to jinak), samotná královna je neškodná, protože bez kolonie může vajíčka klást, avšak o ta se nikdo nedokáže postarat.

0/0
26.10.2018 10:19

J14a85r34o82s98l33a53v 92D15r29o55z10d 6823269780477

To nemáte pravdu. U těchto sršní zimuje jen královna, která na jaře sama založí celou kolonii.

viz.: https://www.youtube.com/watch?v=k3UGEuBSh-0

+1/0
26.10.2018 12:09

J76a25r82o41s94l57a21v 33H53e76j13n59a 4737751229

"šance ji oběvit"

Oběvit - žádná.

+2/0
26.10.2018 11:03

R59a97d44i54m 35S59i16m93u53n40e81k 2180550626164

:-P:-P

0/0
26.10.2018 10:56

I16s85a53b72e59l73a 15S56t38o31j53k39o35v86a 7107989255126

No chvíli jsem uvažoval zda v tom není skrytý smyl kvůli cenzorům .... : D

0/−1
26.10.2018 10:07

Z68d80e33n70ě65k 79D12u32f89e33k 2354114148

A jak se Sršeň asijská odlišuje od Sršně české? Má čínský pas nebo výsostné znaky Číny? Já jen, než ji ofouknu biolitem, tak abych měl jasno:-P

0/−3
26.10.2018 9:42

T80o50m44á31š 50M52a67t89ě68j 9865488703482

1) Má telefon na Tvrdíka.

2) A nápis Smartwings na boku.

+7/−1
26.10.2018 9:50

P77e31t84r 49T23y14č93k18a 6555462149462

Česká ti nic neudělá. U čínské nejspíš dojde k podráždění a ty co přežijou budou dost agresivní.

0/0
26.10.2018 10:06
Foto

P15e29t12r 92J92a12r33o47š 6963272381

Srsne nebo lidi?

0/0
26.10.2018 11:44

S30l16a58v63o93m61í25r 23B43e11n78e41š 6412827210114

Je to jen xenofobní strašení.

Ve skutečnosti asijské sršně budou evropským včelám vydělávat na důchody.

+27/−4
26.10.2018 9:24

T49o60m90á75š 56M36a74t13ě48j 9305838483832

Nevím, jestli těm včelám budou zrovna vydělávat na důchody ... každopádně ale řeší veškeré problémy s důchodem spojené.

+5/0
26.10.2018 9:28

J55a76n 46C53h82o86d31u83r82a 1872599903523

By me zajímalo, jestli nebyly třeba pokusy o satelitní snímkování v infračerveném spektru. Když je rozlišení v metru. Hnízda má prý v korunách stromů, tak by se to mohlo nějak podařit identifikovat.

No a potom ta hnízda likvidovat.

+3/−1
26.10.2018 9:14

T52o30m91á85š 11M23a61t70ě50j 9365958773772

1) Je to příliš malý zdroj tepla na satelitní snímkování - ale nějaké snímkování z dronu by asi schůdné bylo.

2) Ta hnízda sama o sobě celkem dobře tepelně izolují (duté papírové stěny) - takže tepelné vyzařování nic moc... a na téhle úrovni citlivosti se ti už do toho pomalu začnou plést ptáci, veverky, hnijící dřevo... a pod.

+6/0
26.10.2018 9:21

J39a39n 11C37h28o58d76u91r58a 1612949853633

Nevim jaky je ted stav rozliseni u druzic. Treba by vojenske pomohly :D. Ale drony taky ok.

Ja bych to, asi jednoduse, videl takto. Vice snimku v case a sledovat zdroje tepla, ktera se v case nehybou, zvetsuji(asi hlavne v dobe stavby hnizda). Tim sledovanim myslim samozrejme automatickou analyzu.

Plus by me zajimalo, jestli by nefungovaly na ne nejake feromony.

0/−1
26.10.2018 9:52

T46o66m27á62š 38M16a91t67ě76j 9825598953102

Moc koukáš na filmy.

1) Infračervené snímkování trpí téměř stejnými omezeními jako snímkování ve viditelném spektru.... takže už to, že hnízda jsou zavěšená - hrozí tím, že shora budeš mít zakrytý výhled (listím). Aby tohle mělo smysl - musíš to vidět přímo.

2) Jinak pokud bys to chtěl řešit zvýšením teploty - tak vliv na okolní teplotu bude naprosto minimální - teplota se "plynule rozloží" ve vzduchu - to znamená, že ti nevznikne nějaká "čára" kterou bys mohl odlišit. Při troše štěstí změříš, že v dané oblasti je teplota o 0,001C vyšší teplota než o 2 metry vedle... ale to je jednak pod rozlišovací schopností, a dále to bude v rámci běžné variace, která tam bude dána už například tím, že ti tam někde bude svítit slunce na tmavou plochu.

