Organizmus F. felis druhu Filobacterium u koček způsobuje dýchací potíže.

Organizmus F. felis druhu Filobacterium u koček způsobuje dýchací potíže. | foto: Profimedia.cz

Vědci objevili bakterii, která může za dýchací problémy vaší kočky

• 11
Čeští vědci objevili nový organizmus, který u koček způsobuje dýchací potíže. Bakterii pojmenovali F. felis a může ji mít i vaše kočka, upozorňuje týdeník 5plus2.

Pokud vaše kočka pravidelně kašle a myslíte si, že ji pouze dráždí chlupy, můžete být na omylu. Vědci z České zemědělské univerzity v Praze (ČZU) před pár dny zveřejnili výzkum, v němž odhalují, že až pět procent kočičí populace trápí chronické onemocnění dolních dýchacích cest, přičemž možným původcem potíží může být lidem donedávna neznámá bakterie.

K objevu došlo poté, co veterinární lékařku Martinu Načeradskou z Fakulty agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů na ČZU zarazilo, že jedna z kočičích pacientek nezvládla anestezii během zubního ošetření. Přišlo jí to podezřelé, a proto začala pomocí světelné a elektronové mikroskopie zkoumat kočičí plíce.

Zjistilo se, že kočka trpěla bronchitidou a bronchiolitidou dolních dýchacích cest, způsobené bakterií druhu Filobacterium.

„Vědecký tým začal zkoumat, zda je tento druh bakterií součástí běžného mikrobiomu plic koček a jestli by nemohl přispívat k rozvoji chronických dýchacích potíží,“ vysvětluje mluvčí ČZU Karla Mráčková.

Pomohli i vědci z Japonska

Studii začali vědci zkoumáním tří koček s chronickým onemocněním průdušek.

Týdeník 5plus2

Každý pátek zdarma

5plus2

Čtení o zajímavých lidech, událostech a nevšedních akcích v regionech.

„Naše podezření se rázem potvrdilo. Výsledky testů odhalily jako hlavního původce bakterie Filobacterium, a to dokonce nový a doposud nepopsaný druh, který byl nazván Filobacterium felis,“ popisuje výzkum veterinářka Načeradská, která navázala spolupráci s kolegy z Japonska, Austrálie a Itálie, kde se testovaly další desítky koček.

„Podařilo se popsat zcela nový organizmus, který je sice součástí normálního mikrobiomu dolních dýchacích cest u koček, za určitých okolností se ale může přemnožit a způsobit kočkám vážná respirační nemocnění,“ dodává mluvčí univerzity s tím, že Češi vyvinuli i test, který usnadňuje určení množství těchto bakterií v těle.

Pět nejčastějších kočičích problémů

Blechy a klíšťata: Zablešení může u malých koťat způsobit i anémii, u koček pak bývá problémem alergie na bleší kousnutí. Mimochodem, není pravda, že by klíšťata napadala kočky méně často než psy. Spíše naopak.

Urologické problémy: Stres způsobený nevhodnými životními podmínkami se u koček může projevovat například močením mimo kočičí záchod, naříkáním při močení kvůli bolesti nebo přítomností krve v moči. V takových případech je třeba změnit prostředí, vyřešit příčinu vyvolávající stres a mimo jiné přimět kočku více pít.

Onemocnění horních cest dýchacích: Ty jsou nejčastější u mladých koček a koťat z velkých chovů či z útulků. Příznaky jsou výtok z nosu, kýchání, problémy s dýcháním a někdy i zánět spojivek, způsobuje je řada infekčních původců.

Selhání ledvin: Kvůli ledvinovému selhání uhyne každá třetí kočka a každý desátý pes. Kočky jsou obligátní masožravci, pokud stravu po celý život tvoří směsi z rostlinných bílkovin, je to zátěž na ledviny. Prvními projevy jsou ztráta hmotnosti, zvýšený příjem tekutin a častější močení.

Onemocnění ústní dutiny: Pokud se kočkám nečistí zuby, hromadí se jim na zubech zubní plak, což vede k rozvoji zánětu dásní, kdy má kočka podél zubů čím dál výraznější červený proužek. A to může vést k parodontóze.

Další nejčastější onemocnění: gastrointestinální potíže, úrazy a traumata, endokrinologická či onkologická onemocnění, potíže se srdcem.

Přehled sestavila veterinární lékařka Martina Načeradská.