V České republice se shromažďování modelů starých i nových automobilů věnuje několik tisíc sběratelů. Za nejvzácnější "angličáky" jsou ochotni zaplatit i desetitisíce korun. Mezi sběrateli dominují muži, zejména vyššího věku.
Budoucnost tohoto koníčku je proto poznamenaná nezájmem mladší generace a zdá být nejistá. Mladí totiž dávají přednost funkčním modelům na dálkové ovládání.
Některé staré modely, které se už přestaly vyrábět, dokonce zlevňují. Často je pod cenou rozprodávají vdovy po sběratelích a vzhledem k tomu, že počet sběratelů klesá, ceny vzácných autíček neodpovídají jejich skutečné sběratelské hodnotě.
Modely aut a jejich první sběratelé se objevili v šedesátých letech, kdy se do Československa dostaly první výrobky anglické firmy Matchbox. Krása a dokonalost těchto autíček je považovaná za určitý vzor dodnes.
Potěší, když je ouvej
sběrateléNejvětší sběratelé v ČR vlastní kolem 3 000 až 4 000 aut, většinou tradiční značky Matchbox. Své "miláčky" vystavují v prosklených vitrínách, časté jsou i speciální místnosti se zaplněnými policemi. Ostatní "netrofejní" kusy končí v bednách. |
"Když je vám mizerně, jdete se s autíčky potěšit. Při jejich přerovnávání pak nacházíte i detaily, kterých jste si dříve nevšimli," vysvětlil sběratel.
Majitelem největší sbírky autíček v ČR, kterou registruje Klub sběratelů kuriozit, je Rudolf Kocourek. Jeho láskou jsou italská auta v měřítku 1:43. Vlastní na 8 000 modelů v ucelených časových řadách v čele s prvním vozem značky Fiat z roku 1899. Sbírku doplňují i výrobky automobilek, jež Fiat postupně převzal, kam se řadí například Alfa Romeo, Maserati nebo Lancia. Ke Kocourkově největším chloubám patří vedle malosériových kusů i raritní modely, které si sám postavil nebo přestavěl. Takový je například unikání model třetí a čtvrté generace Fiatu 127 z 80. let.
"Shánění autíček už není jen vášeň, ale přímo ´diagnóza pro psychiatra´", prohlásil Kocourek s nadsázkou. Vynaložené peníze ani námaha ho prý vůbec nemrzí. "Zabývám se modely každý den několik hodin a vůbec toho nelituji. Zalezlo mi to již pod kůži," dodal český rekordman.
Mezi sběrateli se najdou i ženy. Převažují mezi nimi policistky a hasičky, které se specializují na policejní a hasičská auta. Četné jsou i motorkářky, jejichž zájem se samozřejmě soustřeďuje na motorky, ve většině případů na značku Harley-Davidson.
Doba tlačí ke specializaci
Ohromný výběr modelů, který přinesla porevoluční doba, nutí sběratele ke specializaci dle měřítka a typů modelů. Vše záleží na fantazii - jedni se věnují veteránům, někdo sbírá sportovní vozy. Oblíbené jsou formule a velmi časté je i zaměření na policejní a hasičské vozy.
Modely, které obvykle kombinují plast a kov, se vyrábějí ve velkých sériích. Převažuje měřítko 1:43, častý je také poměr 1:18 a 1:24.
Vzácnější jsou "angličáky" v měřítku 1:12, jejichž cena se někdy vyšplhá až na 10 000 korun. Auta v měřítku 1:8 se vyznačují propracovanými detaily. Do ČR se ale dovážejí jen v omezeném množství, protože kupce odrazuje jejich cena překračující občas i 50 000 korun.
"Většina produkce pochází z Číny. V Česku však existují soukromí výrobci, kteří se specializují na vytváření omezených sérií," uvedl Petr Tamele, majitel obchodu Království autíček. Tato na zakázku vyráběná vozítka pak ve výjimečných případech mohou stát i 100 000 korun.
Nejcennější jsou takzvané přechodové modely, u kterých výrobce použil omylem díly z předchozích typů. Podobných kusů je tak třeba jen pár desítek na světě. Ceněné jsou i speciální modely, které vznikly v malém množství a jsou zajímavé svou historií. Je mezi nimi třeba model vozu lincolnu, v němž byl zabit americký prezident John F. Kennedy. Velmi cenný je i model vozu Austin, jenž dostalo 1 000 hostů na svatbě prince Charlese a princezny Diany.
Mohou za to vdovy
Některá autíčka časem nabývají na ceně. Růst hodnoty však lze jen těžko předvídat. "Mysleli jsem si, že radikálně nahoru půjde cena starých Matchboxů. Jejich výroba v Anglii totiž skončila a raritních kusů je málo. Jenže hodnota starších modelů je dnes často nižší než před dvaceti lety," říká Tamele. Podle něho "inflaci" cen modelů mají často na svědomí vdovy po sběratelích. Ty po smrti manželů rozprodávají jejich sbírky. Noví sběratelé však nepřibývají a ceny tak klesají.
Zájem o klasické modely aut z různých důvodů postupně klesá. Na burzách a v obchodech převažují čtyřicátníci a padesátníci, mladá generace o ně velký zájem nemá.
Sběratelé také ubývají, protože lidé dávají přednost funkčním modelům, které se pohybují s pomocí dálkového ovládání. Podle sběratelů je také na sbírání mnohem méně času. Masové sběratelství autíček proto podle nich postupně zmizí a v budoucnu se mu bude věnovat jen pár zapálených nadšenců.