+2/0
26.10.2018 10:02

J91a62n 82C41h25o74d13u56r89a 1532169533573

Spis profesionalni deformace :) Kdysi jsem dost delal s DPZ a slo z toho odvodit zajimave veci.

Namitka se zakrytym vyhledem na hnizdo je smysluplna. Pri tak malem vyzarovani tepla to listi hnizdo skryje. Takze treba zanalyzovat zmeny okolo existujich hnizd a snazit se najit "nejaky" vzorec.

+2/0
26.10.2018 10:09

J57o63s33e93f 53M10i36k48e28l 2758170136682

I kdyby to bylo technicky možné, tak v současné době pouze pro voj. účely, a vojáci to hned tak nezpřístupní.

0/0
26.10.2018 12:38

R78a24d48i33m 46P43o60l45á97š80e90k 9666973219539

Nevím, proč pořád do toho chcete cpát infra záření. Pokud to hnízdo nebudou stavět v nejhustějším místě stromu, ale někde na kraji koruny, úplně postaví kvalitní kamera ve viditelném světle. Listy se vyznačují určitým rozsahem zelené barvy, kmen a větve podle druhu stromu cca černohnědými barvami a papírovina, ze které stavějí to hnízdo, zase úplně jinou barvou. Neměl by tedy problém získat kamerové záznamy z dronu ve viditelném světle a ty projet něakým rozpoznávacím počítačovým programem na barevné odstíny.

0/0
26.10.2018 17:11
Foto

B47o70h62u70m71i83l 10P48r19o28c28h35á12z56k90a 9352439224490

Patrně má článek o sršni mandarínské, ale to si tak nějak můžeme domyslet.

0/0
26.10.2018 9:07

P67e10t86r 21V39e66s30e20l24ý 6136872945723

“Takovou strategii však evropské včely nemají, proto hynou.”

Dopadneme jak ty včely.

+20/−2
26.10.2018 9:02
Foto

L18e69n49k16a 31M68a41t16o17u52š63k32o97v33á 9410267716779

Nevím, jak to myslíte. Jestli to myslíte tak, že ty sršně zabijí i nás, tak toho bych se nebála. Spíše mě napadá to, co řekl Einstein: “Až vymřou včely, vymře lidstvo.”

+2/−1
26.10.2018 9:05

M44a74r72t76i40n 97H12r62o82u59d54n43ý 5287972144257

Význam včel se hodně přeceňuje. V žádném případě to neznamená, že kdyby vyhynuly včely, že by se už nic neopylovalo. Vliv včel je v zásadě marginální, byť významný.

+1/−2
26.10.2018 10:09
Foto

L47e16n83k82a 65M93a16t27o98u67š80k13o85v12á 9960227896719

Konkrétně sršně mandarínské se bojim už roky a to jsem ještě žádnou neviděla na vlastní oči. Jakmile jsem si o ní před X lety zjišťovala informace, od té doby se jen modlím, abysme je tu neměli.

0/0
26.10.2018 8:48
Foto

L71e32n93k73a 93M76a39t89o69u39š52k34o91v19á 9880797346379

Když opomenu fakt, že jsou 3x větší, jak naše sršně, tak jsou to hlavně šílení predátoři. Jak tu někdo psal, že mají ty japonské včely na ně jistou taktiku, tak ale to mají ty mandarínské sršně taky. Chovají se nepřátelsky s neuvěřitelnou taktikou na zabíjení. Je až fascinující, si o nich něco přečíst. Zlé, vzteklé, na zabíjení nastavené, obrovské sršně.

+2/−1
26.10.2018 9:00

P11a34v71e59l 91B17o82r34m79a13n94n 5115557671408

Doporučila by jste nějakou konkrétní publikaci?Díky.

+1/0
26.10.2018 9:22
Foto

L31e85n23k52a 74M82a89t18o70u26š75k36o38v38á 9380787936929

Konkrétní ne. Prostě jsem hledala na netu. Například si pamatuji, že zajímavé byly ty články z webu Primy Zoom, článků je tam o nich několik. Taky jsem si našla nějaký info ve francouzštině, který jsem přeložila webovým překladačem.

Ale doporučuji hledat si konkrétně info o sršni mandarýnské. Nikoliv o sršni asijské, či sršni žluté. Třeba sršeň žlutá zdaleka není tak agresivní. Je o něco menší a svým chováním připomíná naši evropskou sršeň. Často bojují se sršni mandarýnskými a ty mandarýnské vždy vyhrají, ikdyž na úkor velkých ztrát.

+1/0
26.10.2018 10:03

Najdete na iDNES.cz