VIDEO: Dokonalá iluze cestování vlakem po Česku v podzemí na Smíchově

aktualizováno 
Cestu vlakem na železničním modelu z pohledu strojvůdce i cestujícího jsme nasnímali v Království železnic na pražském Andělu. Z 550 metrů čtverečních, na kterých se tato modelová železnice zatím rozkládá, jsme si vybrali cestu z Ústí nad Labem do Prahy.

Video je sestříháno ze záznamů tří kamer. Jedna velká točila celky a detaily vláčků, především tedy jejich průjezdy krajinou. Druhá malá kamera byla přilepená napříč na jednom z vláčků směřujícím z Ústí nad Labem do Prahy.

Fotogalerie

"Musela tedy zabírat pohled, jaký se naskytne cestujícímu sedícímu ve vlaku. Je totiž širší než kolejiště a pokud bychom s ní chtěli snímat jízdu z pohledu strojvedoucího, strhla by návěstidla," vysvětlil kameraman Milan Nosek tuto volbu.

Teprve třetí miniaturní kamera byla přilepená tak, aby snímala výhled z jedoucího vlaku, jak ho vidí jen strojvedoucí. Tyto záběry poznáte i kvůli snížené kvalitě obrazu, právě kvůli použití miniaturní kamery.

Model železniční sítě je samozřejmě zjednodušený, přesto je videozáznam fascinující a iluze cestování vlakem téměř dokonalá. Na cestě Ústeckým krajem nechybí klikatící se Labe, Děčín, Ústí a Most. Působivý je model zříceniny hradu Střekov, mostecký autodrom s pohyblivým autoparkem závodních vozů nebo kostel Nanebevzetí panny Marie, přestěhovaný v roce 1975 kvůli těžbě uhlí. Poznáte i Setuzu nebo pivovar ve Velkém Březnu.

Rekordní Království železnic

Od listopadu loňského roku je smíchovské podzemní Království železnic oficiálně zapsáno v České knize rekordů jako největší modelové kolejiště v republice. A to není zdaleka kompletní, protože v plánu soukromého majitele je postupně vytvořit model celé České republiky. Zatím je hotový Ústecký, Karlovarský, Plzeňský a Středočeský kraj a hlavní město Praha, ale už teď jeho výstavba spolykala desítky milionů korun.

Pro další kraje je připraveno místo, ale zatím si místo nich mohou návštěvníci prohlédnout například výstavu železničářských uniforem. Každý modelář ví, jak je stavba modelové železnice technicky i finančně náročná, proto ani nelze jinak, než ji budovat postupně (první část byla otevřena před čtyřmi lety, více zde).

Jen pro představu: stavba modelového kolejiště na ploše 3 × 4 metry zabere modeláři odhadem okolo 500 hodin času. Samozřejmě záleží na zvoleném měřítku, na míře zpracování detailů a také na zvolené historické epoše, v níž má být kolejiště provedeno. Moderní doba je snazší, neboť pro historická kolejiště je na trhu méně stavebnic. To zvyšuje podíl mnohem náročnější ruční modelařiny.

Jak iDNES.cz prozradil manažer Království železnic Rudolf Pospíšil, u nich je nyní na řadě výstavba modelu Libereckého kraje: "Bude mít zhruba 30 čtverečních metrů, právě se dolaďuje jeho podoba a výstavba by měla začít někdy v únoru."

Zhruba na konci dubna se tedy lze těšit, že kromě takových dominant, jako jsou Pražský hrad či Karlštejn, bude možné obdivovat i vláčky brázdící krajinu pod Ještědem. Podle Pospíšila nebude modelu kromě jiného chybět liberecká radnice, CHKO Český ráj, kamenné varhany, Ještěd i s lanovkou, přehrada Harcov, tramvajová trať Liberec - Jablonec, textilní a bižuterní průmysl Liberecka či Pivovar Svijany.  

Autor:

Nejčtenější

Jídlo se má zapíjet, klidně i ryba mlékem. Panák na vytrávení je však zlo

Pivo je oblíbené zejména v kombinaci s obtížněji stravitelnými pokrmy. Ty jsou...

Zatímco Francouzi a Italové při jídle obvykle sáhnou po sklence vína, drsní seveřané dávají přednost...

Chtěla kocoura na mazlení, on na ni místo toho útočí. I na vnoučata

Ačkoliv působí jako agresor, podle Kláry kocour Mazlík ve skutečnosti jen...

Šestiletý kocour důchodkyně z Milevska se sice jmenuje Mazlík, ovšem jakémukoliv souznění se svým jménem se úspěšně...

Gastronomie je náhradní vojenská služba, řekl Pohlreich v Rozstřelu

Zdeněk Pohlreich v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel.

Zdeňka Pohlreicha znají mnozí jen díky roli televizního šéfa, kterou loni po deseti letech s úlevou opustil. Další ho...

V Ugandě staví odolná kola z bambusu. Vydrží víc než z oceli nebo hliníku

Noordin Kasoma z Ugandy se rozhodl vyrábět kola z bambusu.

V Kampale, která leží v africké Ugandě, žije Noordin Kasoma, který se rozhodl pro neobvyklou výrobu kol. Místo dnes...

Kysané zelí je vitaminová bomba, kterou si snadno vyrobíte doma

Kysané zelí je vitaminová bomba, která od pradávna sloužila přes celou zimu...

Udělejte si zásoby vitaminů na zimu a rozjeďte pořádný zelný proces. Návod je zároveň fermentačním autopilotem, který...

Další z rubriky

O venkovní žaluzie je třeba pečovat i v zimě. Hrozí hlavně přimrznutí

Venkovní žaluzie dostávají zabrat při venkovním sněžení.

Venkovní žaluzie prokazují velkou službu nejenom přes léto, ale i v zimě, kdy chrání před chladem a před nechtěnými...

Nejjednodušší zabezpečení domu a bytu. Funguje pravidlo pěti minut

Podle průzkumu zloději většinou volí okna nebo terasy ze zahrady, kde mají čas...

Cena vybavení v domácnosti je mnohdy vyšší, než se předpokládá. Když se sečte hodnota elektroniky, nábytku, vybavení...

S propan-butanovou lahví manipulujte bezpečně, ať je z ní dobrý sluha

Jen ventil zapečetěný fólií nebo plombou zaručuje, že lahev řádně naplnil...

Díky nezávislosti na rozvodných sítích jsou propan-butanové lahve oblíbené především na chatách či chalupách, při...

Najdete na iDNES.cz