Že se sledovanému pivovaru výsledky nelíbí, je pochopitelné. Nechal si udělat své vlastní a podle nich by vše mělo být v pořádku (více o kauze zde). Po vyhlášení výsledků testu následovala přestřelka, ve které představitelé Pivovaru Svijany napadali časopis dTest, že jim výsledky nepředal, a vzápětí redakce dTestu reagovala tím, že si za výsledky stojí a referenční vzorky si schovávají pro případnou arbitráž.
Nyní se do naší redakce dostal interní e-mail, podle kterého ředitel Pivovaru Svijany navrhuje předsednictvu Českého svazu pivovarů a sladoven, konkrétně jeho předsedovi Františku Šámalovi, aby se zabýval možností, jak dostat dTest ze hry.
"Měli bychom zvážit lobbing na MPO (Ministerstvo průmyslu a obchodu) za účelem zastavení dotování občanského sdružení, které 'zvláštním' způsobem testování negativně působí na celý obor a u kterého je obtížné dohnat konkrétní osobu k právní odpovědnosti," píše v doporučení pro Svaz.
"Monitorujeme podobné kauzy časopisu dTest a snažíme se zjistit další podrobnosti... Zjišťujeme informace o financování dTestu, dle aktuální informace jsou letos příjemci dotace MPO ve výši 5,7 milionu korun," uvádí.
Dlouho nebylo jasné, zda je tato informace pravdivá. Během telefonátu ředitel pivovaru Roman Havlík dlouze a překvapeně mlčel. Jedinou jeho reakcí bylo: "Toto nebudu komentovat."
Reakce jeho tiskové mluvčí Petry Winklerové přišla vzápětí, ale nechtěně tak potvrdila, že e-mail skutečně z interní pošty unikl.
"Materiál, který se vám dostal do ruky, je interního charakteru a jedná se o body k diskusi na předsednictvu Českého svazu pivovarů a sladoven. Poslední bod (vztahující se na lobbing vůči zrušení dotace dTestu) jsme navrhli z toho důvodu, že bychom s Ministerstvem průmyslu a obchodu rádi otevřeli diskusi na téma financování občanského sdružení TEST, které provozuje časopis dTest a který v tuto chvíli financují všichni obyvatelé našeho státu ze svých peněz. Nelíbí se nám, jakým způsobem časopis dTest prezentuje výsledky svých testování, šíří poplašné zprávy, které podle výsledků našich testování v akreditované laboratoři nevycházejí z reality, a negativně tak působí na celý pivovarský obor," napsala.
Nikola Švábová z časopisu dTest si stojí za výsledky. "Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje Občanské sdružení spotřebitelů TEST již mnoho let částkami zhruba od 4 do 7,4 milionu korun za rok. Poradenské a některé další informačně osvětové aktivity můžeme ve stávajícím rozsahu zajišťovat jedině díky dotaci od MPO. Bez ní bychom museli tyto aktivity významně omezit či zpoplatnit," vysvětluje.
"Každý subjekt se s publikovanými zjištěními nezávislé laboratoře vypořádává jinak. Vážíme si těch výrobců, kteří je berou jako impulz pro další vylepšení vlastní výroby, zajištění větší homogenity výrobků (tzn. aby jeden výrobek v rámci jedné šarže nebyl dobrý a jiný špatný). Samozřejmě se opakovaně setkáváme i s méně konstruktivní odezvou jako je například negativní PR kampaň. Jiní hledají možnosti pro ovlivnění testování či iniciují soudní spory," uzavírá.