Pórovitost a savost má vliv
Čím hlouběji do povrchu dokáže barva proniknout, tím těžší je ji zase dostat pryč. Komponenty, které odstranění obzvláště znesnadňují, jsou oleje, pojiva, hnací plyny, rozpouštědla a různé pigmenty.
Naštěstí v poslední době již existuje celá řada metod, jak odstranit barvu ve spreji, jde to i šetrně a ekologicky. Jsou také způsoby, jak chránit povrchy jako preventivní opatření, takže graffiti lze odstranit snadněji a způsobem, který je méně ničivý pro povrch pod ním.
Konec graffiti v Čechách a na Moravě. Vysmějte se ničitelům fasád![]() |
„Na obtížnost odstraňování graffiti má vliv řada faktorů – rozsáhlost a intenzita pokrytí fasády nebo jiného povrchu barvou, doba, po kterou na ní barva je, a samozřejmě také typ, pórovitost a savost materiálu. Stěny domů, výkladní skříně a protihlukové stěny na dálnicích bývají z omítky, betonu, cihel nebo dlaždic,“ Lukáš Rom ze společnosti Kärcher.
Cílem sprejerů jsou nejen domy a budovy, ale i vlaky, tramvaje a zastávky MHD – včetně skleněných a plastových tabulí a dřevěných nebo plastových laviček. Samostatnou kapitolou jsou historické budovy a památky, u nichž jsou pro odstraňování graffiti povoleny pouze některé nebo vůbec žádné chemikálie.
„Nikdy nevíte předem, čím je kresba udělaná. Je pravda, že sprejeři často v hobbymarketu ukradnou třeba autospreje a jedou. Ale zkušený technik přece jen dokáže kvalifikovaněji určit, jaký typ ředidla by mohl nejlépe působit. Neexistuje obecný recept a vlastně ani jeden výrobce, který by nabízel celou škálu přípravků na odstranění,“ vysvětlil Kamil Kučera ze společnosti Simat.