Neznáte někdo šikovného truhláře? Tak zní zoufalý dotaz, který v mírných obměnách občas trousíme mezi kolegy v práci nebo mezi známými. Dobrých řemeslníků je totiž buď jako šafránu, nebo o nich prostě nevíme.
Server Nejremeslnici.cz nabízí prostor řemeslníkům, kteří o sobě chtějí dát vědět a zároveň jsou i ochotni podstoupit riziko zpětné vazby od zákazníků. Každý klient má totiž možnost napsat recenzi a "ohvězdičkovat" kvalitu řemeslné práce i přístup k zákazníkovi.
"Není to jediná propagace, kterou využívám, ale tady mám možnost komunikovat se zákazníky a zároveň mě těší, když veřejně ocení moji práci," popisuje specialista na hromosvody a další elektropráce Václav Dušek, který tohoto serveru využívá teprve asi měsíc, za posledních 14 dní už ale nasbíral šest recenzí.
Pro všechny, kdo hledají řemeslníka, tak vzniká databáze živnostníků i větších společností, jimž se nebudete bát zavolat. Vzhledem k tomu, že server teprve začíná, najdete jich tam zatím jen asi 1 500. Úspěch a užitek pro nás ostatní záleží jen na tom, jak se rozšíří mezi "lidem obecným". Tak trochu zaměřením připomíná weby, kde si můžete najít svého farmáře (viz článek o databázi farmářů, kteří prodávají ze dvora), nebo servery recenzující restaurace, kavárny či dobré prodejny potravin (článek najdete ZDE).
Jak vyhledávat řemeslníky
K rychlému vyhledávání slouží jednoduchý systém, kdy do políčka vepíšete kategorii služeb, město nebo jméno firmy, to vše oddělené čárkou. Systém vám pak sám nabídne firmy, které jsou v dané oblasti k dispozici - pak si o nich můžete přečíst všechna vložená hodnocení.
"Věříme, že tento portál přispěje k oddělení zrna od plev a my budeme schopni spolehlivě nabídnout poctivé řemeslníky, kteří dělají svoji práci kvalitně, a zároveň upozornit na ty, kterým je lepší se vyhnout," říká Miloš Lenoch, tvůrce webu.
Server by podle zkušeností Hobby.cz mohl zlepšit vyhledávání. Pokud například potřebujete truhláře a do hledání napíšete "truhlář, Praha", systém nenajde nic. Musíte použít výrazu "truhlářství", pak se zobrazí seznam řemeslníků, u každého počet recenzí a známka hodnocení. Když kliknete na konkrétní firmu, v pravé části monitoru si můžete rovnou číst jednotlivé reference na danou firmu.
Jenže, když si pamatujete jen jméno řemeslníka, zadáte třeba Novák. Když se jeho jméno nebude vyskytovat v názvu firmy (bude to třeba Okapy Vsetín), máte smůlu. Tvůrci webu by tedy raději měli uzpůsobit vyhledávání na fulltextové.
V referencích najdete nejužitečnější informace
"Reference vkládá vždy zákazník, který řemeslníka hodnotí podle několika kritérií - od zadání přes průběh zakázky, komunikaci řemeslníka se zákazníkem až po zveřejnění dohodnuté a skutečné ceny. K referenci je možné přiložit i fotografie, které dokládají spokojenost či naopak nespokojenost zákazníka s realizací," popisuje Lenoch.
Řemeslník může na případnou negativní referenci reagovat v diskusi, která je součástí každé zákaznické reference.
"Řešili jsme také, jak ošetřit pravost referencí, aby si je například nepsaly firmy samy, a myslím si, že se nám podařilo maximálně eliminovat případné podvody. Pečlivě hlídáme všechny možné indicie, které by nás upozornily na případný nesoulad, a okamžitě na ně reagujeme. V takovém případě telefonicky kontaktujeme autora reference a ověřujeme pravost poskytnutého hodnocení," dodává Lenoch.
Firmy si platí paušál
Pro řemeslníky je Nejremeslnici.cz vlastně dalším inzertním nákladem. Není však jen suchou databází, systém zpětné vazby jej trochu polidšťuje a přibližuje k potenciálním zákazníkům. Poplatky nejsou příliš vysoké - nejdražší tarif se pohybuje kolem 450 korun měsíčně, existuje i tarif Mini, který je zdarma. Ten má ale tu nevýhodu, že se firma zobrazuje jen registrovaným uživatelům, což znamená podstatně menší šanci dostat zakázku.
Zákazníci neplatí nic. Mají dvě možnosti: buď si podle referencí najdou kontakty na firmy sami a obtelefonují je, anebo se mohou zaregistrovat a rovnou si zadat poptávku na konkrétní práci. Řemeslníci je budou kontaktovat, v soukromé diskusi s firmami si zvolí vítěze. Jen vítězná firma dostane kontakt na zákazníka.